07 juli 2016

Webwinkel make-over: een praktijkvoorbeeld!

Mariko Naber
Eigenaresse | Sell your stuff online

Claudia van de webshop El Kantra was op zoek naar een manier om haar webwinkel te verbeteren én te voorzien van een nieuwe, frisse look. Sell your stuff online gaf de shop een make-over en deelt graag een aantal handige tips met je!

El Kantra is een Marokkaanse lifestyle winkel in hartje Middelburg. Je vindt er een mooie mix van traditionele Marokkaanse spullen en eigentijds Marokkaans design. De sfeervolle winkel is van Claudia en haar man Khalid. Een paar jaar geleden begonnen ze met hun webwinkel elkantrawebshop.nl als aanvulling op de fysieke shop.

Een webwinkel make-over bestaat altijd uit de volgende stappen:

Stap 1. Gezamenlijk Pinterest bord
Een webwinkel make-over begint met een gezamenlijk Pinterest bord om een beeld te krijgen van de gewenste richting. In dit geval pinden we hier samen afbeeldingen met als onderwerp: ‘Wat is El Kantra?’. Denk hierbij aan sfeerbeelden van producten, Marokko, logo’s en aansprekende kleuren.

Het Pinterest-bord geeft een goed beeld van de gewenste richting

Stap 2. Logo/branding
De uitgangspositie was om El Kantra te voorzien van een authentieke én eigentijdse branding. Omdat de producten er veelal ambachtelijk en bewerkelijk uitzien, biedt een wat strakkere lay-out een mooi tegenwicht. Zo geeft het logo/beeldmerk nu de kern van de onderneming weer, terwijl het goed herkenbaar blijft én een strakke vorm heeft.

Het nieuwe logo is gebaseerd op de kenmerkende stervorm uit het Marokkaanse tegelwerk. Door het logo rustig te houden en te combineren met een grote headerafbeelding, spreken de beelden en artikelen optimaal. Het mooie is dat we hebben gewerkt met bestaand beeldmateriaal. Zo hoeft Claudia niet meteen alle producten opnieuw te fotograferen. Maar door de productfotografie anders te presenteren -in dit geval vierkant- oogt het meteen meer als één geheel.

Stap 3. Kleurbepaling
De kleuren bepaalden we naar aanleiding van het Pinterest bord en de sfeer die er al een beetje was bij de oude site. Het harde zwart is overboord gegooid en juist de warme tinten kregen ruimte. 

Een kleurenpalet ontstaat meestal door goed te kijken naar de sfeer die een onderneming moet uitstralen. Ook checken we de concurrentie, of soortgelijke ondernemingen, om juist hun kleuren te vermijden. Kleuren stralen onbewust ook iets van zichzelf uit, zo staat rood voor passie, liefde en agressie en wekt het eetlust op. Kijk maar eens naar deze infographic.

Bij El Kantra was het meteen duidelijk dat er iets gedaan moest worden met ‘warme kleuren’ zonder dat het verstikkend werd. Het beeld met de kruiden voor een oranje muur werd hierin leidend.

De oude webshop van El Kantra, met donkere 'harde' kleuren

Stap 4. Website en SEO
We herschreven de introductietekst op de homepage en hebben de site beter geoptimaliseerd voor SEO voor een betere vindbaarheid in Google.

Om de juiste kernwoorden te vinden waar je op gevonden wilt worden, stellen we eerst de kern van de onderneming vast. Het wie, wat, waar, waarom en hoe gecombineerd tot één geheel. Bij El Kantra zou dat iets worden als “El Kantra verkoopt on- en offline originele en authentieke Marokkaanse lifestyle producten voor een eigentijds 1001-nachten interieur.”. Woorden die we hieruit kunnen gebruiken zijn bijvoorbeeld: El Kantra, Marokkaans, lifestyle, 1001-nachten en interieur.

Voor het vinden van de juiste zoekwoorden adviseren we als het ware in de huid van de klant te kruipen. Hoe zou hij of zij zoeken naar wat jij aanbiedt? Je zou bovenstaande woorden aan kunnen vullen met de producten die het best verkopen zoals: lampen, tegels, Arganolie enz. 

In dit eerder verschenen blog item lees je meer over het vinden van de juiste zoekwoorden voor je shop.

Door de woorden die zijn vastgesteld te gebruiken door de gehele webwinkel, er mee te bloggen en zoveel mogelijk in social media te gebruiken, zal El Kantra steeds sneller gevonden worden op deze woorden.

Header
Zoals ik hierboven beschreef, hebben we de branding zo rustig mogelijk gehouden. De header is mooi licht, de body kleurrijk en de footer zwaar en warm. De lay-out krijgt zo stevigheid en balans, waardoor de site prettig/rustig op de bezoeker overkomt. De pay off ‘Mooi Marokko’ geeft in één keer de kern weer, zeker wanneer je op de homepage de producten eronder ziet staan.

Navigatie
De oude navigatie was niet heel praktisch en als bezoeker had je geen logisch overzicht van alle producten. Hierdoor werd er veel over het hoofd gezien. Ook viel het menu weg in de header door hetzelfde kleurgebruik. De nieuwe navigatie hielden we rustig en praktisch. Licht, maar toch in een kleur die afsteekt ten opzichte van de achtergrond.

Home
Tijdens de restyling kwamen de grotere slides beschikbaar. We hebben daar meteen gebruik van gemaakt. Grote sfeerbeelden zeggen zoveel meer dan veel kleine plaatjes samen. De beelden linken naar relevante categorieën. Omdat er voor Claudia en Khalid nog wat ontbrak en het geheel iets te strak aanvoelde, is er een zalmroze muurstructuur als achtergrond togepast. Een schot in de roos!

Footer
De oude webwinkel had geen lekkere footer, maar wel een rechterzijbalk. Zijbalken proberen wij te vermijden. Ze zijn bij mobiel gebruik niet mooi en sliders komen ook niet mooi uit met zijbalken. Mooi gevulde footers daarentegen, zijn een geweldige afsluiter met alle informatie die je als klant nodig hebt.

Bij El Kantra hebben we de zijbalk en footer samengebracht tot één overzichtelijke footer. Essentials voor een footer:

  • Contactgegevens
  • Link klantenservice
  • Link algemene voorwaarden en privacy policy
  • Social media
  • Mogelijkheid om je aan te melden voor de nieuwsbrief
  • Reviews

Ook is het belangrijk jezelf te laten zien, daarom hebben we bij El Kantra een opvallende foto-link naar de ‘Over ons’-pagina geplaatst (leuk met video!).

Stap 2 t/m 4 vormen samen het stijlontwerp. 

Stap 5. Evaluatie, doorvoer en afronding
In stap 5 wordt het resultaat per e-mail gepresenteerd en Skypen we om het door te nemen. Als het ontwerp akkoord is, wordt in deze fase ook het ontwerp online doorgevoerd. Ter afronding hebben we weer contact en nemen we de gerestylde website samen door. Vaak hebben we dan nog een aantal aanvullende adviezen en tips voor de webwinkel. Het voelt hierna echt als een frisse kick-off, klanten gaan na een make-over de toekomst met vernieuwde energie en motivatie tegemoet.

Het resultaat is een moderne webwinkel van nu, die toch heel sfeervol en authentiek overkomt. Je kunt je er echt even in de 1001-nachten sfeer dompelen, net als in de stenen winkel in Middelburg.

Het eindresultaat!

Het is inmiddels een half jaar geleden dat El Kantra een make-over onderging. En natuurlijk zijn we benieuwd of het ook iets heeft opgeleverd. Volgens Claudia is dit het geval: "Het bezoekersaantal was in april en mei nagenoeg gelijk, maar had in juni een flinke stijging van 20%.  Het aantal orders is met 35% gestegen en vormt daarmee een nieuw record! Dat is echt super mooi!"

Over Sell your stuff online

Heb jij ook een webwinkel bij Mijnwebwinkel en denk je dat je branding beter kan? Met een Mijnwebwinkel make-over van Sell your stuff online wordt je winkel professioneel 'gelift' voor een veel betere look & feel. Hierdoor straalt de shop meer vertrouwen uit, houd je klanten langer geïnteresseerd, wordt je beter gevonden én verkoop je daardoor uiteindelijk meer.

 

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.