De voor- en nadelen van dropshipping

Dropshipping header

Als webwinkel zijn er verschillende manieren om je voorraad en logistiek te regelen. Je kunt dit helemaal zelf verzorgen of juist alles uitbesteden aan een fulfilmentpartij. Al is er ook een derde optie: dropshipping. Hierbij worden de bestellingen die bij jou worden gedaan doorgespeeld naar jouw leverancier.

Wat is dropshipping?

Dropshipping houdt in dat de producent, groothandel of leverancier producten direct naar de klant stuurt. Als webwinkelier hoef je dan niet na te denken over logistiek en het aanhouden van een voorraad. Je producten worden dus wel in jouw webwinkel getoond, maar je koopt ze niet in.

De drie stappen van Dropshipping

Huidige imago van dropshipping

Dropshipping heeft in de branche een vrij slecht imago gekregen. Dit komt voornamelijk door nieuwe starters die gebruikmaken van platformen als AliExpress of andere marktplaatsen. Consumenten kunnen daar ook bestellen waardoor het voordeel voor de consument er eigenlijk niet is. Daarnaast zijn de webshops die daar gebruik van maken vaak niet zo duidelijk over levertijden en vaak ook niet goed op de hoogte van de kenmerken van hun producten.

Toch is er heus wel wat voor te zeggen als je wél met goede leveranciers werkt. Zo werken grote webshops als bol.com of Coolblue bij sommige producten soms ook gewoon samen met hun leverancier en komen daar ook niet alle bestellingen uit het eigen magazijn. Als je dus al goede ervaringen hebt met een leverancier en die is gevestigd in Nederland, dan kan het zeker interessant zijn om te kijken of je een deel van die artikelen wel zelf op voorraad moet nemen.

Indien je al een lopende webwinkel hebt zijn er ook nog een aantal manieren waarop je wel voordelen uit dropshipping kunt halen. Deze manier van zakendoen is voornamelijk succesvol als het niet de kern van je bedrijf raakt, maar ingezet wordt als aanvulling op je hoofdassortiment.

Voordelen van dropshipping

1. Uitbreiding 

Wanneer je je assortiment wilt uitbreiden, maar niet zeker weet of het product goed zal verkopen, kun je dropshipping overwegen. Je bent dan geen inkoopkosten kwijt en op die manier test je dus makkelijk of het aanslaat of niet. en Je kan ze later altijd nog inkopen als het een succes blijkt te zijn.

2. Minder risico's

Wanneer je een grote voorraad inkoopt wil je er natuurlijk zo zeker mogelijk van zijn dat je deze daadwerkelijk zal gaan verkopen, maar als je aan dropshipping doet is een slechtlopend product geen ramp. Het is dus eigenlijk een makkelijke manier om je assortiment uit te breiden. De marges die je hieraan gaat verdienen zijn wel minder groot, maar het zorgt er wel voor dat uitbreiding aan je huidige webwinkel minder risico's met zich meebrengt. 

3. Onafhankelijkheid 

Daarnaast is dit ook een goede manier om een nieuwe leverancier uit te proberen. Aangezien je geen grote voorraad van die leverancier hoeft in te kopen, heb je geen sprake van over voorraad. Het geeft je de mogelijkheid om te testen hoe deze leverancier de verzendingen afhandelt. Mocht het je slechte ervaringen opleveren, dan zit je niet vast aan de leverancier en kun je snel naar nieuwe dropshipping-leveranciers gaan zoeken.

Het internet staat inmiddels vol met leveranciers die aan dropshipping doen. Op dropshippers.nl of dropship.startpagina.nl vind je een overzicht van voornamelijk Nederlandse of Europese organisaties. Maar de beste leveranciers zijn vaak spelers die niet openlijk mee doen.

De nadelen van dropshipping

Naast de voordelen brengt dropshipping ook nadelen met zich mee. 

1. Aansprakelijkheid 

Als je een goede relatie hebt met jouw leverancier dan kun je een verkeerde of defecte levering soms verhalen bij de leverancier. Maar als je met een onbekende dropshipping-leverancier werkt, is het maar de vraag of die bereid is je te helpen. Dan zit jij met de (garantie en andere)claims opgescheept. Hierdoor ben jij dus aansprakelijk en verantwoordelijk voor de verzending, ook al heb jij deze niet verstuurd. 

2. Voorraad 

Daarnaast zijn er ook praktische nadelen aan het niet op voorraad hebben van een product. Zeker als je leverancier niet in Nederland zit, kunnen langere levertijden soms een grote rol spelen. Aangezien consumenten graag zo snel mogelijk hun bestellingen in huis hebben, is dit iets waar veel klanten op af zullen haken.

3. Concurrentie 

Ook is de concurrentie op die artikelen vaak groter. Vaak leveren dropshipping-leveranciers aan nog tientallen andere ondernemers hetzelfde assortiment. Als je net start met je nieuwe webshop zal je het dus moeten opboksen tegen veel concurrenten, die waarschijnlijk al een vaste klantenkring hebben.

4. Lagere marge 

Een ander nadeel is dat het vrij lastig is om een goede marge te houden op je producten wanneer je aan dropshipping doet. Je hebt misschien geen last van de kosten van opslag of inkoop. Ook heb je geen producten die over datum gaan en geen restvoorraad. Maar dropshipping-leveranciers berekenen dit vaak door in de prijs. 

Verzendkosten komen daar vaak ook nog eens bovenop. De producten met de hoogste marge zijn daarom het meest populair bij webwinkeliers, maar ook hier kom je weer in aanraking met flinke concurrentie. 

Veel webwinkeliers vinden het leuk om veel aandacht te stoppen in het klaarmaken van verzendingen. Het toevoegen van een handgeschreven briefje of kleine extra's zorgt voor een betere klantenervaring. Zodra je gaat dropshippen kun je dit niet meer doen bij deze verzendingen. De bestellingen worden allemaal minder persoonlijk en hierom zien veel webwinkeliers af van deze manier van verkopen.

Over Dirkjan Vis

Dit artikel is geschreven door Dirkjan Vis. Hij is eigenaar van internetuitgeverij Eurolutions, waarmee hij diverse online uitgaven heeft die gericht zijn op (startende) webwinkeliers en online ondernemers. Bekende sites zijn Ondernemen & InternetInvesteerders.nl en Ecommerce News.