Upgrade je klantenservice met WhatsApp Business

whatsapp business

Whatsapp is niet meer weg te denken uit ons leven, bijna iedereen in Nederland gebruikt het dagelijks als communicatiekanaal. Maar wist je ook dat je als bedrijf gratis gebruik kunt maken van Whatsapp business? De verschillende functionaliteiten van Whatsapp Business zijn speciaal gericht op MKB-ondernemers. Tijd om jouw klantenservice uit te breiden met de onderstaande tips!

1. Maak een bedrijfsprofiel aan

Het verschil tussen WhatsApp voor particulieren en WhatsApp Business is dat je bij WhatsApp Business een bedrijfsprofiel aanmaakt. Hierin kun je je logo, bedrijfsnaam en andere handige informatie zoals bijvoorbeeld een link naar je website of een bedrijfsomschrijving toevoegen. 

Check deze video voor meer uitleg

2. Beheer het account met meerdere medewerkers

Het is mogelijk om het WhatsApp business account met meerdere medewerkers te beheren. Je kunt het bedrijfsprofiel aan één telefoon en aan vier laptops of computers koppelen. Door meerdere apparaten te koppelen is het mogelijk om met meerdere medewerkers op verschillende locaties berichten te beantwoorden. 

3. Stel openingstijden in 

Het is mogelijk om op WhatsApp Business openingstijden in te stellen. Je maakt je klanten hiermee duidelijk dat zij buiten de openingstijden niet direct geholpen zullen worden. 

4. Automatisch reageren en sneltoetsen

Het is mogelijk om met je WhatsApp Business account automatische reacties in te stellen. Makkelijk en tijdbesparend! Stel bijvoorbeeld een automatisch welkomstbericht in of laat je klanten automatisch weten wanneer je even afwezig bent.

Ook kun je sneltoetsen instellen, dit wordt ook wel snel antwoorden genoemd. Je programmeert eerst zelf de antwoorden en deze kunnen vervolgens in ieder gesprek door middel van een sneltoets gebruikt worden. Wanneer je bijvoorbeeld vaak de vraag krijgt wat de levertijd is, kun je makkelijk een template instellen met bijvoorbeeld de tekst: “Bedankt voor je vraag, de levertijd is 2-3 werkdagen.” Je hoeft dit dus niet telkens opnieuw te typen, maar je typt in plaats daarvan de sneltoets in.

Tip: Soms is het handig om aan het einde van een gesprek een review te vragen. Stel dan bijvoorbeeld een sneltoets in zoals deze: "Fijn dat het gelukt is. Ik hoop dat je tevreden bent met onze service. We zouden het erg op prijs stellen als je een positieve review voor ons achter zou willen laten.”

Check deze video voor meer uitleg.

Bron: Futy

5. Catalogus 

Met behulp van een digitale catalogus kan je klanten makkelijk en snel je producten en diensten met de daarbij behorende prijzen, omschrijvingen, linkjes en productcodes laten zien. De catalogus kan maximaal 500 items bevatten. Het kan jou en je klant helpen om gesprekken te verduidelijken.

Check deze video voor meer uitleg.

6. Labels aanmaken

Met WhatsApp Business is het ook mogelijk om een label te koppelen aan een gesprek. Zo vind je ze makkelijk weer terug en kan je ze verdelen per categorie.

Check deze video voor meer uitleg.

Kom je er niet helemaal uit, of heb je nog vragen? Check dan het helpcentrum van WhatsApp!

Was het jou ook al opgevallen dat ook wij sinds een tijdje zijn overgestapt van Facebook Messenger naar WhatsApp Business? Wij vinden WhatsApp een erg fijn support kanaal en kunnen via deze manier klanten met vragen nu nog efficiënter helpen.