10 TikTok ideeën voor je webshop

TikTok

TikTok wordt groter en groter. Het is dus niet meer de vraag óf je actief wordt op dit platform, maar wanneer. Door middel van TikTok kan je namelijk met relatief simpele en korte video’s een enorm bereik creëren. Duizenden views zijn eerder regel dan uitzondering. Dus, waar wacht je nog op? O ja, inspiratie natuurlijk. Daar helpen wij je graag verder mee.

Eerst even wat algemene tips. TikTok content is namelijk anders dan content die je misschien gewend bent op Instagram en YouTube.

  • TikTok video’s gaan snel, sneller, snelst. Plak je meerdere shots achter elkaar? Knip deze dan tot kleine shots van ongeveer 1 sec (of zelfs minder!). De doelgroep op TikTok is snelle en korte content gewend en haken snel af als het ze te lang duurt.
  • Maak àltijd gebruik van viral geluiden / muziek. Hier vind je een lijst met viral TikTok geluiden in Nederland. Door in te haken op de trend, heb je een grotere kans om viral te gaan.
  • Gebruik hashtags om het algoritme duidelijk te maken waar je video over gaat. Op die manier komt je video onder de aandacht bij de doelgroep die hier geïnteresseerd in is, blijven ze waarschijnlijk langer hangen bij je video, heb je meer kans op interactie en creëer je hierdoor meer en meer bereik.
  • Praat je in de video? Plaats dan tekst als overlay, zodat ook kijkers zonder geluid (bijvoorbeeld in de trein of stiekem op werk) weten waar je TikTok over gaat en niet te snel wegswipen. Tekst kan je natuurlijk ook altijd gebruiken om iets duidelijker te maken, uit te leggen, een grapje te maken, etc.
  • Je video’s hoeven er niet super professioneel uit te zien. De meest TikToks worden gewoon gemaakt met een smartphone en snel in elkaar geknutseld. Hoe echter, hoe geloofwaardiger!

Oké, dan nu de lijst met 10 TikTok ideeën voor je webshop:

1. Unboxing video’s

Mensen gaan lekker op unboxing video’s! Veel mensen filmen hoe ze een pakket uitpakken dat ze hebben ontvangen en laten zien wat er in zit. De kijker blijft vaak hangen, want ze zijn benieuwd wat er in het pakket zit. Dat betekent een langere kijktijd, waardoor het algoritme een signaal krijgt dat het een interessante video is en daardoor krijg jij meer bereik.

TikTok voorbeeld unboxing

​​​​​​2. Tutorials

Laat de kijkers zien hoe je product werkt, hoe je het in elkaar zet of waar je het voor kan gebruiken. TikTok wordt namelijk door steeds meer mensen als een nieuw soort Google gebruikt. Er wordt gezocht naar gezonde maaltijden, hoe je een muurtje kan metselen, fitness oefeningen om een gespierde rug te krijgen, hoe je een ikea kast kan diy-en. Blijf niet achter en zorg dat jouw content gevonden wordt door de doelgroep die op zoek is naar meer informatie.

TikTok voorbeeld tutorial

3. Review video’s

Omdat TikTok dus als een soort zoekmachine wordt gebruikt, wordt er ook vaak gezocht naar reviews van producten. Mensen hechten namelijk steeds meer waarde aan de eerlijke mening van anderen, voordat ze een product aanschaffen. Nu is het misschien niet helemaal eerlijk om zelf een review te maken van je eigen product en dat op je kanaal te plaatsen *side-eye*, maar je zou je product gratis kunnen opsturen naar een paar mensen in ruil voor een TikTok op hun kanaal (influencermarketing).

TikTok review voorbeeld

4. Behind the scenes

Altijd leuk om te laten zien hoe het er achter de schermen aan toe gaat! Wat gebeurt er als er een bestelling binnenkomt? Hoe pak jij je pakketjes in? Wie helpt je allemaal bij je webwinkel? Hoe vier jij successen? Hoe maak je productfoto's? Op deze manier maak je je webshop menselijk en krijg je meer vertrouwen van (potentiële) klanten.

TikTok voorbeeld behind the scenes

5. Inspelen op TikTok trends

Een hele belangrijke om viral te kunnen gaan, is om in te spelen op TikTok trends. Deze verschijnen én verdwijnen redelijk snel. Het is de kunst om hier snel op in te spelen met een eigen TikTok video. Denk aan een challenge, dans of een specifiek nummer. Als je zelf wat vaker op TikTok scrolt, kom je ze vanzelf tegen.

 

6. Inspiratievideo’s

Ben je op zoek naar inspiratie, dan is TikTok the place to be. Je vindt er de mooiste huis make-overs, inspiratie voor outfits, de mooiste plekken op de wereld om heen te reizen en nog veel meer. Speel hierop in met de producten die jij verkoopt. Denk bijvoorbeeld aan situaties waarin je jouw product kunt gebruiken, hoe je het kan stylen, wat je er allemaal mee kan maken, etc. Zo inspireer je volgers om je producten te kopen.

TikTok inspiratie video

7. Day in the life

Een trend die al erg lang meegaat (zowel op TikTok als op YouTube) is ‘Day in the life’-video’s. En de naam spreekt voor zich: laat de kijkers zien hoe een dag als webshop ondernemer eruitziet. En dan niet alleen een kijkje achter de schermen, maar vanaf het moment dat je opstaat tot het moment dat je naar bed gaat. Ga je nog sporten? Wat eet je als ontbijt? Breng je hond in beeld als je deze gaat uitlaten, etc.

TikTok day in the life voorbeeld

8. Inhakers

Zoals op elk social media platform is het slim om in te haken op nieuws, gebeurtenissen of feestdagen. Denk aan een belangrijke voetbalwedstrijd, warme zomerdagen die eraan komen, moederdag of verkiezingen. Zoals je misschien ook op Instagram zou inhaken op deze dagen, kan je dat natuurlijk ook op TikTok middels een leuke video!

 

9. Inpakvideo’s

Naast bestellingen uitpakken, vinden mensen het ook leuk om te zien hoe jij je bestellingen inpakt. Zeker wanneer je hier veel aandacht en moeite in stopt ;) Denk aan mooi vloeipapier, een persoonlijk kaartje, een leuke sticker op de doos. Ook hierdoor krijgen (potentiële) klanten meer vertrouwen in jouw onderneming én hebben ze gelijk een leuk idee om iemand cadeau te doen!

TikTok inpakvideo voorbeeld

10. Winacties

And last but not least, winacties! Ook TikTok is net als Facebook en Instagram een perfect kanaal om leuke winacties te organiseren en zo meer bereik te genereren. Denk bijvoorbeeld aan het volgen van je kanaal, het liken of opslaan van de TikTok óf het plaatsen van een review op TikTok in ruil voor een kortingscode.

TikTok winactie voorbeeld

 

Wij hopen dat dit blog jou voldoende inspiratie heeft gegeven om weer lekker snel aan de slag te kunnen met TikTok. Heel veel succes!

PS. Volg je ons al op TikTok? We volgen je graag terug!