Bezoekers naar je webwinkel trekken
Een van de belangrijkste onderdelen die niet vergeten mag worden: marketing! Hieronder lichten we de verschillende onderdelen uit het beheer toe.
Statistieken
Via Marketing / Statistieken is het mogelijk om de meest bekeken artikelen en pagina’s en het aantal geplaatste orders in te zien, wanneer je de winkel hebt gekoppeld met Google Analytics. Dit is een gratis tool van Google en een van de belangrijkste marketinginstrumenten voor je webshop. Binnen je account voor Google Analytics kan je ontdekken waar je bezoekers vandaan komen, hoe zij zich op jouw site bewegen en via welke kanalen ze bij je terecht komen. Adverteer je? Dan kan je met Google Analytics nagaan of je de investeringen terugverdient. Op basis van verkregen informatie kan je online marketingcampagnes opzetten en/of je site aanpassen aan het gedrag van bezoekers.
In dit V&A lees je hoe je de cookie consent banner instelt.
Tip: Lees onze blogreeks over Google Analytics voor je webshop.
Nieuwsbrief
E-mailmarketing is één van de belangrijkste marketinginstrumenten voor webwinkeliers. In dit menu kun je nieuwsbrieven opstellen om naar je klanten te versturen. Zorg dat je nieuwsbrieven aansluiten bij je huisstijl voor herkenbaarheid. Bijvoorbeeld door je eigen logo toe te voegen bij Instellingen / Vormgeving / E-mail afbeeldingen en door kleuren en afbeeldingen te gebruiken die dezelfde sfeer ademen als je shop.
Bezoekers melden zich aan voor je nieuwsbrief via het inschrijfformulier of tijdens het plaatsen van een bestelling. Het is niet mogelijk om handmatig aanmeldingen toe te voegen of importeren. Wel kun je de bestaande adressen exporteren. Je kunt een nieuwsbrief inplannen of direct versturen. Heb je op ‘versturen’ geklikt, dan wordt de nieuwsbrief in de wachtrij geplaatst en binnen één uur verzonden.
Let op: Als je veel aanmeldingen hebt, zal het afleveren wat langer duren. Elk uur wordt er namelijk een grote batch verzonden, totdat alle e-mailadressen uit je mailing aan de beurt zijn geweest.
Tip: In dit blog item vind je 7 handige tips om alles uit onze nieuwsbriefmodule te halen.
MailChimp
Mijnwebwinkel is van oorsprong geen e-mailprogramma. Als je mooie, overtuigende nieuwsbrieven wilt opstellen, kun je het beste een speciale e-mail tool, zoals MailChimp, gebruiken. Door de koppeling met Mijnwebwinkel, kun je eenvoudig jouw e-mailadressenbestand importeren en worden nieuwe adressen automatisch toegevoegd.
Kortingscodes
Ga naar Marketing / Kortingscodes om - je raadt het al - kortingscodes aan te maken. Hiermee kan je vaste klanten belonen, nieuwe bezoekers verleiden of de komst van een nieuw artikel vieren. Klik op de zwarte knop ‘nieuw kortingscode toevoegen’ om een nieuw code aan te maken. In het overzicht heb je de mogelijkheid om bestaande kortingscodes te bewerken, te verwijderen of te (de)activeren. De codes zijn niet automatisch zichtbaar voor je bezoekers. Bepaal zelf of je ze bijvoorbeeld op een flyer, op een pagina in je webwinkel of in je nieuwsbrief zet.
Partners
Wanneer je via Instellingen / Add-ons & Modules / Modules de module ‘Partners’ aan hebt staan, dan kan je via Marketing / Partners partnerlinks aanmaken. Deze module is een soort affiliatesysteem (Affiliate marketing houdt in dat partners (affiliates) beloont worden voor gegenereerde verkopen of leads die de partner heeft aangeleverd). Klik op de knop ‘Nieuwe partner toevoegen’ en vul de gegevens in. Na het opslaan, klik je op het linkicoon en kopieer je de partnerlink. Verstrek deze link aan de betreffende partner, zodat hij/zij de link op de website kan plaatsen. Wanneer er een bestelling via de partnerlink wordt geplaatst, krijgt je partner daar een e-mail over. Je kunt hiervoor een percentage of bedrag afspreken als vergoeding.
Google diensten
De Google diensten zijn te vinden via Marketing / Google diensten. Google is binnen Nederland niet alleen de grootste zoekmachine, ze bieden ook diverse diensten en tools aan om je te helpen succesvol te worden.
Google Search Console
Google Search Console is een gratis service van Google, waarmee je de aanwezigheid van je site in de zoekresultaten kunt bijhouden. Lees meer over hoe je Google Search Console inzet voor jouw shop en over hoe je de tool koppelt aan het beheer van jouw winkel. Om te zorgen dat Google op de hoogte is van alle pagina’s in je webwinkel raden we je aan om je sitemap aan te melden.
Google Adwords
Google AdWords is de adverteertool van Google die je helpt om (nieuwe) bezoekers naar je site te trekken en meer verkopen te genereren. Lees meer over Google Adwords op ons blog. Door het instellen van een Conversion ID, kan je conversies meten. Zo kun je zien hoe effectief je advertenties en zoekwoorden zijn.
Google Tag Manager
Het Mijnwebwinkel platform is zo ingericht dat je ermee kunt werken zonder kennis van HTML. Je kunt daarom geen eigen programmeercode toevoegen. Met een PRO winkel kun je Google Tag Manager koppelen om HTML-tags op je webshop te plaatsen. Dit vergt wel enige technische kennis. Benieuwd wat voor tags er zoal gebruikt worden in de webwinkels? Lees dan dit blog met voorbeelden eens.
Google reCAPTCHA
Een CAPTCHA is een test om te laten zien dat je geen robot bent. Dit kan een cijfer/lettercombi zijn die je moet intikken. Met de het instellen van Google reCAPTCHA wordt dit vervangen door een vakje dat door bezoekers aangevinkt moet worden.
Adverteren
Via Marketing / Adverteren stel je de Facebook Pixel in. De Facebook Pixel is een stukje code dat bijhoudt op welke pagina’s jouw bezoekers komen. Dit levert statistieken op en je kan het ook gebruiken voor het ontwikkelen en optimaliseren van je Facebook-advertentiecampagnes. Op deze manier kan je ook adverteren op Instagram. Omdat Facebook tracking cookies gebruikt, valt de werking van de pixel onder de cookiewet. Wij hebben dit al in de standaard cookie statement opgenomen. Als je een afwijkende cookie statement gebruikt, zul je dit zelf nog even moeten toevoegen.
Beoordelingssites
Reviews zijn belangrijk om vertrouwen uit te stralen naar je bezoeker. Hiervoor kan je KiyOh of Feedback Company koppelen via Marketing / Beoordelingssites. Hier stel je ook in wanneer je een review uitnodiging (of herinnering) wilt versturen. en of dit alleen voor nieuwe of ook voor terugkerende klanten geldt.
Stichting WebwinkelKeur is een keurmerk met een review widget. Deze widget kan je met behulp van Google Tag Manager in je webshop tonen.