Wat is het verschil tussen 'Organisatie' en 'Website' bij de SEO gegevens?

Het Verschil tussen Organization en Website Schema's

Wanneer je in de beheeromgeving naar Instellingen/Winkelgegevens gaat, zie je de 'SEO gegevens' staan. Dit is een plek die je SEO een extra boost kan geven! We proberen namelijk op een gestructureerde manier de informatie over websites en organisaties aan zoekmachines zoals Google door te geven. Twee belangrijke schema's in dit systeem zijn de Organisatie en Website schema's. Hieronder leggen we het verschil uit en hoe ze samenhangen binnen de structuur van een website.

Organisatie Schema 

Het Organisatie schema definieert informatie over een organisatie of bedrijf aan zoekmachines. In dit geval de organisatienaam en het organisatie logo.

  • Meerdere websites: Een organisatie kan meerdere websites hebben. Bijvoorbeeld, een bedrijf als "Visma" kan naast de hoofdwebsite ook een aparte webshop hebben. Dit betekent dat één organisatie meerdere websites kan bezitten, beheren en promoten.
  • Entiteit van de website: Een website is altijd gekoppeld aan één organisatie. In dit geval is de organisatie de eigenaar en primaire entiteit van de website. Dit verband helpt zoekmachines de context van de site beter te begrijpen.

Een belangrijk voordeel van het gebruiken van het Organisatie schema is dat je het logo van je bedrijf kunt koppelen aan je organisatie. Dit logo kan vervolgens verschijnen in het zogenaamde "Knowledge Panel" wanneer iemand zoekt naar jouw organisatie.

  • Knowledge Panel: Dit is een informatief paneel dat door zoekmachines wordt weergegeven wanneer er voldoende informatie bekend is over een organisatie. Het toont belangrijke gegevens zoals het logo, bedrijfsadres, contactgegevens en meer.
  • Meer verkeer: Wanneer je organisatie een Knowledge Panel heeft, kan dit zorgen voor meer zichtbaarheid en uiteindelijk meer verkeer naar je website.

Website Schema

Het Website schema is meer gericht op de structuur en de inhoud van een specifieke website. Dit omvat de naam van de website, het doel ervan, en kan ook gekoppeld worden aan de pagina's binnen de website.

  • Relatie met Organisatie: Elke website wordt dus gekoppeld aan een specifieke organisatie. Een website kan echter niet aan meerdere organisaties worden gekoppeld. Deze relatie is exclusief.
  • Structuur: De standaard structuur kan er zo uitzien:
    • Organisatie > WebSite > WebPage > Product
    • Bijvoorbeeld: "Visma" (de organisatie) heeft een website genaamd "MyOnlineStore", waarop de homepage (een specifieke webpagina) kattenkleding verkoopt (het product).

Je websitenaam wordt bijvoorbeeld ook gebruikt voor de interne zaken, zoals afsluiting in de mails die je vanuit het platform verstuurd, de winkelnaam in de footer, en de winkelnaam in je metadata.

Praktisch Voorbeeld

Stel je voor dat "Visma" een webshop heeft genaamd "MyOnlineStore". Google kan met behulp van schema markup opmaken dat "Visma" de eigenaar is van de website "MyOnlineStore", en dat op de homepage kleding wordt verkocht. Door deze structuur kan Google gerichter informatie tonen aan gebruikers.

Conclusie

Het Organisatie schema is essentieel voor het definiëren van de relatie tussen je organisatie en je website(s). Het helpt zoekmachines zoals Google beter te begrijpen wie de eigenaar is van de website en wat de relatie is tussen de organisatie, de website en de producten of diensten die worden aangeboden. Het correct implementeren van deze schema's kan leiden tot verbeterde zichtbaarheid in zoekresultaten en kan zorgen voor meer verkeer via zoekmachines.

Door schema's zoals Organisatie en Website correct te implementeren, kan je organisatie profiteren van geavanceerde zoekfuncties zoals Knowledge Panels, wat je online zichtbaarheid en verkeer aanzienlijk kan verhogen.