start direct

NO SALE: 5 redenen om geen korting te geven

NOsale.png

SALE! Het doet de harten van menig koopjesjager harder kloppen, maar wat doe je als webwinkelier? Ga je mee in de koopjeshysterie en gooi je de prijzen naar beneden of houd je vast aan je vraagprijs? Ik geef je 5 redenen om geen (ja, geen ;)!) kortingen te bieden.

Begrijp me niet verkeerd: natuurlijk kan het een slimme strategische keuze zijn om korting te geven! Wil je weten hoe je een kortingscode of gratis verzendkosten voor je webshop instelt? Bekijk dan onze super snelle support video of lees het support item.  

1. Hallo korting = doei winst

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: kortingen zorgen ervoor dat jij als webwinkelier aan het einde van de streep minder geld overhoudt. Bekijk dus altijd of je de korting wel kunt missen! Reken je een grotere marge, dan heb je meer speelruimte voor een korting. Heb je een kleine winstmarge berekend? Dan kan het slimmer zijn om geen korting te geven. 

2. Je biedt een eerlijke prijs

Je hebt je collectie met zorg uitgezocht en een eerlijke prijs bepaalt. Waarom zou je hier later nog op terugkomen? Door regelmatig met kortingsacties te werken geef je de indruk dat het altijd voor minder kan en zelfs dat je je klant in eerste instantie te veel had willen laten betalen! Dus waarom zou een klant nog bij je kopen als je geen kortingsactie hebt? Ze zijn sneller geneigd te wachten op een nieuwe actie. 

TIP: Zoek je hulp bij het berekenen van een goede prijs? Bekijk dan hoofdstuk 2 van de gids 'De basis voor een goede webwinkel'

Kosten waar je onder andere rekening mee houdt om een eerlijke prijs te bepalen.

3. Quality is key

Less is more, minimalisme, kwaliteit; het zijn een aantal termen waar consumenten vandaag de dag steeds meer waarde aan hechten. En ook onder het mom ‘goedkoop is duurkoop’ kopen genoeg consumenten liever één goed product dat meer geld kost, dan vier goedkope exemplaren (zeker als daar goede garantie en service tegenover staan). Bijkomend voordeel: hoe duurder het product, hoe meer waarde een consument hieraan toekent. Dus hoorde ik iemand ‘sale’ zeggen? Omhoog die prijzen! ;) 

Vooral als het aankomt op duurzame, waardevolle producten gaat het consumenten minder om de prijs. Meer hierover lees je in het blog over prijsstragieën

Klanten moeten bereid zijn de prijs voor je product te betalen.

4. Ga voor klantenbinding, niet voor koopjesjagers

Geef je een korting voor iedereen in je webshop, dan heb je kans vooral de koopjesjagers te treffen. Zij doen eenmalig een aankoop, waarna je ze weer kwijt bent. Je kunt beter een kortingscode geven aan klanten die eerder een bestelling bij je deden via bijvoorbeeld je nieuwsbrief. Zij blij én je zorgt voor klantenbinding. 

5. Je kunt op meer onderscheiden dan prijs

Je concurrent met vergelijkbare product(en) zakt met de prijs. Moet je nu ook omlaag met je prijs? Niet per se! Ga uit van de kracht van je eigen shop. Dat wil niet altijd zeggen dat je je van je concurrent moet onderscheiden op basis van prijs. Dat kan ook op basis van de service die je biedt, een goede garantie op producten of je weet met de uitstraling van je shop een heel andere doelgroep aan te spreken. 

TIP: Over service gesproken, lees waarom een goede service zo belangrijk is

Mooisenmeer.nl blinkt uit in goede webwinkel service

Nooit meer korting! Of toch wel?

Zoals ik aan het begin van dit blog al even aanhaalde: of je korting geeft, is natuurlijk niet zwart/wit. Soms kan het geven van korting juist heel handig zijn én een strategische keuze. Bijvoorbeeld wanneer je van een oude collectie af wilt of producten met een houdbaarheidsdatum verkoopt. Ook als discounter past een sale beter in je beleid, dan wanneer je een shop vol exclusieve luxe artikelen hebt. Kortom, kijk goed naar je shop!