Nuttige Google diensten voor je webshop
Er zijn veel tools en mogelijkheden om jouw webwinkel te beheren en te laten groeien. Een van de meest bekende spelers in de markt hiervan is Google, dat inmiddels honderden diensten heeft ontwikkeld om online resultaten te beheren. In dit blog hebben we een aantal nuttige Google diensten op een rijtje gezet, die jij kunt gebruiken in je webwinkel.
Google Analytics
Google analytics is een tool waarmee alle bewegingen van je websitebezoekers inzichtelijk gemaakt worden. Je kunt meer te weten komen over het gedrag van jouw websitebezoekers. De volgende informatie kun je uit Google analytics halen:
- Welke pagina’s zijn bekeken;
- Hoe vaak jouw website wordt bezocht;
- Hoe bezoekers op jouw webshop terecht zijn gekomen;
- Via welke apparaat jouw webshop wordt bekeken, etc.
Met deze informatie kun jij bepalen welke pagina je wilt opknappen om daar ook de aandacht van de bezoeker heen te trekken, of voor welk apparaat je je webwinkel het beste kan optimaliseren.
Google Search Console
Hoewel bijna iedereen Google Analytics kent, is Google Search Console minder bekend. Toch is Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools) een handig hulpmiddel om ervoor te zorgen dat je website gezond en Google-friendly is. Door gebruik te maken van Google Search Console kun je als webwinkelier je webshop monitoren, beheren en verbeteren. Je hebt hiervoor een Google account nodig. Deze kun je op de website van Google gemakkelijk aanmaken. Ben jij benieuwd hoe je dit in jouw webshop kan gebruiken en wil jij meer weten over GSC? Bekijk dan de volgende blogs:
Google Search Console en SEO
Zó gebruik je Google Search Console!
Recaptcha
CAPTCHA staat voor Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart. Het is een test om te bepalen of je te maken hebt met een menselijke gebruiker of met een (ro)bot. Een CAPTCHA is voor mensen relatief makkelijk terwijl het voor bots moeilijk te ontcijferen is. Daardoor weert de tool dus bots die spam versturen via je website.
Google reCAPTCHA is dus een goede tool om in te zetten, om spam en bots op je website te mijden.
Google AdWords
Beschikbaar vanaf Mijnwebwinkel PRO
Deze Google dienst is bedoeld om advertentes in te stellen voor je website. Nadat je een Google AdWords account hebt aangemaakt kun je bieden op trefwoorden die voor jou van belang zijn. De hoogste bieder komt met een advertentie bovenaan de zoekresultaten te staan wanneer Google bezoekers op dat trefwoord zoeken. Door Google AdWords te gebruiken bereik je potentiële klanten en je specifieke doelgroep. Daarnaast krijg je heldere rapportages, kun je zelf je budget bepalen en nog veel meer.
Ben jij geïnteresseerd in Adverteren via Google? Lees dan blogs over Google Ads:
Google Ads: Zoekwoorden bepalen (deel 1/4)
Google Ads: Structuur (deel 2/4)
Google Ads: Advertenties (deel 3/4)
Google Ads: Optimaliseren (deel 4/4)
Google Tag Manager
Beschikbaar vanaf Mijnwebwinkel PRO
Google Tag Manager is een tool om je webwinkel op een eenvoudige manier van tags te voorzien. Deze tags zijn kleine stukjes code die je integreerd in je shop. Door tags te gebruiken, meet je gebeurtenissen en hiermee het gedrag van de bezoekers. Google heeft een aantal veelgebruikte tags al voor je klaarstaan, maar je kunt ook custom tags maken. Naast de kant en klare tags zoals Google Analytics en LinkedIn, kun je ook custom tags toevoegen. Voorbeelden hiervan zijn live chatfuncties, een pop-up of het tonen van reviews.
Meten is weten!
Wil jij gebruik maken van Google Analytics en Google Search Console, maar ben je niet zo handig met het installeren hiervan? Dan kunnen wij deze voor je instellen.
Tegen een kleine vergoeding van €49 (excl. BTW) maken wij dit voor je in orde. Zo kun jij direct aan de slag! Vraag de Google diensten hier aan.