De kracht van branded packaging voor je webshop
Branded packaging: het doorvoeren van je huisstijl in de verpakking van je producten. Nu hoor ik je denken "het gaat toch om de inhoud van het pakket? Die verzenddoos is alleen functioneel". Klopt, maar stel dat je als webshop hét verschil kan maken met de verpakking?
De identiteit van je webwinkel
Webwinkels besteden online veel aandacht aan het uiten van hun merk. Bijna logischerwijs wordt er nagedacht over een huisstijl, hoe die stijl wordt doorgevoerd in de site, wat de tone of voice is, hoe klanten met je in contact kunnen komen, op welke social media kanalen je actief bent etc. Is het dan niet vreemd dat veel webwinkels nog anoniem (de blanco verzenddoos) verzenden!? Je identiteit (wie je bent) komt dan opeens niet meer overeen met je imago (hoe je wordt gezien; letterlijk, in dit geval). Gemiste kans. Zonde! En dat terwijl je de verpakking gemakkelijk kunt laten aansluiten bij je identiteit.
Waarom worden we zo beïnvloed door verpakkingen?
De verleiding van verpakkingen is moeilijk te weerstaan. Kijk maar eens naar je shoprondje in de supermarkt. Veel producten selecteren we enkel op de verpakking. In een nano-seconde doen we die selectie; we weten in één keer of we de ene of de andere fles shampoo gaan pakken. Dit heeft te maken met impliciete associaties. Dit zijn automatische gedachtes die je brein aan elkaar koppelt. Bij dingen als kleur, vorm en textuur wordt onbewust een verwachting geschept over smaak, kwaliteit, luxe en persoonlijkheid. Er wordt dus al een mening gevormd, voordat het echte product is gezien.
De branded packaging van: Coolblue!
Laten we er eens een voorbeeld bij pakken: Coolblue. Zijn we niet allemaal een beetje jaloers op Coolblue? De merkbeleving rondom Coolblue is gigantisch. Zeg blauw met oranje, en grote kans dat je weet dat het over Coolblue gaat. Knap, hoe ze dat in korte tijd voor elkaar hebben gekregen. En knap ook dat hun verzenddoos altijd hot topic is en bijna een campagne an sich vormt.
Coolblue trekt de identiteit van het bedrijf door in hun verpakking. Ze zijn online stevig aanwezig en dat de klant centraal staat roepen ze niet alleen, dat stralen ze ook uit én blijkt uit klantervaringen. Dit past perfect binnen hun corporate branding én daar hoort de verpakking dus ook bij. Daarom vind je op de verpakking, behalve het oranje en blauw: de bekende, ietwat jolige humor wat altijd rondom Coolblue hangt. Zo geven ze tips voor het losmaken van de doos en dagen ze je uit een creatie te maken ván de doos en deze op facebook te plaatsen. Lekker cross mediaal ingezet en naamsbekendheid verhogend. Zo slim!
Wat Coolblue met deze doos laat zien, is hoe we oog moeten hebben voor merkbeleving. Beginnende bij het eerste fysieke contact vanuit consumentenperspectief; “The First Brand Kiss of Webretail”. Dat is immers exact wat het is: als we een online besteld pakketje ontvangen en uitpakken is dat als de ‘eerste kus’ die consument en het merk uitwisselen. De eerste kus die vaak een onvergetelijke indruk achterlaat.
Een middel voor klantentrouw en herkenbaarheid
Klantloyaliteit is een bekend probleem bij webwinkels. Het aanbod webwinkels is enorm en de consument vooral prijsgericht. Een groot deel weet na een paar weken niet meer waar een product besteld is. Met branded packaging treed je uit de anonimiteit. Het is een extra communicatiemiddel waarmee je jezelf kunt presenteren en waarmee je herkenbaar bent voor je klanten. Het vergroot het plezier bij het ontvangen en uitpakken van het pakket en dát is veel waard in de weg naar loyaliteit. Bij Coolblue zit die klantloyaliteit dus wel goed, knap!
Voorbeeld: Van Moof Bikes
Van Moof Bikes had nogal last van transportschade. Een lastige en prijzige zaak, want klachten hierover kwamen (logisch) bij Van Moof binnen en het zorgde voor een extra kostenpost. Ze kwamen met een probleemoplossend idee voor hun verpakking door geen fiets, maar een flatscreen tv op de verpakking af te beelden. De tv's komen wel altijd onbeschadigd en in goede conditie aan bij de klant. Het gevolg? 70 tot 80% minder transportschade is, en klanten zijn weer blij. Een totaal andere reden om eens kritisch te kijken naar de verpakking, maar wel geniaal bedacht!
Creatief versus functioneel
Nou kan transportschade ook worden tegengegaan met de juiste opvulling of bescherming ín de doos, en hoef je niet groot je product, merk- of bedrijfsnaam op de doos te drukken. Er zijn legio mogelijkheden om op de juiste wijze te communiceren middels de verpakking. Zo kan beschermend vloeipapier (zelfs volledig full colour) worden bedrukt. En de verpakking hoeft niet perse het logo te hebben. Met bijvoorbeeld een patroon uit de huisstijl kun je toch iets fraais maken, of wat denk je van een bedrukking aan de binnenzijde om diefstal-verlagend te werken. Een juiste combinatie van creativiteit en functionaliteit is het belangrijkste. Door middel van het doel van de verpakking, kan gekeken worden of een totaalbedrukking op een doos geschikt is, of dat tape, een sleeve, sluitzegel of verzendzak het meest geschikt is.
Een verpakking kan écht meer zijn dan een functioneel omhulsel. Grijp die kans! Zorg dat je die verpletterende eerste indruk maakt, zie de verpakking als een marketingtool, neem je klant op positieve wijze mee in een customer experience. Naamsbekendheid, merkbeleving en merktrouw liggen op de loer.