10 tips voor een succesvolle beursdeelname
Daar zit je dan. Je hebt je zojuist aangemeld voor een beurs, markt of event. Spannend! Want hoe spring je eruit tussen die andere leuke stands of kramen? Hoe zorg je dat de bezoekers juist bij jou langskomen en het liefst nog kopen ook? In dit blog 10 handige tips!
1. Breng je klanten op de hoogte
Gebruik de periode voordat het event plaatsvindt om je klanten vast op de hoogte te brengen. Zet je webwinkel, social media en nieuwsbrieven in om te vertellen welke (bijzondere) items je meeneemt, trigger ze met een speciale beursactie en overtuig ze waarom ze juist bij jou moeten langskomen. Kortom: verleng je deelname met een aantal dagen of weken!
2. De ontwerpfase
Denk rustig na over een goede standindeling. Maak schetsen, snuffel rond op Pinterest en ga langs bij beurzen om inspiratie op te doen. Benut de oppervlakte maximaal, maar zorg ervoor dat er voldoende ruimte overblijft voor de bezoekers. Heb je een marktkraam? Benut dan ook de stangen rondom om producten aan op te hangen. Heb je standruimte? Maak slim gebruik van de wanden om je producten tentoon te stellen. Wees origineel en vergeet vooral niet te laten zien wie je bent! Zorg er dus voor dat je URL en winkelnaam duidelijk leesbaar aanwezig zijn.
3. Less = more
Het is vaak lastig kiezen welk assortiment je meeneemt. Niet te weinig, want stel dat de bezoekers precies om dat ene item vragen dat je niet bij je hebt… Maar teveel is ook niet handig, want hoe presenteer je je producten dan optimaal? Ga voor de gulden middenweg en zorg ervoor dat je assortiment een afspiegeling is van je webshop. Neem zeker een aantal bestsellers mee. En heb je een limited edition product of lanceer je een nieuw product? Een beursdeelname is hét uitgelezen moment om het product volop in de schijnwerpers te zetten. Eventueel met een mooie beursaanbieding!
4. Kies voor een aankleding die past bij je product
De mooiste stands zijn de stands waarbij alles ‘klopt’. Een sieradenlabel met poederpastels vraagt om een aankleding in diezelfde tinten. Of wat dacht je van een webshop in vintage meubelen, waarbij de verkoper ook geheel in vintage-look gekleed is? Kortom: wees origineel en val op! Markt- en beursbezoekers fotograferen graag en vinden vaak niets leuker dan hun foto’s delen via social media. Hoe tof is het als dan uitgerekend jouw stand veelvuldig te zien is.
5. Weg met rommel
Zorg ervoor dat het netjes is in je stand. Een stapel dozen is natuurlijk handig om je voorraad in te bewaren, maar staat nogal onverzorgd. Zorg er dus voor dat deze niet in het gezichtsveld staan en je je producten op een overzichtelijke, nette manier uitstalt.
6. Ga samen
Zeker bij een meerdaags event is het aan te raden om samen te gaan. Moet je even naar het toilet, voorraad uit je auto halen of wil je even wat te eten of drinken kopen of een kijkje nemen bij andere stands? Dan kun je eigenlijk niet zonder een verkoopmaatje. Bovendien is het een stuk gezelliger om samen te gaan!
7. Gebruik een Kassasysteem
Sta je regelmatig op beurzen of markten? Dan kan een kassasysteem waardevolle toevoeging zijn. Je klanten kunnen eenvoudig afrekenen en je offline en online voorraad zijn aan elkaar gekoppeld. Zo zijn je orders en voorraad altijd gelijk. Ook is het handmatig schrijven van bonnetjes en het afboeken van de voorraad verleden tijd! Zet de Kassa App in bij je Mijnwebwinkel PRO of PREMIUM abbonement. Je kiest zelf welke hardware je daarbij nodig hebt.
8. Positief en actief
Een actieve, enthousiaste en positieve verkoophouding werkt écht. Trek je fijnst zittende sneakers aan, wees trots op je producten en op je business. Vertel de bezoekers met een stralende lach over je producten en waar je voor staat. Kortom: deel je passie en laat een onvergetelijke indruk achter. Dit is hét moment om ‘live’ in contact te komen met je (potentiële) klanten. Nu kunnen ze zien welk gezicht hoort bij die leuke webshop, maak daar gebruik van!
9. Beloon je klanten
Voor de mensen die de moeite nemen om naar je stand te komen, loop je natuurlijk graag een stapje harder. Enkele ideeën om deze bezoekers te belonen: organiseer een winactie, deel een goodie of korting uit als ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief of geef beurskorting op een bepaald product. Natuurlijk communiceer je deze acties van tevoren uitgebreid via je website, nieuwsbrieven en/of social media!
10. Follow-up
Nemen bezoekers jouw kaartje of flyer mee, geef ze dan meteen een leuke korting als ze binnen een aantal dagen na de beurs bestellen. Dit vertel je ze natuurlijk ook op het moment dat ze in je stand staan. Grote kans dat ze later die week je webshop bezoeken!