Uitgelicht: Stolen Concept

stolen concept

Maak kennis met Patricia en Raymond. Niet alleen privé een powerkoppel, maar ook op de werkvloer. Samen runnen zij al tien jaar Stolen Concept in Ridderkerk: een gezellige winkel waar je terecht kan voor fashion, woonaccessoires, cadeautjes en vooral een gezellig praatje. Wij werden enorm nieuwsgierig naar hun unieke gebruik van de webshop en gingen daarom langs om met ze in gesprek te gaan.

stolen concept store

De start van Stolen Concept

Voor Patricia is het runnen van een webshop niet nieuw. Vóór Stolen Concept had ze een kralenwinkel én eigen sieradenlabel. Een paar jaar en 150 verkooppunten in binnen- en buitenland later, besloten ze toch de stekker eruit te trekken. De voornaamste reden: omdat ze het persoonlijk contact met de mensen miste. Haar passie voor kralen en sieraden is echter niet verloren gegaan en nog steeds terug te vinden in de winkel. Midden in het pand staat een oude werkbank vol handgemaakte armbandjes, brillenkoordjes en meer. Patricia is zelf direct fulltime in de winkel begonnen, die toen nog een paar deuren verder gevestigd was. Het liep zo goed, dat ook Raymond vier jaar geleden zijn vaste baan durfde op te zeggen en dat ze met Stolen Concept verhuisden naar hun huidige pand. Een maand later ging Nederland in lockdown en moesten ze hun deuren sluiten. ‘Dat was echt een horrorstory’, vertelt Patricia. ‘We dachten: waar komen we nu in terecht? Maar als we nu op deze periode terugkijken, was dit grappig genoeg ons beste jaar!

Inspiratie van Rotterdam tot Ibiza

Met zoveel unieke items in de winkel, waren wij benieuwd waar ze al hun inspiratie vandaan halen. En dat is eigenlijk uit alles in hun dagelijks leven. Ze zijn regelmatig in Rotterdam te vinden, waar ze lekker rondneuzen in allerlei gekke winkeltjes en zaakjes. Ook doen ze hun inspiratie op bij verschillende vakbeurzen, zoals ShowUp, zodat ze op de hoogte blijven van alle trends en ontwikkelingen in de markt. En ook tijdens hun vakanties zitten Patricia en Raymond niet stil. ‘Wij zijn laatst op vakantie naar Ibiza geweest en dan lopen we bij Sluiz en dan zien we daar té kicken dingen. Terug in de auto naar huis, zit ik alweer van alles te bestellen. Daar raken we altijd mega geïnspireerd.’

Ondanks deze manier van het gebruik van hun webshop, zijn Patricia en Raymond het wel met elkaar over eens dat je tegenwoordig niet meer zonder ‘een online winkel’ kan. Je wordt online sneller gevonden, ook door klanten die wat verder weg wonen. Daarnaast wordt er veel inspiratie opgedaan op social media en kan de klant direct doorklikken naar hun webshop. Op die manier creëert Stolen Concept veel meer extra bereik én een hoop extra omzet. En tot slot zorgt een webshop voor overzicht. ‘Eerst deden we alles gewoon via Instagram en WhatsApp, maar dat liep op een gegeven moment helemaal spaak, omdat je gewoon geen overzicht meer hebt. Appjes, telefoontjes, klanten in de winkel... De webshop was toen de perfecte oplossing.’

Stolen Concept is meer dan een winkel

Wat Patricia en Raymond het allerleukste vinden aan ondernemen, is dat ze lekker bezig zijn met mensen. ‘Niet iedereen heeft maatje 36 en dat hoeft ook helemaal niet. Maar er komen af en toe mensen binnen met het lood in hun schoenen, omdat ze op zoek zijn naar een leuke outfit voor bijvoorbeeld een bruiloft, maar super onzeker over hun uiterlijk zijn. Als wij dan voor elkaar kunnen krijgen dat ze helemaal blij zijn met een nieuwe outfit… Dat vind ik het mooiste wat er is!

Wat veel ondernemers in kleine dorpen of steden misschien wel herkennen, is dat je af en toe ook fungeert als maatschappelijk werker. Patricia en Raymond hebben in de afgelopen jaren zo’n fijne sfeer gecreëerd, dat ze vaak als eerste weten wie er zwanger is of een relatie krijgt, maar ook wie er gaat scheiden. ‘Mensen voelen zich hier onwijs op hun gemak. Dat is natuurlijk super fijn, maar soms ook wel pittig. Zeker als je drie keer op een dag een slecht verhaal hoort. We vinden het soms lastig om dat niet mee naar huis te nemen.’

Raymond’s tip voor startende ondernemers

Je moet iets gaan doen, omdat je er zelf in gelooft. Niet omdat je niet voor een baas wil werken of omdat je snel veel geld wil verdienen. Want ondernemen is heel hard werken en heel hard ploeteren. Zeker in het begin is het heel veel, voor heel weinig. Vind iets wat bij jou past en wat jij leuk vindt om te doen. Durf jezelf te zijn en durf het op eigen kracht te doen. If you do what you love, you never have to work a day in your life.

van offline winkel naar online succes.

Met een webshop wordt je online sneller gevonden, creëer je extra bereik en daardoor meer omzet. Daarnaast zorgt een webshop voor overzicht. ‘Eerst deden we alles gewoon via Instagram en WhatsApp, maar dat liep op een gegeven moment helemaal spaak, omdat je gewoon geen overzicht meer hebt. De webshop was toen de perfecte oplossing.’ Download nu de gratis gids 'van offline winkel naar online succes'.

download gids