Google Ads: Structuur (deel 2/4)
In deel 1 van deze blogreeks hebben we een mooie lijst zoekwoorden samengesteld waarop we kunnen gaan adverteren. In dit deel zetten we deze in een structuur in Google Ads zodat je er efficiënt op kunt adverteren. Dit is een structuur die ik de afgelopen 9 jaar heb ontwikkeld in samenwerking met een tiental andere specialisten. Ik benoem hierin een aantal best practices, dit is geen garantie dat het in jou geval het beste werkt, maar wel een goed startpunt.
Lees ook de andere delen:
Structuur
Google Ads biedt nieuwe accounts een makkelijke tour om een campagne met advertenties en zoekwoorden aan te maken. Omdat wij voor een complete opzet gaan adviseer ik je echter om dit via de Google Ads Editor te doen. Dit werkt sneller èn offline, waardoor je rustig alles klaar kunt zetten en kunt controleren voordat het live effect heeft en geld kost.
In de basis ziet de structuur er als volgt uit: je hebt een account met één of meerdere campagnes. Iedere campagne heeft op zijn beurt een of meerdere advertentiegroepen. Deze hebben een of meerdere zoekwoorden en een of meerdere advertenties.
Bovenstaande afbeelding verklapt al een beetje waarom we aan het eind van deel 1 de zoekwoorden hebben verdeeld in groepen. Deze groepen zijn namelijk de basis voor de campagnes. We pakken de lijst er even opnieuw bij.
- Adidas schoenen
- Adidas sneakers
- Adidas superstar
- Nike air max
- Nike air
- Nike schoenen
- Nike sneakers
- Nike store
- Dames sneakers
- Sneakers dames
- Dames schoenen
- Sneakers heren
- Heren schoenen
- schoenen
Binnen een campagne proberen we om vergelijkbare zoekwoorden bij elkaar in een advertentiegroep zetten. Twee voorbeelden uit de lijst zijn nike air samen met nike air max, en dames sneakers samen met sneakers dames.
Eerste campagne opzetten
We gaan nu de eerste campagne opzetten. Daarvoor moeten we eerst het account toevoegen in de Google Ads Editor. Heb je nog geen account, maak die dan eerst aan via https://ads.google.com/intl/nl_nl/start/. Na de installatie krijg je onderstaand scherm:
1. Klik op toevoegen
2. Klik op ‘open de browser om in te loggen’
3. Je wordt vervolgens naar je browser geleid waar je moet inloggen op het account waar je je Google Ads account op hebt aangemaakt. Dan krijg je een code die je kopieert.
4. Plak de code
5. In de pop-up die je krijgt selecteer je jouw account en klik op ‘OK’
6. Zorgt dat ‘Alle campagnes’ geselecteerd is en klik op ‘OK’
Het account wordt nu toegevoegd. Dit kan enkele seconden duren. Na de download kunnen we direct de eerste campagne aanmaken.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Deze opent in een nieuw venster die je weer weg kunt klikken.
7. Klik op ‘+ Campagne Toevoegen’
8. Vul een naam in voor de campagne
9. Vul een dagbudget in. Dit is het bedrag wat je gemiddeld wilt gaan uitgeven per dag, er kan op een dag tot 20% meer uitgegeven worden. Stel je stelt €100 in, dan kan Google maximaal €120 per dag uitgeven.
10. Stel de biedstrategie in op ‘Handmatige CPC (verbeterd)’
Dit wil zeggen dat je zelf bepaald hoeveel er geboden wordt, waarbij Google maximaal 30% kan afwijken van de maximale CPC die je instelt. Dit is afhankelijk van de kans dat een gebruiker een aankoop gaat doet. Google bepaald dit aan de hand van het gedrag wat iemand laat zien binnen Google.
- Wanneer je rechts naar beneden scrolt pas je nog de volgende instelling aan:
- Zoekpartners ‘uitgeschakeld’
- Display netwerk ‘uitgeschakeld’
- Targeting op taal ‘Engels, Nederlands’
De campagne staat nu en gaan we vullen met advertentiegroepen.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Deze opent in een nieuw venster die je weer weg kunt klikken.
12. Ga linksonder naar ‘Advertentiegroepen’
13. Klik bovenaan op ‘+ Advertentiegroep toevoegen’
14. Recht vullen we, net als bij de campagne, een naam in
15. Vervolgens stellen we een max CPC in, dit is wat we maximaal willen betalen per klik op de advertentie. Je mag zelf bepalen wat je invult, ik adviseer alleen niet te weinig, want dan gebeurt er niets binnen je account wanneer deze live gaat.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Deze opent in een nieuw venster die je weer weg kunt klikken.
Nu gaan we de advertentiegroep vullen met zoekwoorden. De advertenties zelf komen aan bod in deel 3.
16. Klik linksonder op ‘Zoekwoorden’
17. Klik bovenaan op ‘+ Zoekwoord toevoegen’
18. Vul je eerste zoekwoord in
19. Stel Zoektype in op ‘Exact’
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Deze opent in een nieuw venster die je weer weg kunt klikken.
20. Kopieer het zoekwoord met ‘ctrl-c’ en plak deze met ‘ctrl-v’
21. Bij de kopie zet je bij de naam een + voor elk woord
22. Stel het Zoektype in op ‘breed’
Je hebt nu een zoekwoord met exact en met modified broad toegevoegd!
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Deze opent in een nieuw venster die je weer weg kunt klikken.
23. Ga weer terug naar ‘Advertentiegroepen’ met de link linksonder
24. Selecteer de advertentiegroep die we net gemaakt hebben en kopieer deze met ‘ctrl-c’ en plak deze met ‘ctrl-v’
25. Bij de nieuwe advertentiegroep pas je de naam aan naar het volgende groepje zoekwoorden, ‘Adidas sneakers’ in ons geval
26. Ga opnieuw naar ‘zoekwoorden’ en pas het zoekwoord ook aan. Je kunt ook meer zoekwoorden toevoegen
27. Voeg nu nieuwe advertentiegroepen en zoekwoorden toe tot je alle zoekwoorden voor de eerste campagne gehad hebt (volg stappen 23 t/m 26).
Gefeliciteerd! Je hebt je eerste campagne gemaakt. Geen zorgen, de rest gaat een stuk sneller ;-)
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Deze opent in een nieuw venster die je weer weg kunt klikken.
28. We kunnen namelijk de campagne die we al hebben kopieren en plakken op dezelfde manier als de advertentiegroepen. Ga naar ‘Campagnes’ linksonder
29. Selecteer de campagne en kopieer deze met ‘ctrl-c’ en plak deze met ‘ctrl-v’
30. Wijzig de naam van de campagne
31. Pas alle advertentiegroepen en zoekwoorden weer aan net als bij stap 25 en 26. Verwijder advertentiegroepen die je niet nodig hebt.
32. Doe dit voor alle zoekwoord groepen die we gemaakt hebben
Voor nu staat de campagnestructuur! We voegen op een later moment nog een shopping campagne toe, maar voor nu is dit voldoende.
Locaties
Nu de campagnes staan is het belangrijk dat we de juiste mensen bereiken. Nu kun je binnen SEA bepalen waar je advertenties zichtbaar zijn, bijvoorbeeld in heel Nederland of alleen lokaal in jouw stad of dorp. Stel jezelf daarom eerst de vraag: aan wie verkoop ik of wil ik verkopen? Stel je bent net begonnen of je hebt al een winkel, dan kan heel Nederland een grote stap zijn, met flinke bijkomende kosten (er klikken dan ook veel mensen die je -nog- niet wilt bereiken) . Het is daarom wellicht beter om alleen lokaal te adverteren. Mensen die je winkel al kennen, zijn bijvoorbeeld eerder geneigd om iets te kopen dan iemand die jouw winkel nog niet kent.
Als het goed is staat je locatie targeting nu op heel Nederland, dus ik laat zien hoe je dit aanpast naar jouw stad. Mocht je toch heel Nederland willen, dan kun je hier direct controleren of dat ook ingesteld staat.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Deze opent in een nieuw venster die je weer weg kunt klikken.
1. Ga naar alle campagnes door op je accountnaam te klikken
2. Klik linksonder op ‘Locaties’
3. Hier zie je als het goed is ‘Nederland’ en deze kun je aanpassen naar je eigen stad of dorp. Wil je deze aanpassen, selecteer ze dan allemaal
4. Vul de naam van je stad in
5. Klik op ‘Locaties controleren’ dan past Google Ads Editor de locaties aan naar plaats, provincie, land. Controleer of dit correct is en pas aan wanneer nodig.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Deze opent in een nieuw venster die je weer weg kunt klikken.
6. Wil je nog een plaats toevoegen, klik dan op ‘Locatie toevoegen’
7. In de pop-up vink je alles aan door het bovenste vakje aan te vinken en klik je op ‘OK’
8. Vul de nieuwe plaats in
9. Klik wederom op ‘Locaties controleren’
10. Voeg meer plaatsen toe door stap 6 t/m 9 te herhalen
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Deze opent in een nieuw venster die je weer weg kunt klikken.
11. Tot slot passen we nog een paar instellingen aan om te zorgen dat alleen mensen in je gekozen locaties de advertenties te zien krijgen. Ga naar ‘campagnes’
12. Selecteer alle campagnes
13. Scroll naar beneden tot je ‘Targetingmethode’ tegenkomt
14. Pas ‘Targetingmethode’ aan naar ‘Mensen die zich bevinden in uw targetlocaties’
15. Pas ‘Uitsluitingsmethode’ aan naar ‘Mensen die zich bevinden in uw uitgesloten locaties’
Conversies meten
Voordat we advertenties live zetten is het natuurlijk belangrijk dat we weten of er bestellingen uit komen. Dit kun je gemakkelijk meten via Google Analytics. Heb je in Google Analytics al de E-commerce tracking ingesteld? Dit is namelijk nodig om in Google Ads iets te lezen.
Top! Nu je bestellingen in Google Analytics meet gaan we die informatie naar Google Ads sturen met een automatische koppeling die je maar een keer hoeft te maken.
Google Analytics koppelen
Als eerst moet het Google Analytics account gekoppeld worden aan het Google Ads account.
1. Ga rechtsboven naar ‘Tools en instellingen’
2. Klik op ‘Gekoppelde accounts’
Wanneer je met hetzelfde Google account als je het Google Ads account hebt aangemaakt, ook toegang hebt tot Google Analytics krijg je bovenstaande screenshot.
3. In dit venster klikken we ook meteen op de knop ‘Inschakelen voor dit klantaccount’ zodat Autotagging meteen aan staat. Autotagging zorgt ervoor dat Google Analytics weet waar een gebruiker vandaan komt wanneer deze op je advertenties klikt. Dit is nodig om de gemeten bestellingen te koppelen aan het zoekwoord dat daartoe geleid heeft.
4. Klik op ‘Koppelen’ bij het bijpassende Google Analytics profiel
5. Bij het kopje ‘Koppelen’ bepaal je in welke profielen je data uit het Google Ads account wilt hebben. Dat wil zeggen dat je dan in Google Analytics, in dat profiel alle gegevens kan zien van je Google Ads. Deze kun je allemaal aanvinken.
6. Bij het kopje ‘Sitestatistieken importeren’ bepaal je uit welk Google Analytics profiel je de conversies (bestellingen) haalt. Kies hier het profiel waarin je dit ingesteld hebt.
7. Klik op ‘Opslaan’
Nice, nu wordt alle benodigde informatie uitgewisseld.
Conversies koppelen
Nadat Google Analytics is gekoppeld kun je aangeven welke transacties of doelen uit Google Analytics je wilt laten tellen als conversies.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Deze opent in een nieuw venster die je weer weg kunt klikken.
1. Ga rechtsboven naar ‘Tools en instellingen’
2. Vervolgens klik je op ‘conversies’
3. Klik op ‘+ Conversies’
4. Klik op ‘Importeren’
5. Zorg dat ‘Google Analytics’ aangevinkt staat een klik op ‘Doorgaan’
6. Selecteer de transacties of doelen die je ingesteld hebt om je bestellingen te meten
7. Klik onderaan de pagina op ‘importeren en doorgaan’
8. Klik op ‘Gereed’
De zoekwoorden heb je bepaald aan de hand van deel 1. Nu aan de hand van deel 2 alles ingedeeld in de structuur en klaar gezet voor de advertenties. Daar gaan we in deel 3 mee verder.