Ben beter vindbaar met Google Mijn Bedrijf (plus: zo maak je een account!)
Heb jij al een Google Mijn Bedrijf pagina? Nu hoor ik je vragen, waarom zou ik die willen? Om Google te laten weten wie je bent, en dat jij de eigenaar bent van jouw bedrijf. Ook zorgt een Google Mijn Bedrijf pagina ervoor dat je beter vindbaar bent binnen de zoekmachine.
De voordelen van Google Mijn Bedrijf
Dit zijn de vier belangrijkste:
1. Vindbaarheid binnen Google Maps
Door je Mijn Bedrijf pagina ben je zichtbaar binnen Google Maps. Potentiële klanten kunnen zoeken op je bedrijfsnaam en direct naar je shop navigeren. Ook voor toeristen die op de kaart kijken zien jouw bedrijf staan en komen dan wellicht op het idee om even langs te komen. Dit alles heeft natuurlijk de meeste waarde wanneer je naast je webwinkel ook een fysieke winkel hebt.
2. Zichtbaarheid in Google Search (Featured content)
Wanneer iemand zoekt op jouw bedrijf, dan laat Google extra informatie zien naast de zoekresultaten (zie onderstaande voorbeeld). Dit is informatie uit je Google Mijn Bedrijf pagina.
3. Hogere positie binnen Google
Google hecht waarde aan bedrijven en merken, zeker wanneer deze lokaal actief zijn. Door Google aan te geven dat je een bedrijf bent, kan je website extra waarde krijgen en hoger terug komen in de zoekresultaten.
4. Reviews
Je hebt het wellicht wel eens gezien, de sterren bij een website in de Google resultaten. Die komen van onder andere Google reviews. Deze zijn gekoppeld aan je Mijn Bedrijf pagina en via Mijn Bedrijf kun je reageren op reviews. De reviews kun je ook beoordelen en in geval van ongepaste taal laten verwijderen door Google.
Zo maak je een account aan
- Ga naar: https://www.google.com/intl/nl_nl/business/ en vul je bedrijfsnaam in:
2. Er verschijnt automatisch een lijst onder het invulveld wanneer Google je bedrijf herkent.
a. Staat je bedrijf er tussen, klik daar dan op en klik op volgende. Ga naar stap 3
b. Staat je bedrijf er niet tussen, klik dan op “Maak een bedrijf met deze naam” en klik op volgende. Ga naar stap 6
3. Vul alle velden in en klik op volgende.
4. Controleer of je bedrijf juist is aangegeven en klik op volgende
5. Kies de optie die van toepassing is en klik op volgende. Ga naar stap 7
6. Controleer of je bedrijf juist is aangegeven op de map en klik op volgende
7. Kies de bedrijfscategorie die het best bij je bedrijf past en klik op volgende
8. Vul je telefoonnummer en website in en klik op volgende
9. Selecteer ‘Ja’ of ‘Nee’ afhankelijk van of je mails met tips van google wilt ontvangen en klik op volgende
10. Klik op voltooien
Gefeliciteerd, je hebt nu een eigen Google Mijn Bedrijf pagina! Vul zoveel mogelijk informatie in die je wilt delen met klanten om je bereikbaarheid zo optimaal mogelijk te krijgen.