Update
22 maart 2017

Nieuw: Google Tag Manager

Inge Muijshondt
Marketing | Mijnwebwinkel

Google Tag Manager was al een tijdje beschikbaar als bètafunctie, maar is sinds vandaag live voor al onze PRO gebruikers! Met Google Tag Manager kun je bijvoorbeeld een live chat integreren of een keurmerk-widget tonen in je webwinkel. Let op: het is redelijk complex. Dus begin je net of ben je nog niet zo handig met je shop? Bewaar deze functie dan voor later ;-)

Google Tag Manager (GTM) is een gratis tool van Google waarmee je HTML-tags op je site kunt plaatsen, aanpassen en beheren. Google heeft een aantal veelgebruikte tags al voor je klaarstaan, maar je kunt ook custom tags maken.

Google heeft de veelgebruikte tags al voor je klaarstaan

Om GTM te kunnen gebruiken moet je eenmalig een account aanmaken en een koppeling maken met je shop. Dit is vergelijkbaar met het koppelen van de Google Search Console. In dit support item leggen we precies uit hoe je een account en tags aanmaakt, en hoe je GTM kunt koppelen aan jouw shop.

Zoals hierboven aangegeven biedt Google een aantal kant-en-klare tags, denk hierbij aan Google Analytics, AdRoll en LinkedIn. Wil je zelf aan de slag? Dat kan. Met custom tags (kleine stukjes code) kun je onder andere live chat integreren of een keurmerk-widget met extra functionaliteit tonen in je shop.

Hieronder een paar voorbeelden van Mijnwebwinkel-shops die al met GTM aan de slag zijn gegaan:

Live chat
Via tawk.to kun je gratis een live chat in je shop integreren.

Bestratingsmarkt.com heeft met behulp van Google Tag Manager een live chat geïntegreerd

Verrassing
Veel mensen bezoeken je site wel maar kopen niet of haken op het laatste moment af. Die twijfelende bezoekers kun je over de streep trekken door bijvoorbeeld het bieden van een korting, extra service of gratis product. Met Shopboost toon je een verrassing waarmee je bezoekers over de streep kunt trekken. 

Met de 'Giveaway Thursday' van Dreamkey krijgen bezoekers een overlay te zien voor 10% extra korting op de sale

Keurmerk
Sommige keurmerken bieden een widget met extra functionaliteiten zoals de voordelen van het keurmerk en de klantbeoordelingen met sterren. Een voorbeeld hiervan is Stichting Webwinkelkeur. Met GTM wordt dit door middel van een subtiel label en overlay in je winkel getoond. 

Bij Thuuz.nl bevindt zich aan de linkerzijde van de shop een subtiel keurmerk-label

Als bezoekers op het label klikken, verschijnt er een overlay met uitgebreidere informatie over het keurmerk

Let op: bezoekers zien de toepassingen van GTM in jouw shop alleen als zij de cookies accepteren of als je cookiemelding uitstaat.

 

Actie!

Om de lancering van GTM te vieren, stellen we graag 2 nieuwe partners aan je voor:

Shopboost
Iedere webshop heeft 'last' van twijfelende bezoekers die hun bestelling niet afronden en bijvoorbeeld hun winkelwagentje verlaten. Shopboost detecteert twijfelgedrag en biedt twijfelende bezoekers een verrassing zodat diegene toch tot een aankoop overgaat.

Actie: 70% korting op de 100 credits-bundel.

Na het aanmaken van een gratis Shopboost-account kun je in het dashboard nog eens 100 credits met 70%-korting kopen. Gebruik de code 262520 (de code is 30 dagen geldig).

Stichting WebwinkelKeur
Stichting WebwinkelKeur is een modern keurmerk inclusief klantbeoordelingen. Voordeel van lidmaatschap zit hem in het voorkomen van hoge boetes en verhogen van jouw omzet. Je wordt al lid van Stichting WebwinkelKeur vanaf 7 euro per maand. Er zijn inmiddels meer dan 4300 webwinkels aangesloten bij WebwinkelKeur.

Actie: Bij aanmelding voor 1 april de eerste 3 maanden gratis.

Meld je aan via deze link om gebruik te maken van de actie. Ben je al klant? Dan kun je direct met deze handleiding aan de slag om een sidebar en widget te installeren

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.