start direct

Google Ads: Zoekwoorden bepalen (deel 1/4)

SEA Header 1.jpg

Heb je weleens van de termen SEA (Search Engine Advertising) en Google Ads (voorheen Google Adwords) gehoord? De komende maand neem ik je mee in de wereld van adverteren binnen Google en leer ik je om je eigen advertenties op te zetten. En dat wil je! Want Google Ads is en blijft het meest efficiënte advertentiekanaal voor kleine, middel en grote bedrijven. Bezoekers zijn namelijk op zoek naar jouw product als ze jouw advertentie te zien krijgen.

De reeks bestaat uit de volgende delen:

  1. Zoekwoorden bepalen
  2. Structuur
  3. Advertenties
  4. Optimaliseren

Is Google Ads nieuw voor je? Lees dan het eerder geschreven blog ‘De basis van Google Adwords’. Een goede start om meer inzicht te krijgen. 

Beginnen bij het begin

De term SEA, zoekmachine marketing, doelt op zoekmachines waarvan in  Nederland Google en Bing het relevantste zijn. In deze reeks focussen we ons op Google, die met 95% marktaandeel het belangrijkste blijft. De kern van zoekmachines: zoekwoorden die gebruikers intypen en de resultaten die getoond worden. Dat is dan ook het begin voor vandaag, de zoekwoorden. 

Stel je verkoopt sneakers, dan begin je eerst met de termen waar je zelf op zouden zoeken. Verkoop je iets anders dan sneakers dan is het idee natuurlijk hetzelfde ;-) Probeer de lijst zo lang mogelijk te maken, maar besteed er niet te veel tijd aan. Probeer de lijst in 10 minuten te maken, we proberen de lijst laten nog verder uit te breiden. 

  • Sneakers kopen
  • Goedkope sneakers
  • Goeie sneakers
  • Sneakers winkel
  • Sneakers online
  • Trendy sneakers
  • Nike sneakers
  • Adidas sneakers

De lijst uitbreiden

Nu hebben we een startpunt om op voort te borduren. Met deze lijst gaan we naar de Google Ads Zoekwoordplanner. Kies voor ‘Nieuwe zoekwoorden ontdekken en kopieer daar de lijst zoekwoorden in. Klik vervolgens op ‘aan de slag’. Google Ads gaat nu voor je op zoek naar zoekwoorden die relevant zijn voor wat je opgeeft. Met de sneakers komen er ongeveer 3000 zoekwoordideeën uit. Deze kun je downloaden via de knop ‘zoekwoordideeen downloaden’. Google Ads geeft veel informatie over de zoekwoorden, zoals hoe vaak er gemiddeld per maand op gezocht wordt en of de concurrentie hoog is op het zoekwoord. Een hoge concurrentie wil zeggen dat er veel op geadverteerd wordt.

Aan de hand van bovenstaande afbeelding zien we dat er blijkbaar veel gezocht wordt op de merken Nike en Adidas. En er wordt nagenoeg niet gezocht op ‘goeie sneakers’. Deze hoeven we dan dus ook niet op te nemen in het account. Zo beoordelen we alle zoekwoordideeën van Google Ads . Maak je geen zorgen, we kijken niet naar alle 3000 zoekwoorden. Het is namelijk zo dat Google Ads geen advertenties vertoont op toegevoegde zoekwoorden die weinig tot geen zoekvolume hebben. Deze gaan we dan ook niet toevoegen, maar we zorgen er wel voor dat daar advertenties komen. Hierover later meer.

Zoekwoorden beoordelen

Voordat we alle zoekwoorden individueel beoordelen, halen we alle zoekwoorden met minder dan 1.000 zoekopdrachten per maand weg. Doe dit door de lijst te sorteren op zoekvolume (klik hiervoor op ‘Gem. maandelijkse zoekopdrachten’). Selecteer en verwijder alle zoektermen met minder dan 1.000. In het geval van de sneakers houden we 125 zoekwoorden over. Deze gaan we allemaal evalueren om te kijken of we er op willen adverteren; zijn ze relevant voor het product wat we verkopen? Oftewel, gaat de gebruiker vinden wat hij zoekt bij ons.

Van de 20 voorbeelden, blijven er 16 over omdat er 4 niet relevant zijn. Zeg dat er van alle 125 zoekwoorden 100 overgebleven zijn. Dan zijn dit de 100 zoekwoorden die we in ons account gaan zetten. Plus, heel belangrijk, we voegen ook altijd de naam van onze shop toe. Of hier nu wel of geen volume op zit, als iemand op de naam van jouw winkel zoekt, wil je altijd bovenaan staan.

Sta je al bovenaan met SEO, dan nog wil je daar een advertentie hebben om de volgende redenen: 

  1. Bescherming, je wil niet dat een concurrent met een advertentie op jouw naam adverteert en bovenaan staat
  2. Zo pak je zo veel mogelijk oppervlakte van de pagina voor jezelf. 1 + 1 = 3 is in dit geval
  3. Omdat je -waarschijnlijk- bijna niets betaalt per klik, dus je hoeft je ook geen zorgen te maken over de kosten

Zoekwoorden indelen

De laatste stap met betrekking tot de zoekwoorden is ze indelen in groepen. Dit doe je op basis van vergelijkbare termen. Aan de hand van bovenstaande voorbeeld krijg je dan onderstaande:

Alle Adidas termen in een groepje:

  • Adidas schoenen
  • Adidas sneakers
  • Adidas superstar

Hetzelfde doen we met Nike:

  • Nike air max
  • Nike air
  • Nike schoenen
  • Nike sneakers
  • Nike store

Ook hebben we nog wat zoekwoorden met heren en dames erin, wat nog twee groepen geeft:

  • Dames sneakers
  • Sneakers dames
  • Dames schoenen

Sneakers heren:

  • Heren schoenen

En tot slot nog de term: 

  • schoenen

We maken deze verdeling zodat de accountstructuur sneller op te zetten is. Hierover vertel ik je in deel 2 meer.