Uitgelicht: Rebels


Maak kennis met Els! Deze vrolijke en creatieve vrouw (links op de foto) uit Oisterwijk is de eigenaresse van de populaire webshop én winkel ‘Rebels’: een kleurrijke winkel vol met trendy kleding en accessoires voor curvy girls. Met meer dan 22.000 volgers op Instagram en klanten door het hele land is haar onderneming met recht een succesverhaal te noemen. Wij gingen bij haar langs om een kijkje te nemen in de winkel en te kletsen over haar webshop en ondernemersverhaal.
De start van Rebels
Els heeft altijd al een passie voor mode gehad. Ze is officieel grafisch ontwerper en heeft daarnaast een succesvol blog gehad gericht op plussize kleding. Maar het kriebelde bij haar altijd al om een eigen winkel te beginnen. ‘Zes jaar geleden fietste ik hierachter door de straat en zag ik een pandje: een oud winkeltje met een zwart wit geblokte vloer. Iedereen in mijn omgeving zei dat ik het moest doen, omdat ik het er altijd over had. Dus ik ben maar gewoon begonnen, zonder enig verstand van ondernemen’. Haar handige man heeft het helemaal verbouwd, Els is op inkoop gegaan en de opening van Rebels was een feit.
Omdat haar doelgroep graag online shopt, wist Els ook meteen dat ze een webshop wilde beginnen. Daarnaast had ze online ook al een flink bereik opgebouwd door haar blog. Daarom besloot ze haar 10.000 volgers direct te betrekken bij Rebels. ‘Ik vroeg wat ze graag als eerste wilden zien. Dat waren jurkjes. Na drie maanden stonden zowel de winkel als de webshop als een huis en vlogen de jurkjes de deur uit’.

Online succes tijdens de lockdown
Een jaar na de opening ging Nederland in lockdown en zoals waarschijnlijk iedere ondernemer dacht Els: shit, wat nu? Dit was voor Rebels de start van het succes op Instagram. ‘We gingen toen iedere dag live en dat ging zo goed. We ontvingen dozen met voorraad, lieten de nieuwe items live zien en de volgende dag was alles verkocht. Dat was niet normaal’. Ook bespraken ze andere dingen, zoals hoe het nu is om dik te zijn. Daar herkenden veel mensen zich in en zorgde ervoor dat het aantal volgers nog harder steeg.
Toen de winkel weer open mocht, was het pand te klein geworden door de grotere voorraad. Daarom verhuisde Rebels naar het pand waar ze vandaag de dag in zitten. Dit was ook het moment om de webshop beter aan te pakken, waarop Els besloot te switchen naar Mijnwebwinkel. ‘Mijnwebwinkel is gewoon heel gebruiksvriendelijk. Daarnaast loopt nu eindelijk onze voorraad in de winkel en op de webshop synchroon. Als er iets in de winkel wordt gekocht, dan wordt dat ook meteen bijgewerkt in het systeem. Veel makkelijker natuurlijk!’

De ups en downs van ondernemen
Ondanks dat Els altijd heeft geroepen dat ze geen personeel wilde aannemen, kan ze nu niet meer zonder haar collega’s Ellen en Babs. Maar de ambitie om verder te groeien of meerdere vestigingen te openen, heeft ze niet. ‘Dat vind ik niet leuk. En ik vind dat je moet doen wat je leuk vindt’. Waar Els wel heel blij van wordt, is ondernemen. ‘Het is leuk om te zien dat iets wat je bedacht hebt, dat dat ook lukt. Ondernemen is echt iedere dag een verrassing. Maar ik schiet ook elk seizoen weer in de stress. Dan komt er weer zoveel voorraad binnen, wat veel geld heeft gekost, en als het dan even rustig is in de winkel denk ik: “daar ga ik”. Collega Ellen roept vanuit de winkel: ‘Els heeft al 40 keer ontslag genomen!’ Gelukkig kunnen ze er samen om lachen, want Els is ook positief. ‘Het komt altijd goed. En zo is ondernemen ook nooit saai. Je kunt jezelf altijd blijven uitdagen. Als ik geen uitdaging meer zie, moet ik iets anders gaan doen’.

Ambassadeur van Oisterwijk
Rebels is dan wel gevestigd in het Brabantse Oisterwijk, maar Els ontvangt klanten uit het hele land. Mensen uit omgeving Rotterdam of uit het oosten van het land, mensen die verbaasd binnen wandelen en niet wisten dat ze hier gevestigd zijn en ook veel online klanten die ook graag eens fysiek komen winkelen. Sommige klanten zitten wel 2,5 uur in de auto om gezellig even te komen shoppen en maken er gelijk een tripje van. En Els, als echte Oisterwijkse, helpt ze dan met meer dan alleen een nieuwe outfit. ‘Oisterwijk is echt een heel leuk dorp. Robèrt van Beckhoven zit hier bijvoorbeeld achter met zijn bakkerij. Je kan heerlijk lunchen bij Saranne en ook Mayke zit hier, waar je schoenen en tassen van bekende designermerken kan shoppen. Ik heb altijd het gevoel gehad om mensen hierheen te trekken, omdat hier echt van alles te doen is!’

De kracht van Instagram stories
De ene dag is het in de winkel wat drukker en online wat minder en de andere dag is het precies andersom. En als het in de winkel wat rustiger is, hebben Els en haar team meer tijd om stories te maken voor Instagram. En dat merken ze altijd direct aan de online bestellingen! Want de producten die ze laten zien, worden dan ook meteen verkocht. 'Stories werken voor ons het allerbeste. Onze volgers vinden het ontzettend leuk als wij de kleding zelf aantrekken en de nieuwe voorraad unboxen. Dat werkt voor ons als een trein’.
Dit is dan ook de tip van Els aan andere ondernemers: ‘Ga live en maak stories. Het is super belangrijk om je volgers aan te spreken. En probeer daarbij altijd eerlijk te blijven, ook al probeer je te verkopen. Misschien vind je het in het begin wat ongemakkelijk, maar blijf lekker jezelf en doe alsof je het tegen je vriendinnen hebt. Want wij zijn hetzelfde als onze volgers: we hebben allebei een bepaalde maat, allebei een ander figuur. We hebben een buik en billen en dat is het gewoon. Daar herkennen mensen zichzelf in en dat werkt’.