Phishing mails door AI: nu nóg realistischer

Phishing mails blog

De afgelopen periode zijn er verschillende nieuwsberichten verschenen over Phishing mails. Ook het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft er aandacht aan besteed. We hebben het hier over de steeds geloofwaardiger wordende phishing mails door AI tools zoals ChatGPT.

Phishing is oplichting via het internet. Je kan bijvoorbeeld frauduleuze e-mails tegenkomen die afkomstig lijken van echte bedrijven. Het doel hiervan is om gegevens te stelen zoals creditcardnummers.

Phishing kan voor vervelende situaties zorgen. Voor jou als ondernemer, maar ook voor je klanten. Als voorbeeld hebben we een kleine test uitgevoerd hoe goed AI een phishing mail kan opstellen en hoe je phishing mail kan herkennen.

Test mail met ChatGPT

Mike, security officer bij Mijnwebwinkel, nam de proef op de som. Hij vroeg het volgende aan ChatGPT:

Write the subject and the content for an email in Dutch, that asks the members of my bank called Rabobank to change their password by clicking on a link.

Op basis van het prompt (aanvraag), waarbij specifiek werd gevraagd om ook een vertaling in het Nederlands, kwam ChatGPT met het volgende terug:

Onderwerp: Belangrijk: Verandering van wachtwoord vereist voor uw Rabobank-account

‘’Beste Rabobank-leden,

We hechten veel waarde aan de veiligheid en beveiliging van uw Rabobank-account. Om ervoor te zorgen dat uw persoonlijke gegevens te allen tijde beschermd zijn, willen we u op de hoogte stellen van een belangrijke update met betrekking tot uw wachtwoord.

In overeenstemming met ons streven naar de hoogste beveiligingsnormen, hebben we ons beveiligingssysteem onlangs geüpdatet. Als gevolg hiervan is het noodzakelijk dat u uw huidige wachtwoord wijzigt. We begrijpen dat dit mogelijk enige overlast met zich meebrengt, maar het is van essentieel belang om uw account te beschermen tegen ongeoorloofde toegang.

Om het proces zo eenvoudig en handig mogelijk te maken, hebben we een speciale link gemaakt waarmee u uw wachtwoord kunt wijzigen. Klik op de onderstaande link om direct naar de wachtwoordwijzigingspagina te gaan:

[Voeg hier de link in naar de wachtwoordwijzigingspagina]

Zorg ervoor dat u een sterk wachtwoord kiest dat moeilijk te raden is en dat u het niet met anderen deelt. Het wordt aanbevolen om een combinatie van hoofdletters, kleine letters, cijfers en speciale tekens te gebruiken om de beveiliging van uw account te verbeteren.

Let op: de link is persoonlijk en kan alleen worden gebruikt voor uw eigen Rabobank-account. Deel deze link niet met anderen om misbruik te voorkomen.

Als u enige problemen ondervindt tijdens het wijzigen van uw wachtwoord of als u verdachte activiteiten opmerkt op uw account, neem dan onmiddellijk contact op met onze klantenservice via [voeg hier het telefoonnummer of e-mailadres van de klantenservice in]. We staan altijd klaar om u te helpen.

Bedankt voor uw medewerking en begrip. Samen zorgen we voor een veilige online bankomgeving.

Met vriendelijke groet,

[Naam]

Rabobank’’

Onze bevindingen

Naast dat de opbouw van deze mail al geloofwaardig is, geeft ChatGPT zelfs een reden voor het wijzigen van het wachtwoord, tips voor een nieuw en sterker wachtwoord en doet het een voorstel voor contactmogelijkheden met de 'klantenservice'. Los daarvan is de tekst ook nog eens vrij van spel- en stijlfouten. Een hele nette, geloofwaardige mail dus.

Spel- en stijlfouten waren in het verleden vaak een goed aanknopingspunt om vast te stellen of iets al dan niet phishing was. Rare zinsconstructies, bedrijfsnamen zonder hoofdletters en bijvoorbeeld dt-fouten waren in de tekst van een e-mail altijd wel makkelijk te herkennen.

Maar moet je nu dan extra alert zijn? 

Nee, extra alert hoef je niet te zijn. Het is wel belangrijk dat je goed blijft opletten bij de mails die je ontvangt en niet zomaar meteen op alle linkjes klikt.

Hoe kan ik phishing mails herkennen?

Belangrijke herkenningspunten voor phishing zijn onder andere onjuiste of niet bestaande afzenders (denk in dit voorbeeld aan @rab0bank.nl, @rbobank.nl of @rabobnk.nl ), een algemene - en dus niet gepersonaliseerde - aanhef, verzoeken om direct actie te ondernemen, verdachte urls en acties die té mooi zijn om waar te zijn. Dat zijn natuurlijk zaken waar je áltijd naar moet kijken bij het ontvangen van mail.  Daarnaast zal in dit specifieke voorbeeld je bank natuurlijk ook nooit op deze manier vragen om je gegevens te wijzigen. Twijfel je over een mail? Neem dan altijd contact op met het desbetreffende bedrijf via een van de contactmogelijkheden op de website.

in dit blog lees je meer tips over het herkennen van phishing mail