Uitgelicht: D.R. Trading

DR trading Willem

Maak kennis met Willem, mede-eigenaar van het bedrijf D.R. Trading. Toen hij in zijn studententijd het bedrijf in rolde voor een bijbaantje in de technische dienst, maakte hij al snel van zijn liefde voor techniek, een liefde voor goede koffie. Onbewust stond hij aan de vooravond van een hard groeiende webshop én uitstekende reparatieservice van espressomachines en onderdelen.

Al 37 jaar een begrip in koffie

Wat begon in 1988 als importeur van Quick Mill espressomachines en verkoper van illy E.S.E. servings, is uitgegroeid tot een bruisend bedrijf bestaande uit 7 enthousiaste medewerkers. Je kunt bij D.R. Trading terecht voor alles wat met koffie te maken heeft: van een uitgebreide webshop vol onderdelen en machines tot een sfeervolle showroom waar je de mooiste espressomachines kunt bewonderen én laten repareren. Oh, en vergeet vooral de koffiebonen en wijnen niet! Die laatste zijn trouwens de specialiteit van mede-eigenaar Willem. ‘’Hem noemen we hier in de wandelgangen ook wel Willem van de wijnen’’ vertelt Willem (van de koffie) ons. Wel zo handig, met twee Willems op de werkvloer.

De verschillende verkoopkanalen

D.R. Trading heeft meerdere verkoopkanalen. Naast de fysieke showroom in Utrecht, waar klanten terecht kunnen voor advies en aankoop van espressomachines, onderdelen en wijnen, heeft D.R. Trading sinds 2014 ook een goedlopende webshop. Deze webshop is uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel van het bedrijf, vooral voor de verkoop van onderdelen. 

‘’We hadden voorheen een op maat gemaakte webshop waar we voornamelijk koffiebonen verkochten. Helaas werkte die ineens niet meer en omdat wij zelf niet technisch genoeg zijn op het gebied van software, konden we daar helemaal niks aan doen. Ik wilde de webshop zo snel mogelijk weer laten draaien en ben toen Drtradingshop.nl begonnen op Mijnwebwinkel.’’ Echter werd deze noodoplossing al snel een essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering. Via de webshop verkopen ze tegenwoordig aan zowel consumenten als bedrijven, waaronder horecabedrijven, wederverkopers en andere reparateurs. Hierdoor komen alle orders op dezelfde manier binnen. ‘’Of het nu een consument is die drie ringen wil, of een wederverkoper die 20 ringen wil kopen, dat gaat in hetzelfde proces gestandaardiseerd mee. Dat is wel echt fijn. Én het is meteen betaald, dus dat maakt het extra makkelijk, het is meteen afgerond.’’

Technische uitleg werd online groei

Willem's passie voor techniek en zijn uitgebreide kennis van espressomachines vormen de basis van de online groei van D.R. Trading. Door het maken van technische uitlegvideo's op YouTube heeft het bedrijf zijn Google-positie aanzienlijk verbeterd. "We kregen veel vragen via de telefoon met benamingen die wij niet kennen of gebruiken. We snapten niet welke term ze bedoelden, dus we dachten, we gaan instructies maken hoe het moet.’’ Deze video's zijn nu een waardevolle bron van informatie voor zowel bestaande als potentiële klanten. Ze zijn dan ook neutraal en informatief om klanten zo goed mogelijk te kunnen helpen bij het begrijpen en onderhouden van hun espressomachines. ‘’We zien tegenwoordig zelfs dat met de automatische vertaling van de ondertiteling van de video’s, we Engelstalige vragen en orders krijgen. Niet bedoeld, maar wel een leuke bijkomstigheid.’’

De samenhang van wijn en koffie

De hoofdproducten van D.R. trading zijn wijn, espressomachines en koffie, daarnaast verkopen ze ook nog olijfolie en bronwater. En hoewel koffie en wijn op het eerste gezicht twee verschillende werelden lijken, ziet Willem een duidelijke samenhang. ‘’Wel grappig, mensen die van een lekkere kop koffie houden, dat zijn ook vaak mensen die een goed glas wijn kunnen waarderen. In die zin is het toch dezelfde doelgroep.’’ Doordat ze beide producten aanbieden, zien ze ook regelmatig dat ze beiden terugkomen in dezelfde order. De wijnverkoop, die oorspronkelijk alleen gericht was op de horeca en niet via de webshop ging, is tijdens de coronapandemie ook online beschikbaar gemaakt. ‘’Hoewel wijn wat lastiger is om online te verkopen, is het zeker een waardevolle aanvulling op het assortiment.’’

Zelf jouw online toekomstplannen waarmaken?

Ook geïnspireerd geraakt door het verhaal van Willem? We schreven een businessplan template waarin we je in 11 stappen meenemen naar je eigen business. Lekker praktisch, to-the-point en invulbaar. Download hem gratis!

Download gratis