Hoe trek ik meer bezoekers?

Geupdate op: 31 mei 2017

Er zijn heel veel manieren om meer bezoekers naar je webshop te trekken. Hieronder noemen we de voornaamste.

Voor de meeste webwinkels zijn zoekmachines de belangrijkste bron van bezoekers. Daarom meld je de winkel aan bij Google Search Console, geef je de sitemap door en monitor je de statistieken via Google Analytics. En dan is het van belang om hoog in die zoekmachines te verschijnen. Verdiep je in SEO en online marketing, er is zoveel over te lezen en te vinden dat we je graag op weg helpen met een goed artikel of gids. Stuur ons hiervoor gerust een mail, we geven je dan graag alvast wat handvaten waarmee je aan de slag kunt! Een paar snelle tips?

  • In de titel van elke pagina staat je winkelnaam. Voorzie je winkelnaam daarom van aanvullende informatie. Dus in plaats van Interieurspecialist.nl plaats je Interieurspecialist.nl - Meubels, verlichting, kasten en kado's!
  • Noem je homepagina niet Home, maar Meubels, verlichting, kasten en kado's!
  • Pas per pagina de meta tags aan.
  • Gebruik conversiezoekwoorden in de omschrijving en teksten

Naast SEO zijn er veel meer middelen die je kan inzetten om bezoekers naar je webwinkel te trekken.

We hebben een blogreeks geschreven over hoe je door SEO hoger in Google komt. Aanrader voor iedereen :-) 

Gebruik je sociale netwerk, of bouw er een op! Sociale media zijn tegenwoordig niet meer uit je online leven weg te denken. Je bereikt er niet alleen je klanten mee, ook vang jij op wat jouw klanten bezig houdt. Het is de makkelijkste manier om snel met je doelgroep in contact te komen. Zorg ervoor dat je er middenin staat!

Hoewel Facebook en Twitter erg voor de hand liggen, zijn de netwerken Pinterest en Instagram de plekken waar bezoekers het meest tot verkopen leiden (conversie). Onderzoek waar je doelgroep vooral te vinden is, en bedenk hoe jij daar aanwezig kan zijn. Houd in je achterhoofd dat social media sociaal is, en geen eenrichtingsverkeer van reclame-uitingen. Zorg voor een goede mix tussen persoonlijke informatie, je expertise én natuurlijk je webwinkel.

Vraag je klanten om hun ervaring met jou en je winkel online te delen om ook hun netwerk te bereiken. Een geweldige manier om dit te doen is via een reviewsite.

Een nieuwsbrief kan veel bezoekers naar je winkel trekken. Klanten melden zich expliciet bij je aan voor de nieuwsbrief, en ontvangen ‘m rechtstreeks in hun postvak. Het is misschien wel de best gelezen reclame! Een goede nieuwsbrief vergt een doel, planning, nieuwtjes en aanbiedingen. En als het even kan moet ie ook nog overtuigend geschreven zijn. Lees hier hoe je de nieuwsbrief in je webwinkel aanzet en opstelt. Voor meer tips bij het maken van een goede nieuwsbrief lees je bijvoorbeeld dit gastblog van Combidesk

Ga bloggen! Omdat je op social media niet alles kwijt kan, of dat je nou eenmaal veel te vertellen hebt over je passie: een blog is de ideale manier om een verhaal te vertellen, en te koppelen aan je winkel. Ben je niet zo’n schrijver? Kijk dan eens of je een blog zou kunnen benaderen om te schijven over jou of je winkel. Misschien kun je een exclusief artikel weggeven aan een blog om dit te recenseren?

Adverteren kan via veel verschillende kanalen. Een hiervan is Google AdWords. Een veel gebruikte methode om meer verkeer naar je webwinkel te leiden en over te halen tot verkoop. Je kan zelf aan de slag hiermee of onze partner inschakelen om deze campagnes te optimaliseren.

Alle tips hierboven spelen zich online af. Maar er bestaat ook nog zoiets als een offline leven. Kijk eens goed hoe jij hier met je webwinkel aanwezig kan zijn. Denk hierbij aan markten en evenementen, flyers, persberichten of misschien pas je goed in een pop-up store! Bekijk ook eens of het huren van een vak / plank / kraam of rek in een gezamenlijke winkel wat voor je is! 

Er zijn veel manieren om bezoekers naar je winkel te trekken, maar wie weet vergeten we de beste of leukste van het stel. Laat ons daarom weten welke tips jij hebt om meer bezoekers te trekken. Deel je tips met ons via Twitter of Facebook, of stuur een foto via Instagram of Pinterest.

Heeft dit artikel je geholpen?