05 november 2018

11 tips voor meer orders tijdens de feestdagen

Hanneke van der Kallen
Marketing | Mijnwebwinkel

Dagen zoals Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas, Kerst en Nieuwjaar hebben één ding met elkaar gemeen: ze brengen de online shopper op hol. Deze dagen volgen elkaar in rap tempo op en dat zorgt ervoor dat de shopping spree vrolijk doorzet. Daarnaast is het feestseizoen natuurlijk dé tijd voor webwinkeliers om alles uit de kast te halen en zo veel mogelijk orders te scoren. In dit blog geven we je 11 tips om de maximale hoeveelheid bestellingen tijdens deze dagen te ontvangen en te verwerken. Hoe maak je je webshop feestdagen-proof?

Van kersttruien tot chique horloges, van mooie gadgets tot winterse interieuritems: het zijn dé verkoopproducten voor deze tijd van het jaar. Zet dit soort decembertoppers prominent op je website. Zo inspireer je de bezoeker met cadeau-ideeën en items om de echte kerstsfeer in huis te halen!  

Plaats inspiratie voor cadeautjes in categorieën. Zo ziet je klant meteen of een product iets voor hem/haar is of niet. Bijvoorbeeld door te categoriseren op prijs ‘cadeautjes onder de 10 euro’ of geslacht ‘cadeautjes voor hem/haar’. In dit blog item lees je hoe je met een speciaal ingerichte landingspagina hoog kunt scoren op relevante zoekwoordcombinaties.

Annet Weelink Design toont een 'x-mas' pagina in het menu van haar webshop

Hebben je decembertoppers geen hoog kerstgehalte? Of wil je je webwinkel meer in de kerststemming brengen? Bekijk dan of je met het design van je website kan inspelen op de decembermaand. Plaats bijvoorbeeld een header in kerstsfeer of een feestelijke fotoslider op je homepagina.

Het is voor consumenten gemakkelijker om te beslissen over een aankoop als ze een goed beeld hebben van wat ze precies in huis halen. Geef daarom, naast duidelijke productfoto’s, zo veel mogelijk praktische informatie zoals afmetingen, gewicht, merk en materiaalsoort.  

By Zenz toont naast materiaalsoort en afmetingen ook leveringsinformatie en artikelvoorraad

Wil je nét dat beetje extra geven in de decembermaand? Door een leuke give away aan een bestelling toe te voegen, geef je je klant net dat beetje extra. Denk bijvoorbeeld aan een mooie kaars bij een kandelaar of losse thee wanneer er een mok wordt besteld. Tot slot kun je een kerstkaartje (het liefst handgeschreven) meesturen om je klant fijne feestdagen te wensen en veel plezier met de aankopen. Ook dit zorgt voor een glimlach op het gezicht van je klant, zodat ze je herinneren bij een volgende aankoop. Hiermee bereik je met een klein beetje effort, grote resultaten. 

Er zijn altijd mensen die vergeten een cadeau te kopen en die daardoor op het allerlaatste moment nog iets moeten aanschaffen. Het bieden van een cadeau zonder verzendtijd is hierbij de sleutel tot succes. Help deze vergeetachtige shoppers door ze nog een cadeau-optie te geven die binnen een dag geregeld kan zijn. Denk hierbij aan printables (zoals bij Dreamkey) of voeg cadeaubonnen toe (zoals Allerlievelings doet) voor deze last-minute shoppers.

Dreamkey verkoopt printables in de webshop

Biedt je concurrent een (vergelijkbaar) product maar dan goedkoper of zonder verzendkosten? Dan is de kans groot dat je een klant misloopt. Om in de decembermaand je verkoop te stimuleren kun je overwegen om de verzendkosten (eventueel boven een bepaald bedrag) voor eigen rekening te nemen. Daarmee geef je net dat zetje dat klanten vaak nog nodig hebben om de aankoop daadwerkelijk te doen.

Wil je het je klanten nog gemakkelijker maken? Bied dan een extra service door bestelde presentjes standaard in te pakken en een handgeschreven kaartje toe te voegen. Zo hebben je kopers helemaal geen omkijken meer naar de cadeautjes en laat jij zien dat je met hen meedenkt tijdens de feestdagen. Communiceer dit bovenaan de winkelwagen zodat dit vóór het bestellen al bekend is bij je koper. Dit kan via Online bestellen/Bestelproces/Wijzig toelichting winkelwagen

Verras je klant met een handgeschreven kaartje bij de bestelling

Het daadwerkelijke betalen is de grootste horde die moet worden genomen tijdens online shoppen en dit wekt dan ook veel irritatie op bij de consument. Zorg daarom ervoor dat betalen zo prettig mogelijk wordt. De nieuwe checkout met Klarna als betaalmethode is volledig gebouwd met de consument in het achterhoofd, zo min mogelijk invulvelden en maximaal gebruiksgemak. De checkout herkent bijvoorbeeld terugkerende klanten, en past zich aan naar deze klant. Hiermee kan een bestaande klant zelfs in enkele seconden een bestelling plaatsen.

Op het moment wordt wereldwijd de helft van alle online aankopen via een mobiele telefoon gedaan. Bij mobiel shoppen is de user experience van een webshop cruciaal  wanneer je de gemiddelde orderwaarde wil verhogen. Mobiele shoppers haken af bij een onlogische layout en ingewikkelde invulvelden op een klein scherm. De nieuwe checkout is volledig responsive en past zich dus aan de grootte van het scherm aan. Dit maakt shoppen via een klein scherm een stuk prettiger.

Cadeaus kopen voor anderen kan nog knap lastig zijn. Door achteraf betalen aan te bieden in je shop, hoef je pas te betalen als de ontvanger het cadeau heeft goedgekeurd. 

Tip: Klarna biedt in de nieuwe checkout standaard de mogelijkheid tot achteraf betalen. Handig! Je kunt Klarna instellen als betaalprovider via Online Bestellen/Betaalmethode.

Losgaan bij de uitverkoop en het kopen van cadeautjes is voor shoppers een stuk makkelijker én comfortabeler wanneer ze producten eerst rustig thuis kunnen bekijken. Vooral bij kleding is dit belangrijk zodat klanten thuis eerst het kledingstuk kunnen passen, voordat ze het besluiten te houden. Een goed retourbeleid stelt hen hierbij gerust. Zorg ervoor dat je verpakkingen retourneerbaar zijn en geef de retourinformatie een duidelijke plek op je website.

TIP: Klarna schreef een whitepaper ''Van webwinkelier tot hulpsinterklaas'' waarin jij in 11 stappen je kunt klaarmaken voor de feestdagen. Je kunt de whitepaper hier downloaden.

Wat doe jij om van de feestdagen een succes te maken?

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.