4 tips om jouw onderneming te verduurzamen

Cycloon

Duurzaam ondernemen, ook als webshop eigenaar kan je er bijna niet meer omheen. De term komt steeds vaker aan bod en dat is niet voor niks, want ook bij jouw klanten komt het hoger op het prioriteitenlijstje te staan. Wist je dat consumenten eerder voor een duurzame optie kiezen als de webwinkel hen actief aanspoort? Generatie Z kiest bij het kopen van consumentengoederen er zelfs eerder voor om duurzaam en minder producten te kopen dan niet-duurzaam en meer producten. We geven je 4 tips om te verduurzamen.

1. Probeer je retouren te verminderen

Zoals je misschien zelf wel hebt gemerkt hebben retouren een enorme impact op het milieu: dezelfde route wordt nogmaals afgelegd, sommige producten zijn niet meer te verkopen en worden soms weggegooid of er moet extra energie ingestoken worden om het product weer verkoopklaar te krijgen. Erg zonde en wellicht te voorkomen! Het retourpercentage verminderen en daardoor ook nog eens duurzamer zijn, welke webwinkel eigenaar wil dat nou niet? We geven je twee voorbeelden:

Productomschrijving en - fotografie

Een goede en gedetailleerde productomschrijving zorgt ervoor dat de klant weet wat hij koopt. Toch luidt het gezegde: ‘één foto zegt meer dan duizend woorden’, daarom is het ook belangrijk om duidelijke foto’s en eventueel video’s van je producten toe te voegen. Laat zien hoe het product eruit ziet in verschillende situaties. Denk aan close-ups, verschillende perspectieven en details waar klanten naar op zoek zijn. Dit helpt hen om een weloverwogen beslissing te nemen.

2. Ga voor Groen bezorgen

Binnen de e-commerce wordt het transport gezien als een van de meest vervuilende onderdelen. Als ondernemer kan je er dus over na gaan denken hoe je hier mee om kan gaan. Heb je al ooit nagedacht over het aanbieden van een groene bezorg mogelijkheid? Er bestaan meerdere duurzame bezorgingsdiensten zoals:
 

  • Cycloon (voorheen bekend als de fietskoerier) probeert zoveel mogelijk op de fiets te bezorgen. Ze bieden flexibele avondbezorging en zijn actief in 75+ fietssteden.
  • Homerr is een bezorgservice die alleen van en naar servicepunten verzendt waardoor zij veel kilometers besparen. Bezorgen en retourneren met Homerr is mogelijk via SendCloud en PakketMail.
  • Budbee werkt aan het verlagen van hun CO2 footprint door hun routes te optimaliseren en groene energie te gebruiken. Bezorgen en retourneren met Homerr is mogelijk via SendCloud en Shops United.
  • PostNL compenseert de uitstoot en bezorgt steeds meer met elektrische voertuigen en groene brandstoffen. Bezorgen en retourneren met PostNL is bij de meeste verzendpartijen mogelijk.
  • DHL biedt naast zijn groene bezorgoptie ook een groener alternatief waarbij ze alleen bij pakketkluizen bezorgen. Bezorgen en retourneren met PostNL is bij de meeste verzendpartijen mogelijk.

Heb je ook al eens nagedacht over je verpakkingsmateriaal? Wat gebruik je als opvulmateriaal, en zijn je dozen passend bij de grootte van het product dat je verstuurd? Hoe kleiner de doos, hoe meer er in de verzendwagen past en hoe minder de CO2-uitstoot per pakket is.

3. Draag bij aan Circulaire economie

In een circulaire economie bestaat er geen afval, alle grondstoffen worden weer opnieuw gebruikt. Nu is het vaak lastig om alles te hergebruiken, maar denk eens na over producten of afval wat je eventueel ergens anders voor kunt gebruiken. 

Een andere optie zou een retour- en reparatiebeleid kunnen zijn. Stimuleer klanten om producten die kapot zijn gegaan terug te sturen, zodat ze gerepareerd kunnen worden in plaats van weggegooid. Hiermee verleng je de levensduur van het product en verminder je verspilling. Daarnaast kun je overwegen om een garantieperiode aan te bieden waarin klanten kosteloos defecte producten kunnen retourneren voor reparatie.

4. Pas op voor Greenwashing

Bij greenwashing doe je je als bedrijf groener, of maatschappelijk verantwoordelijker voor dan dat je eigenlijk bent. Je kunt greenwashing voorkomen door duidelijk en eerlijk met je klanten te communiceren. De ACM (Autoriteit Consument & Markt) heeft een leidraad gepubliceerd die je kan helpen bij het werken met eerlijke duurzaamheidsclaims.

Inspiratie

Er zijn al veel bedrijven die duurzaam opereren. Bijvoorbeeld H&M die oude kleding inzamelt en vervolgens gebruikt om nieuwe collecties te produceren. Of IKEA die zelf groene stroom opwekt en veel gebruik maakt van duurzame materialen. En wat dacht je van Tony Chocolonely die als missie heeft om 100% slaafvrije chocolade de norm te maken.

Wat doe jij al om je onderneming duurzaam te maken? Laat het ons weten in de community!