11 augustus 2021

9 essentiële marketingtaken bij de start van je webshop

Over ons Izzy
Izzy van Uden
Marketing | Mijnwebwinkel

Misschien ben je momenteel nog aan het puzzelen met het webshop systeem voordat je jouw webwinkel kunt openen en ben je van plan pas na opening van je shop te kijken naar marketing. Toch is het slim om je juist in déze fase al bezig te houden met online marketing. Je kunt dan tijdig belangrijke marketingkeuzes maken én er rekening mee houden bij de inrichting van je webshop. Dit kan je later veel tijd besparen. In dit blog vertellen we je de 9 essentiële marketingtaken bij het starten van je webwinkel.

1. Domeinnaam kiezen

Is het kiezen van een domeinnaam een marketingkeuze? Jazeker! Je domeinnaam is namelijk hét uithangbord van je shop. Een sterke domeinnaam komt professioneel over en deze logische URL zorgt voor herkenning van je merk. Ook ben je met een eigen domeinnaam beter vindbaar voor zoekmachines én klanten.

Je domeinaam is meestal gelijk aan je merknaam. Besteed hier dus aandacht aan, want eenmaal gekozen verander je dit niet zo snel meer. Vaak heb je dan je huisstijl erop ingericht, je naam op verschillende plaatsen gecommuniceerd en er naamsbekendheid mee opgebouwd. In het winkelbeheer check je eenvoudig de beschikbaarheid van een domeinnaam. Nog geen webshop? Start dan met Mijnwebwinkel GROW, inclusief domeinnaam!

Lees verder: Waarom een domeinnaam zo belangrijk is

2. Social media vastleggen

Maak accounts aan voor alle bekende social media, ook als je de accounts niet (direct) gaat gebruiken. Je weet dan zeker dat er niemand anders met jouw gebruikersnaam vandoor gaat. Het is handig als je nu al weet wat je domeinnaam is. Richt vervolgens de social accounts in die je wilt gebruiken en bepaal hoe en wanneer je deze gaat inzetten. Ook vóór je site live is kun je al een netwerk opbouwen!

Lees verder: Haal in een korte tijd het meeste uit (social) media!

trek bezoekers naar je webshop

3. Zoekwoorden bepalen

Heb je al nagedacht over hoe je bezoekers naar je winkel trekt? Met een goede social media strategie kom je een eind, maar ook een hoge positie in Google draagt hieraan bij! Daar gaat wel de nodige tijd en moeite in zitten en dat begint met het bepalen van jouw zoekwoorden. 

SEO-partner Drive Thru Digital heeft een gratis checklist gemaakt op het gebied van SEO. Download 'm hier! 

4. SEO op je pagina’s toepassen

Heb je uitgewerkt welke zoekwoorden jou het meeste verkeer (en conversies) kunnen opleveren? Dan is het tijd om jouw pagina’s te optimaliseren voor deze zoekwoorden. Bij productpagina’s kun je dit het beste doen tijdens het invoeren van je artikelen, dat scheelt je later werk. Productpagina’s lijken vaak op elkaar, dus je kunt een vast format aanhouden voor de plekken waar je jouw zoekwoorden verwerkt. 

Lees ook: De complete SEO gids van Drive Thru Digital

SEO proof Google

5. Coming Soon pagina lanceren

Met het goed instellen en inrichten van je webshop ben je meestal wel even zoet. Daarom is het slim om al zo snel mogelijk een Coming Soon pagina live te zetten. Je kunt dan jouw aankomende webshop promoten en zorgen dat je al door Google wordt opgenomen. Hierdoor heb je al een flinke (marketing)stap gezet voordat je webshop écht open gaat.

Lees verder: Waarom een Coming Soon pagina en hoe maak je hem?

6. Google Search Console koppelen

Nu wordt het even wat technischer. Google Search Console is een handige tool om te controleren of je website goed wordt geïndexeerd door Google. Zeker als je winkel net geopend is, is het verstandig om dit te controleren. Ook zie je in Search Console via welke zoekwoorden mensen in je webshop komen. Dit is iets wat je eigenlijk vanaf het begin af aan in de gaten wilt houden.

Lees verder: Hoe je Search Console koppelt en gebruikt voor je webshop

7. Google Analytics instellen

Google Analytics is een andere tool van Google die niet mag ontbreken in je marketingprogramma. Vooral in de beginfase is het belangrijk om het gedrag van je bezoekers in kaart te brengen. Als het goed is ben je dan nog de inrichting van je webshop aan het finetunen. Google Analytics kan je inzicht geven in hoe bezoekers navigeren, welke pagina’s en artikelen ze bezoeken (en welke níet) en waar ze afhaken. Aan de hand van deze inzichten kan jij je webshop verbeteren.

Lees verder: Hoe je Analytics koppelt, instelt en gebruikt om je site te verbeteren

8. Nieuwsbrieven inplannen

E-mailmarketing is voor webshops dé manier om klanten te verleiden tot een herhaalaankoop. Zorg er dus voor dat je e-mailadressen verzamelt.  Vervolgens kun je de momenten en frequentie plannen waarop je nieuwsbrieven verstuurt naar je achterban. Je kunt de nieuwsbriefmodule van Mijnwebwinkel gebruiken of meteen kiezen voor een meer geavanceerde tool zoals MailChimp.

Lees verder: Zó haal je alles uit onze nieuwsbriefmodule

9. Links verzamelen

Met de hierboven genoemde taken kun je al starten voordat je shop open is. Het verzamelen van links is een van de eerste dingen die je wilt doen nádat je ‘live’ bent. Linkbuilding is een van de belangrijkste methodes om te zorgen dat je pagina’s hoger in de zoekmachines komen. Als er meer links naar je website verwijzen, zal de site bovendien vaker door Google worden gehaald en worden wijzigingen eerder in Google zichtbaar.

Lees verder: 5-stappenplan: linkbuilding in de praktijk

Volg je deze 9 stappen dan maak je gegarandeerd een knallende start met je webshop! :)

Heb je nog geen webshop en ben je enthousiast geworden? Bekijk welk pakket het beste bij jou past!

New call-to-action

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.