15 februari 2017

5 tips: Met je webshop inspelen op mobiel

Dirkjan Vis
Ecommerce specialist | Ecommerce News

Het online shoppen via een computer is nog helemaal niet zo oud. Toch lijkt het alweer te worden ingehaald door het shoppen via mobiel. Mijnwebwinkel zorgt voor een responsive design, zodat het design van jouw shop zich automatisch aanpast aan het apparaat van de gebruiker. Maar dit betekent niet dat jij als webwinkelier niets meer kunt doen om jouw webshop beter in te stellen op mobiele apparaten. Daarom vind je hier vijf tips voor een nog betere conversie via mobiel.

Hier lees je hoe je kunt testen of jouw webshop een responsive design heeft. 

Dat mobiel enorm in opkomst is, kan niemand ontkennen. In 2015 werd al bekend dat er meer op mobiel gegoogeld wordt dan via de desktop. Het online shoppen via de desktop is nog steeds leidend, maar bestellingen worden ook steeds vaker mobiel gedaan. Afgelopen december werden bijna vier op de tien iDEAL-transacties via een mobiel gedaan. Nederland is daarin geen uitzondering. Hierin lopen we zelfs nog wat achter op het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Ook wordt duidelijk dat de smartphone snel terrein wint ten opzichte van de tablet.

Hoog tijd dus om helemaal voorbereid te zijn op de kleine schermen van mobiele telefoons. Met de volgende vijf stappen maak je een goed begin!

Het is een inkoppertje, maar toch blijkt het maar wat vaak fout te gaan: check of alles werkt op mobiel. Webwinkeliers kijken vaak eenmalig of hun webshop responsive is. Na het toevoegen van nieuwe afbeeldingen, filmpjes en teksten via de desktop, controleren ze niet hoe dit er op mobiel uitziet. Ondanks dat de resoluties van smartphones sterk verbeteren, blijft het scherm maar een fractie van dat van een computerscherm.

Controleer van tijd tot tijd hoe belangrijke landingspagina's er op verschillende apparaten uitzien. Een handige tool hiervoor is de Responsive Design Checker

Het is leuk als alles in je webshop werkt, maar nog interessanter is het gedrag van je bezoekers. Via welk apparaat komen de meeste bezoekers in je shop? En welk apparaat gebruiken ze om af te rekenen? Deze statistieken kan je bekijken en vergelijken via Google Analytics en Google Webmaster Tools, om er vervolgens op in te spelen. Heb je veel mobiele bezoekers, dan is het slim hier het design van je shop op aan te passen (zie tip 3 en 4). Ook marketingmiddelen kan je afstemmen op het device dat je bezoeker het liefst gebruikt (zie tip 5). 

Met Google Analytics krijg je veel inzicht in het gedrag van je webwinkelbezoekers.

Sommige webwinkels gebruiken een groot navigatiemenu en soms ook nog submenu's. Dat gaat prima wanneer je de webshop bezoekt via een desktop, maar op een klein mobiel scherm is het navigeren lastiger. Heeft jouw webshop veel mobiele bezoekers, dan is het slim om je navigatie niet te diep en niet te groot te maken.

Daarnaast is het aan te raden om de zoekfunctie te activeren. Bij Instellingen/Modules kan je de zoekfunctionaliteit in je webwinkel beschikbaar maken. Vergeet niet om de zoekbalk vervolgens aan je winkel toe te voegen! Dit doe je bij Instellingen/Vormgeving/Indeling

Het liefst toon je al je artikelen in één keer, maar op een mobiel scherm is dat vrij lastig. Dus moet je keuzes maken. Je kunt hiermee stoeien door het aantal artikelen dat per pagina wordt getoond aan te passen. Zo zijn alle artikelweergaven die je kunt kiezen onderverdeeld in twee soorten: weergave met kleine afbeeldingen en weergave met grote afbeeldingen.

In het menu Artikel instellingen kun je kiezen hoeveel kolommen en rijen er bij de twee soorten getoond worden. Voor sommige producten is het belangrijk om duidelijke foto's te tonen. Dan kies je voor een grote weergave met weinig kolommen. Als dat niet het geval is, kun je kiezen voor meer kolommen, zodat er veel artikelen in de beschikbare ruimte worden weergegeven.

Is de verkoop van een bepaald product via de desktop beter dan via mobiel, of andersom? Dan kun je deze kennis gebruiken om je marketingmiddelen zo goed mogelijk in te zetten, door je te focussen op dat ene apparaat. Adverteer je bijvoorbeeld in Google of op Facebook, dan kun je je advertenties specifiek op mobiele bezoekers richten of deze juist uitsluiten. Hier kun je jouw advertentiebudget op afstemmen, zodat je het maximale uit je investering haalt. 

Op Facebook kan je bij 'plaatsing bewerken' kiezen op welke apparaten je wilt adverteren.

Je kunt nog zo veel struikelblokken wegnemen, het voorkomt niet dat voor het bestellen van sommige producten de desktop altijd favoriet zal blijven. Dit geldt bijvoorbeeld voor dure producten en producten waar veel onderzoek naar gedaan moet worden, zoals TV’s en matrassen. Andere producten worden juist weer eerder via de mobiel gekocht, bijvoorbeeld impuls- en herhaalaankopen.

Hoe zit het met jouw webwinkel? Is die al klaar voor mobiele shoppers?

Dit artikel is geschreven door Dirkjan Vis. Hij is eigenaar van internetuitgeverij Eurolutions, waarmee hij diverse online uitgaves heeft die gericht zijn op (startende) webwinkeliers en online ondernemers. Bekende sites zijn Ondernemen & InternetWebwinkel Forum en Ecommerce News.

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.