Uitgelicht: MyMitella


Maak kennis met de gastvrije en ambitieuze ondernemers Marco en Sindy. Een powerkoppel én succesvolle oprichters van MyMitella. Je kan op hun webshop terecht om jouw zorguniform op te fleuren, je periode in het gips wat aangenamer te maken óf leuke cadeaus te scoren voor allerlei verschillende beroepsgroepen. Wij zijn bij het kantoor en magazijn in Stolwijk langsgegaan om te kletsen over hun webshop en ondernemersverhaal.
Geluk bij een ongeluk
Het is alweer 11 jaar geleden dat de dochter van Marco en Sindy haar arm brak. Dat betekende een ritje naar het ziekenhuis, prachtig gekleurd gips en… een saaie, witte mitella. Ondernemend als Marco en Sindy zijn, kropen ze achter de naaimachine en maakten ze de eerste vrolijke mitella. En daar kregen ze zo veel leuke reacties op van hun omgeving, dat het idee voor iets veel groters is ontstaan. Want zoals Marco zegt: ‘Met alleen mitella’s kan je geen bedrijf beginnen. Die verkoop je namelijk (en hopelijk) maar één keer.’ Dat zorgde voor de uitbreiding naar de hele zorgsector.
Van mitella’s naar een uitgebreid zorg assortiment
Stap voor stap en product voor product is MyMitella gegroeid tot de onderneming van vandaag de dag: met een assortiment van meer dan 3000 producten voor zowel patiënten als zorgmedewerkers. Denk aan zorghorloges, badgehouders, vrolijke pleisters, stethoscopen en nog veel meer. Ook de mitella’s zijn steeds verder doorontwikkeld. Van zelf produceren achter de naaimachine, tot extern laten ontwikkelen en tot slot de evolutie naar de armsling.

Een paar jaar geleden maakten Marco en Sindy een enorme klapper, door de webshop aan te vullen met zelf ontworpen sokken voor (bijna) iedere beroepsgroep. En dat liep zó goed, dat ze in 2021 hun tweede webshop ‘Happy2wear’ openden. ‘Al deze mensen, of ze nou in de zorg, het onderwijs of bij de brandweer werken, zijn trots op hun baan. Het is een belangrijk onderdeel van hun identiteit. En dat werkt!’ vertelt Marco trots. Sindy vult hem aan: ‘Wij worden regelmatig gebeld door zorgorganisaties die zeggen dat wij ervoor zorgen dat werken in de zorg leuker wordt. Je draagt natuurlijk een uniform waar diverse protocollen en regels aan zijn verbonden, maar daarbuiten zijn er veel mogelijkheden om je outfit te personaliseren. Dat is dus wat we doen en daar gaan we vol voor!’
De perfecte match
Sindy komt oorspronkelijk uit de cosmeticabranche en Marco uit de sales: een combinatie die al snel leidde tot creatieve ideeën. Dankzij Sindy’s achtergrond wordt elk concept aantrekkelijk verpakt in beeld en tekst, terwijl Marco het proces stap voor stap omzet in een tastbaar product én zorgt voor de verkoop. Die rolverdeling werkt verrassend goed. ‘Het was spannend om samen een bedrijf te starten, maar we hebben allebei onze eigen verantwoordelijkheid. Als ik een idee heb, is Marco vaak al in gesprek met leveranciers. Dan moet ik snel aan de slag met het ontwerp, want Marco vraagt meteen: "Wat moet het dan worden?" Zo vullen we elkaar perfect aan.’

Influencers in de zorg
Sindy en Marco zetten zich met MyMitella sterk in op samenwerkingen, vooral met verzorgende influencers. ‘Zo werken we bijvoorbeeld met leuke zorgmedewerkers met zo’n 5000 volgers, die toffe foto’s en filmpjes maken. Eén van hen is een vriendin van onze oudste dochter, die ook in de zorg werkt. Ze neemt onze producten mee het ziekenhuis in en komt terug met prachtige, authentieke beelden. Het werkt, omdat deze mensen trots zijn op hun werk en dat straalt door. Die passie spreekt mensen aan, en dat maakt hun content waardevol én geloofwaardig.’ Ook grotere samenwerkingen met organisaties zijn onderdeel van de strategie, vaak gecombineerd met kortingscodes om het bereik om te zetten in conversie.

Mijnwebwinkel als fundament voor groei
Marco en Sindy hebben in 2014 voor Mijnwebwinkel gekozen, omdat het er betrouwbaar uitzag en het vooral leerbaar leek. Dat gevoel bleek te kloppen. ‘Jullie platform heeft echt bijgedragen aan onze groei. Wat we heel prettig vinden, is dat de lijnen kort zijn: als we ergens niet uitkomen, pakken we gewoon de telefoon en wordt er direct meegedacht. Voor een startende ondernemer is dat echt ideaal. Het systeem is makkelijk te leren, duidelijk opgebouwd en geeft goed inzicht in wat je doet. De directe verbinding met Mijnwebwinkel maakt het persoonlijk én toegankelijk, dat vinden we heel fijn werken.’

Vrijheid en verantwoordelijkheid
Voor Marco is het allerleukste aan ondernemer de vrijheid. In loondienst liep hij vaak tegen stroperigheid en hiërarchie aan, terwijl MyMitella vanaf dag één een no-nonsense bedrijf is. ‘Alles loopt soepel, en het mooiste is: je werkt misschien zeven dagen per week, maar je bent vrij om dat op je eigen manier te doen.’ Sindy geniet vooral van de ruimte om haar creatieve ideeën volledig te laten stromen. ‘Geen rem erop, gewoon maken wat in je hoofd zit en dan zien dat het eindresultaat een klant blij maakt. Dat geeft echt een kick.’ Natuurlijk zijn er ook minder leuke kanten aan ondernemen. Voor Sindy is dat de verantwoordelijkheid die komt kijken bij het hebben van een team. ‘Mensen kiezen ervoor om bij ons te werken, en dan wil je dat ze zich goed voelen en met plezier naar hun werk gaan.’ Marco merkt dat de wisselende drukte soms lastig is. ‘Op topdagen gaat alles vanzelf, maar op rustigere momenten komen de zorgen: blijft het wel goed gaan? Toch hebben we een geweldig team om ons heen, en dat maakt veel goed.’

Een tip voor startende ondernemers
Zowel Marco als Sindy hebben beiden nog een tip voor startende ondernemers. Marco vertelt dat het belangrijk is om soms nee te durven zeggen. ‘We zien vaak dat ondernemers meteen op een aanvraag ingaan, zonder goed te kijken of het echt bij hen past en of er voldoende vraag naar is. Soms voelt het lastig om nee te zeggen, maar als we ja zeggen, moeten we het ook kunnen waarmaken. En juist als we nee zeggen, krijgen we vaak een positieve reactie, omdat we eerlijk zijn.’

Sindy heeft als tip om goed na te denken over je storytelling. ‘Vertel waarom je doet wat je doet en blijf altijd handelen vanuit dat gevoel. Dit helpt niet alleen om nee te zeggen, maar ook om een bedrijf op te bouwen waar je zelf volledig achter staat. Doe wat je doet met passie en wees geduldig, maar zorg er wel voor dat het iets is waar je klant ook blij van wordt.’