Uitgelicht: De SmaakBeleving
Maak kennis met Michael. Met ruim 300 vierkante meter aan foodspecialiteiten is hij eigenaar van een van de grootste delicatessenwinkels van Nederland. We gingen langs bij De SmaakBeleving in Eindhoven voor zijn ondernemersverhaal.
Michael is al tien jaar trotse eigenaar van de webshop De SmaakBeleving. Daar kwam twee jaar geleden ook een eigen winkel bij. Dag in dag uit zorgt hij met zijn team van acht medewerkers er op die plek voor dat klanten uit het hele land kunnen genieten van de lekkerste delicatessen en versproducten.
Van spekkoek tot een assortiment van ruim 7.000 producten
Voor de start van de SmaakBeleving gaan we terug naar 2014. Naast zijn baan in de sales is Michael gestart met zijn eigen webshop. 1 keer per maand was hij te vinden op de FeelGood Market in Eindhoven. Zijn assortiment bestond destijds uit zo’n 10 producten die voor de bezoekers makkelijk meegepikt konden worden, zoals saladedressing, kruidenboter mixen en spekkoek. De spekkoek, die was favoriet bij de bezoekers. Destijds de absolute bestseller.
Door zijn aanwezigheid op de markt leerden steeds meer mensen De SmaakBeleving kennen en werd hij ook online steeds beter gevonden. Het aantal verkopen begon te stijgen en ook het assortiment groeide mee. De spekkoek verkoopt Michael nog steeds, maar daarnaast vind je bij De SmaakBeleving een gigantisch assortiment van ruim 7.000 producten. Van speciale kazen en vleeswaren, tot bieren, likeuren en lekkernijen.
Ruim 300 vierkante meter aan delicatessen
Vanaf 2022 kun je De SmaakBeleving vinden in het winkelcentrum Meerhoven in Eindhoven. Hier kunnen klanten terecht voor vele soorten delicatessen, verse producten, maar ook cadeaupakketten. De winkel is tegelijkertijd ook de thuisbasis van de webshop. Orders worden direct uit de winkel gepickt en klaargemaakt om te verzenden. Dat verzenden gaat extra makkelijk, want De SmaakBeleving heeft een eigen PostNL pakketpunt. Veel online orders kunnen daardoor dezelfde dag al worden verzonden.
Klanten uit heel Nederland
Voor de groei van De SmaakBeleving heeft Michael altijd geleund op een organische manier van groeien. Mond tot mond reclame, aanwezigheid op markten en lokale reclame hebben ervoor gezorgd dat De SmaakBeleving een begrip is geworden in de omgeving. Toch vinden ook bezoekers uit andere delen van Nederland hun weg naar Eindhoven. Een stel uit Groningen kwam speciaal voor de producten van De SmaakBeleving nog even langs Meerhoven, nadat ze waren geland op Eindhoven Airport na een vakantie. Door de komende tijd de focus te leggen op online verkoop, hoopt Michael zijn bereik nog meer te vergroten binnen Nederland.
Eens een ondernemer, altijd een ondernemer
Michael is lange tijd werkzaam geweest in de sales. Van inkoop tot verkoop en alles daartussenin. Toch heeft hij altijd al verschillende bedrijfjes gehad. Zijn eerste verkopen begonnen al bij de kluisjes op de middelbare school. Het ondernemen zat er dus al vroeg in. Daarna heeft Michael een groente-delicatessenwinkel gehad, maar besloot hij toch weer in loondienst te gaan. Het ondernemen bleef echter altijd borrelen, waardoor hij besloot De SmaakBeleving te starten. Eerst puur als hobby naast zijn baan, maar naarmate het bedrijf groeide en de avonden steeds voller kwamen te zitten, besloot hij fulltime voor De SmaakBeleving te gaan.
Het allerleukste aan ondernemen vindt Michael dat alles waar hij zelf energie in steekt, ook beloond wordt. ‘’Als je iets doet en jezelf ervoor inzet, wordt je ook zelf beloond. Dat is echt een goed gevoel.’’
The sky is the limit
Michaels ondernemingsdrive is groeien, groeien, groeien! ‘’Als je onderneemt, moet je willen groeien" vertelt Michael ons. ‘’Alles wordt duurder dus je moet ook groeien. Je kunt inderdaad wel zeggen dat je tevreden bent met iets, maar dat ga ik misschien doen over 30 jaar, als ik met pensioen ben. Nu zeker nog niet.‘’
Ook toekomstplannen heeft hij genoeg, zo is hij onder andere webshops aan het bouwen voor nichemarkten als vegan en glutenvrije producten. Voor het vormgeven van de websites heeft hij de hulp ingeschakeld van ons Design team. Binnenkort kun je bij Michael dus ook voor deze specifieke productcategorieën alles vinden. De plannen daarna? Wellicht wel groeien over de grens, want ook in Duitsland houden ze van delicatessen.