Google Tag Manager

Google tag manager - headerfoto.jpg

Beschikbaar vanaf Mijnwebwinkel PRO en PREMIUM Je webwinkel op een eenvoudige manier van tags voorzien is mogelijk met Google Tag Manager. Je kunt deze tool gebruiken om bijvoorbeeld een live chat te integreren of een keurmerk-widget te tonen in je webwinkel. Het is geen gemakkelijke functie, maar wel heel handig om gebruik van te maken in jouw webwinkel. Maar welke mogelijkheden zijn er? Dat lees je in dit blog.

Google wat?

Google Tag Manager (GTM) is een gratis tool van Google waarmee je HTML-tags op je site kunt plaatsen, aanpassen en beheren. Door tags te gebruiken, meet je gebeurtenissen en hiermee het gedrag van de bezoekers. Google heeft een aantal veelgebruikte tags al voor je klaarstaan, maar je kunt ook custom tags maken. Om GTM te kunnen gebruiken moet je eenmalig een account aanmaken en een koppeling maken met je shop. Dit is vergelijkbaar met het koppen van de Google Search Console. In dit support item leggen we precies uit hoe je een account en tags aanmaakt, en hoe je GTM kunt koppelen aan jouw shop. 

Tags

Google biedt een aantal kant-en-klare tags, denk hierbij aan Google Analytics, Adroll en LinkedIn. Wil je zelf aan de slag? Dat kan. Met custom tags (kleine stukjes code) kun je onder andere live chat integreren of een pop-up vertonen in je shop.

Google heeft de meest gebruikte tags al voor je klaarstaan

Welke mogelijkheden heb je?

Er zijn veel tools die je kunt integreren in jouw webwinkel. Wij hebben een aantal tools kort inzichtelijk gemaakt en geven je direct de uitleg hoe jij deze tools kunt toevoegen in je eigen webwinkel!

Poptin

Veel bezoekers komen naar je webwinkel, maar vertrekken weer zonder iets te kopen. Komt dit jou bekend voor? Dan kan het gebruik maken van pop-ups een handige tool zijn om van een bezoeker een lead of klant te maken. Met Poptin kun je verschillende soorten pop-ups instellen. Dit kunnen korting, countdown, exit-intent of boven- en onderbalk pop-ups zijn. Hoe je Poptin aan je webwinkel koppelt en waar je de pop-ups voor kunt gebruiken lees je in dit blog.

Met Poptin kun je veel verschillende soorten pop-ups instellen in je webwinkel.

SnapWidget

Het is voortaan eerder regel dan uitzondering dat een persoon gebruik maakt van Instagram, maar dit geldt ook voor een bedrijf. Door actief te zijn op social media, kun je klanten trekken naar jouw webwinkel. Om een optimale koppeling te maken tussen beide kanalen, kun je jouw Instagram koppelen aan je webwinkel. Dit zorgt voor het vergroten van je social media bereik, herkenning bij de klanten en het is goed voor je branding. Wij hebben stap voor stap uitgelegd hoe jij dit kan toevoegen aan jouw webwinkel.

Webwinkel maakt gebruik van een Instagram feed op haar homepagina.

Kun je hulp gebruiken met het instellen van je Instagram feed? We’ve got your back! Voor een eenmalig bedrag van €39 (excl. btw) stellen we de feed voor jou in. Neem hiervoor contact op met onze customer care: bel 0412 66 80 11 of mail support@mijnwebwinkel.nl

Tawk.to

Met een chatfunctie in je webwinkel kan je de klant snel te woord staan. Een chatfunctie kan vraagtekens weghalen bij de klant, waardoor ze mogelijk eerder tot aankoop komen. Je hebt beschikking tot veel nuttige informatie, zoals op welke pagina ze zijn, hun pagina geschiedenis, of het terugkerende bezoekers zijn, etc. Zo wordt het voor jou mogelijk om de bezoeker op de beste manier te helpen en er een klant van te maken. Op de Community vind je uitleg hoe jij een chatfunctie kunt installeren op jouw webwinkel.

Webwinkel Nanaa’s maakt in haar shop gebruik van een chatfunctie.

Houd rekening met cookies

Let op: bezoekers zien de toepassingen van GTM in jouw shop alleen als zij de cookies accepteren of als je cookiemelding uitstaat (binnen de EU zijn cookies in je webshop verplicht).