04 februari 2016

Boost je verkopen met Pinterest

Inge Muijshondt
Marketing | Mijnwebwinkel

Niet alleen is Pinterest perfect om inspiratie op te doen, het is ook een perfect kanaal om je online verkoop een boost te geven! In dit artikel lees je alles over wat Pinterest precies is én hoe je er zoveel mogelijk uithaalt.

Pinterest is een social platform bedoeld om inspiratie op te doen en ideeën te verzamelen. Dit kan van alles zijn, van producten tot recepten of citaten. Je kunt deze afbeeldingen (‘pins’) pinnen op verschillende borden en ze zo categoriseren. Andere pinners kunnen deze borden volgen en pins repinnen op hun eigen borden. Zo is Pinterest het perfecte kanaal om in contact te komen met mensen met dezelfde smaak en interesses. Het platform kent inmiddels meer dan 2 miljoen Nederlandse gebruikers.

" Pinterest is het perfecte kanaal om in contact te komen met mensen met dezelfde smaak en interesses."

Pinterest zakelijk inzetten kan je veel traffic opleveren. Ook beïnvloedt Pinterest de koopintentie positief. Zo gebruikt maar liefst 93% van de gebruikers het platform bij het plannen van aankopen. En meer dan 80% van alle gebruikers van alle Pinterest-gebruikers geeft aan wel eens iets aangeschaft te hebben naar aanleiding van een pin. Vooral repins zijn erg waardevol omdat de originele link naar jouw site altijd bewaard blijft en meer mensen jouw pin te zien krijgen.

Je kunt gratis een zakelijk Pinterest-account aanmaken. Hiermee krijg je toegang tot statistieken over je pins. Zorg er daarnaast voor dat je webshop geschikt is voor Pinterest door gebruik te maken van de Pin It-knop. Hiermee kunnen mensen direct vanaf jouw shop pinnen. Al deze pins linken terug naar je shop waardoor je veel verkeer kunt verkrijgen. Als je een Mijnwebwinkel hebt, kun de pin-it knop plaatsen via AddThis.

De Pin-it knop. Afbeelding: blog.pinterest.com

Zo maak je goede borden
Je kunt je pins op verschillende borden plaatsen. Tips voor een goed ‘bord’:

  • Geef je borden een heldere naam (max. 20 tekens) en vergeet de beschrijving niet
  • Geef altijd aan in welke categorie het bord hoort
  • Zorg voor leuke thema’s. Denk daarbij niet alleen product borden, maar juist aan inspirerende borden met bijvoorbeeld een seizoen als thema; ‘winter look’. 
  • Geef al je borden een goede cover. Dit is de afbeelding die op de overzichtspagina getoond wordt. Zorg dat deze afbeelding in één oogopslag laat zien waar dit bord over gaat.
  • Maak eerst een verborgen bord (onzichtbaar voor anderen) en zet deze pas live voor bezoekers als je helemaal tevreden bent
  • Plaats minimaal 10 pins per bord. Borden met minder pins lijken onaf en worden minder snel gevolgd
  • Zet je meest populaire borden bovenaan zodat deze het eerste zichtbaar zijn voor je bezoekers

De borden van By Zenz hebben verschillende categorieën zoals thema's, merken en producten. De covers laten goed zien waar elk bord over gaat, maar vormen toch een mooi geheel.

En zo maak je goede pins
De volgende tips kunnen hierbij helpen. Dit is geen checklist, kijk wat voor jou het beste werkt en wat het beste bij je winkel past:

  • Meerdere producten op 1 foto tonen: zo kun je verschillende smaken aanspreken 
  • Tekst overlays: hiermee zet je je bezoekers aan tot actie
  • Goede, gedetailleerde bijschriften: voor fashion bijvoorbeeld het materiaal en het merk
  • Verticale pins: langwerpige pins vallen beter op en zijn dus goed om de aandacht te trekken. Zorg dat ze een maximale breedte van 600 pixels hebben
  • Call To Action (CTA): door subtiele aansporingen als ‘ontdek zomerse looks’  of ’meer informatie op de site‘ kun je bezoekers aansporen verder te klikken
  • Laat niet alleen je product zien, maar juist wat je er mee kan. Hoe werkt het, wat doet het, hoe draag je het? 
  • Zorg voor gevarieerde content: 40% motiverende en inspirerende pins, 40% leerzame pins en 20% pins die over je merk gaan
  • Zorg voor eigen, unieke beelden om je branding te versterken: dit is veel sterker dan afbeeldingen van je leverancier, die andere webwinkeliers ook gebruiken

Adverteren via promoted pins (waarmee je bepaalt wie je pin te zien krijgt) is helaas alleen nog mogelijk in Amerika en Canada. Dit geldt ook voor de speciale koopknop. De verwachting is dat dit in 2016 voor de rest van de wereld beschikbaar komt.

Tot slot nog een aantal algemene tips om zoveel mogelijk uit jouw Pinterest pagina te halen:

  • Verifeer je site. Zo wordt je logo automatisch toegevoegd aan elke pin die van jouw shop afkomstig is
  • Gebruik je logo als profielafbeelding. De meest geschikte afmeting is 160x165 pixels
  • Schrijf een profiel waarmee je jouw shop introduceert en vertelt wat je inspireert
  • Maak een apart prikbord met sfeerfoto's van klanten die jouw product gebruiken
  • Houd je klant in gedachten als je een afbeelding plaatst en vraag je af of je de afbeelding zelf ook zou repinnen
  • Zorg dat je website responsive (mobiel vriendelijk) is. 80% van de gebruikers bezoekt Pinterest via hun mobiel. Als zij doorklikken op een pin voor meer info of om te kopen, wil je hen niet kwijtraken doordat je site niet mobiel geschikt is.

80% van de gebruikers bezoekt Pinterest via hun mobiel

Met bovenstaande tips kunnen wij zelf ook flink aan de slag met ons eigen Pinterest-kanaal. We zouden het leuk vinden als je ons daar wilt volgen :) Zet jij Pinterest al in voor jouw shop?

Pinacademie.nl

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Jody Hoogendoorn van Pinacademie.nl. Ze geeft bedrijven, webshops en bloggers advies hoe zij Pinterest succesvol in kunnen zetten, maakt account checks voor meer resultaat en geeft Pinterest trainingen. Ook schreef Jody 100 Pinterest tips voor meer traffic en verkoop die gratis te downloaden zijn op haar site.

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.