07 oktober 2016

7 tips om je betaalproces te verbeteren

Marieke Wiersma
PR & Communicatie | Mollie

Veel webshopbezoekers verlaten de winkelwagen zonder hun transactie af te ronden. Het kan zijn dat ze zich nog aan het oriënteren zijn, of simpelweg nog niet klaar zijn voor de aankoop. Hier kun je in principe vrij weinig aan doen. Het kan echter ook andere oorzaken hebben, bijvoorbeeld dat je betaalproces niet optimaal is. Als webwinkel-eigenaar wil je dit natuurlijk voorkomen om een zo hoog mogelijke conversie te behalen. De volgende tips kunnen je hierbij helpen.

De meest prominente reden voor consumenten om het winkelwagentje te verlaten, is dat ze op onverwachte kosten stuiten. Maar liefst 56% van de shoppers verlaat om die reden de winkelwagen. Denk hierbij aan servicekosten, transactiekosten of bezorgkosten. Zorg er dus altijd voor dat je dergelijke kosten duidelijk van tevoren communiceert. Bezorgkosten kun je bijvoorbeeld al bij het product vermelden, zodat deze al zichtbaar zijn voordat de klant het afrekenproces in gaat.

Tijdens iedere stap in het bestelproces verlies je potentiële klanten. Voeg dus geen overbodige invoervelden toe en laat klanten enkel de noodzakelijke gegevens invullen. Zo kun je als het voor jou niet relevant is om te weten de vraag naar geslacht/aanhef uitzetten, evenals het telefoonnummer. Bij Mijnwebwinkel wordt een deel van het adres al automatisch ingevuld om dit nog eenvoudiger te maken.

Om erachter te komen waarom bezoekers jouw website verlaten en hoe je dit kunt oplossen, moet je ervoor zorgen dat je dit kunt meten. De meest bekende tool om dit te meten is Google Analytics. Je kunt dit eenvoudig koppelen aan je webwinkel. Door gebruik te maken van Google Analytics kun je er achterkomen in welk stadium van het bestelproces klanten afhaken. Is dit bijvoorbeeld bij de stap dat klanten hun adresgegevens in moeten vullen? Controleer dan eens of het formulier wel goed werkt en of je dit eventueel nog kunt vereenvoudigen. 

Redenen voor verlaten van winkelwagentje (bron: Statista)

De keuze voor de juiste betaalmethodes voor je webshop is heel belangrijk voor de conversie. Natuurlijk moeten jouw klanten de mogelijkheid hebben om een vertrouwde betaalmethode te kiezen. Welke betaalmethode geschikt is, hangt af van een aantal factoren:

  • Het land waarin klanten zich bevinden;
  • De doelgroep;
  • De producten die je verkoopt.

In Nederland worden de meeste online betalingen gedaan via iDEAL. Richt je je met jouw webshop bijvoorbeeld op België, dan moet je denken aan betaalmethodes als Bancontact, Belfius Direct Net, creditcard en overboeking. Ook in Duitsland wordt veel betaald met creditcard. Hier is bovendien de betaalmethode SOFORT Banking erg populair. 

De prijs van producten heeft ook invloed op de keuze voor een bepaalde betaalmethode. Verkoop je duurdere producten? Dan is de kans groot dat je klanten willen betalen met creditcard of PayPal, zodat ze gebruik kunnen maken van de consumentenbescherming die aan deze betaalmethodes verbonden is.

Dit punt is ook heel belangrijk als het aankomt op de conversie. Je wilt er natuurlijk voor zorgen dat je klanten voldoende keuze hebben. Te veel betaalmethodes aanbieden kan echter juist averechts werken, bijvoorbeeld als klanten deze niet herkennen. 

Een veelvoorkomende reden om de winkelwagen te verlaten, is dat klanten onzeker zijn over de veiligheid van de betaling. Zorg daarom altijd dat je een veilige betaling kunt garanderen en klanten hierover goed informeert. Kies een gevestigde payment service provider met een vergunning van De Nederlandsche Bank, om zeker te weten dat er aan de strengste veiligheidseisen wordt voldaan. Vermeld ook duidelijk op je website welke betaaldienstverlener de betaling afhandelt, zodat klanten niet voor verrassingen komen te staan.

Consumenten willen graag bevestiging dat de webshop waar zij hun aankopen willen gaan doen daadwerkelijk betrouwbaar is. Je kunt dit op meerdere manieren laten zien. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Voldoende klantreviews;
  • Aansluiten bij een webwinkelkeurmerk en dit logo tonen op je website.

Soms kiezen bedrijven ervoor om zelf reviews te schrijven (alsof ze consumenten zijn). Dit pakt vaak niet goed uit. De beoordelingen zijn bijvoorbeeld overdreven goed, waardoor direct duidelijk wordt dat deze nep zijn. Dit werkt alleen maar averechts. Geef klanten dus echt zelf de mogelijkheid om reviews te plaatsen (eventueel op een externe website) en benader tevreden klanten actief met de vraag of ze een review willen schrijven.

Met bovenstaande tips kan je je betaalproces verbeteren en voorkomen dat bezoekers je webshop vroegtijdig verlaten. Op deze manier kun je je conversie verhogen. Er is overigens geen directe reden tot paniek: uit onderzoek (van Forrester Research) blijkt dat een groot deel van de bezoekers - ondanks dat ze de winkelwagen verlaten - toch tevreden zijn. Veel klanten zijn simpelweg nog niet klaar om tot aankoop over te gaan. Zorg dus altijd dat jouw klanten een goede eerste indruk krijgen van jouw website en service, zodat ze terugkeren naar jouw website om een bestelling te plaatsen! 

Mollie

Mollie, opgericht in 2004, is een van de vooraanstaande payment service providers in de Benelux. Mollie is een veelzijdige PSP met een uitgebreid aanbod van lokale en wereldwijde betaalmethodes. Meer dan 24.000 bedrijven -van klein tot groot- maken inmiddels gebruik van de diensten van deze betaalprovider. Meld je je bij Mollie aan, dan hoef je maar één contract goed te keuren en kan je dezelfde werkdag nog je eerste transactie ontvangen.

 

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.