Wat zijn de verschillende orderstatussen?

Geupdate op: 25 april 2017

De orders kunnen in de beheeromgeving op verschillende statussen worden gezet. Een nieuwe bestelling komt altijd binnen in het systeem op 'niet afgerond' of op 'bestelling in behandeling'. Vanaf daar kun je de orders controleren en verder afhandelen.

Het kan voorkomen dat orders in het orderoverzicht de status "Niet afgerond" hebben. Dit zijn orders waarvan het systeem niet weet of deze voltooid zijn. Deze moeten dus handmatig worden gecontroleerd op juistheid en eventueel een betaling.
Mogelijke oorzaken zijn dat de klant de transactie simpelweg heeft afgebroken, niet correct heeft voltooid na een betaling of dat er een technisch probleem bij de betaalmethode is opgetreden. Controleer deze orders daarom altijd bij de gekozen payment provider.

Klanten hebben van deze orders geen bevestiging per email gehad, als de order toch correct is kan je alsnog een nieuwe orderbevestiging sturen vanuit de beheeromgeving.

Hier komen de orders binnen die volledig voltooid zijn. Waar mogelijk wordt de betaalstatus weergegeven. Als er een andere betaalstatus dan “succesvol” staat dan dien je de betaalstatus nog wel te controleren bij de betreffende payment provider.

Bij de volgende orderstatussen zal indien gewenst een email naar de klant worden gestuurd met een zelf aan te passen tekst.

Hier komen de orders te staan waarvan je de orderstatus hebt gewijzigd naar 'betalingsherinnering'. Je klant krijgt door die wijziging een herinnering over het openstaande bedrag. Deze orderstatus is beschikbaar voor de volgende betaalmethodes:

  • Vooraf overmaken
  • Factuur
  • Eénmalige machtiging
  • Automatische incasso

Hier kun je orders neerzetten die klaar staan om te worden afgehaald.

Hier kun je orders neerzetten die betaald zijn, zoals via “vooraf overmaken”, éénmalige incasso, automatische incasso, factuur.

De laatste status voor orders die afgehaald worden. Hierna kun je deze orders archiveren.

De laatste status voor orders die verzonden zijn, hierna kun je ze na bijvoorbeeld de wettelijke retourtermijn archiveren.

Hier kun je orders plaatsen die niet meer verwerkt hoeven te worden. Bijvoorbeeld omdat de klant de bestelling annuleert, of omdat er geen betaling is binnengekomen. Deze orders kan je af en toe eens archiveren.

Heeft dit artikel je geholpen?