start direct

Kan ik zelf meta data toevoegen?

Ja, je kunt voor pagina’s en artikelen zelf de meta title en de meta description waar nodig aanpassen. Klik hiervoor bij het bewerken van een pagina op het tabblad 'Metadata'.

SEO

Mijnwebwinkel heeft je winkel al geoptimaliseerd voor zoekmachines. We vullen de belangrijkste gegevens al automatisch voor je in, op basis van je titels en tekst. Maar waar nodig kun je metadata zelf aanpassen.

Meta title

Zoekmachines hechten veel waarde aan de titel van een pagina. Het is daarom belangrijk dat je paginatitel het voornaamste zoekwoord voor die betreffende pagina bevat. Hierbij is ook de volgorde waarin deze woorden staan van belang. Wij plaatsen automatisch de paginanaam vooraan in de titel, gevolgd door de winkelnaam. De titel die je hier aan kan passen vervangt de gehele titel, dus paginanaam | winkelnaam. Hou hier wel rekening mee. Dit is niet de naam van de pagina zoals deze in het navigatie menu komt te staan, maar die in het tabblad van de browser.

Meta description

De metatag description is de beschrijving die onder de paginatitel in de resultaten bij een zoekmachine staat. Voor een hogere positie in de zoekmachines heeft deze tag geen directe waarde, maar een goede en unieke omschrijving voor elke pagina vergroot de kans dat iemand vanuit een zoekmachine op de link naar jouw webwinkel klikt.

Het nut van metadata

Metadata telt niet mee in de vindbaarheid binnen zoekmachines. Toch is het belangrijk hier aandacht aan te besteden. Goede metadata zorgt ervoor dat mensen sneller geneigd zijn op jouw shop te klikken. Ga maar na, klik je op een link met een interessante tekst of op de link met alleen steekwoorden? De meesten klikken op de link met de interessante tekst. Het is dus goed voor je doorklik ratio, oftewel Click-through rate (CTR). En dat laatste heeft wél invloed op je ranking in zoekmachines.

Maar nog belangrijk. Je wilt dat mensen jouw shop bezoeken. Naast dat je met goede SEO een hoge ranking wilt behalen, moeten je klanten ook jouw shop aan willen klikken. Zorg dus voor goede pakkende teksten. 
 

Hoe schrijf je goede metadata?

Het lijkt heel simpel, maar dit valt stiekem tegen. Je moet met beperkte tekens een pakkende samenvatting maken. Je moet dus nadenken over de belangrijkste details van die pagina en die in een goedlopende zin plaatsen. Met de volgende tips gaat het vast lukken. 

  1. Het is dus een krachtige samenvatting van de pagina
    Men is op zoek naar iets specifiek. Hij of zij zal dus bevestiging zoeken naar dat wat wordt gezocht ook wordt gevonden op jouw shop. Dit bereik je door een duidelijk en krachtige samenvatting te tonen. 
     
  2. Gebruik de belangrijkste zoekwoorden
    Google maakt zoektermen in de resultaten dikgedrukt. Het is dus belangrijk om de belangrijkste zoektermen ook in de metadata op te nemen zodat voor de mensen meteen duidelijk is dat jij biedt wat hij of zij zoekt. Zorg er wel voor dat dit niet ten koste gaat van de leesbaarheid. Maak dus geen opsomming van zoekwoorden, maar verwerk dit in goedlopende zinnen. 
     
  3. Benoem je merknaam of webshopnaam
    Dit zorgt voor herkenbaarheid en is goed voor je branding.
     
  4. Maximaal aantal tekens
    Je moet snel de aandacht trekken bij de potentiële klant. Hij of zij gaat niet veel lezen om te concluderen dat jouw shop voldoet aan de wensen. De lengte van de omschrijving verschilt per zoekmachine en apparaat. Zorg er voor dat de belangrijkste punten in de eerste 120 karakters staat. 

TIP wil je zien hoe je metadata getoond wordt? check→ https://metatags.io/

  1. Prikkel de lezer
    Zorg ervoor dat de potentiële klant geïnteresseerd raakt. Waarom moet de klant iets bij jou kopen? Laat dit dus weten. Gebruik daarnaast woorden die de interesse wekken. Denk aan woorden zoals uniek, gratis, direct, ontdek. Zorg er wel voor dat dit ook van toepassing is. 

Met deze tips trek je de aandacht. Je wilt er nu voor zorgen dat er ook daadwerkelijk geklikt wordt op jouw shop. 

  1. Zet aan tot actie
    Als je de aandacht hebt getrokken wil je natuurlijk dat klanten overgaan tot actie, ofwel klikken op je shop. Gebruik hiervoor actieve zinnen met krachtige woorden.