Wat zijn de verschillende orderstatussen?

Geupdate op: 20 februari 2020

De orders kunnen in de beheeromgeving op verschillende statussen worden gezet. Een nieuwe bestelling komt altijd binnen in het systeem op 'niet afgerond' of op 'bestelling in behandeling'. Vanaf daar kun je de orders controleren en verder afhandelen.

Deze status wordt meegegeven aan orders waarvan de betaling niet is voltooid of is mislukt. De order kan alleen door het systeem op niet afgerond gezet worden, gezien een betaling altijd met een bepaalde status binnen komt.

Hier komen de orders binnen die volledig voltooid zijn. Waar mogelijk wordt de betaalstatus weergegeven. Als er een andere betaalstatus dan “succesvol” staat dan dien je de betaalstatus nog wel te controleren bij de betreffende payment provider.

Bij de volgende orderstatussen zal indien gewenst een email naar de klant worden gestuurd met een zelf aan te passen tekst.

Hier komen de orders te staan waarvan je de orderstatus hebt gewijzigd naar 'betalingsherinnering'. Je klant krijgt door die wijziging een herinnering over het openstaande bedrag. Deze orderstatus is beschikbaar voor de volgende betaalmethodes:

  • Vooraf overmaken
  • Factuur
  • Eénmalige machtiging
  • Automatische incasso

Hier kun je orders neerzetten die klaar staan om te worden afgehaald.

Hier kun je orders neerzetten die betaald zijn, zoals via “vooraf overmaken”, éénmalige incasso, automatische incasso, factuur.

De laatste status voor orders die afgehaald worden. Hierna kun je deze orders archiveren.

De laatste status voor orders die verzonden zijn, hierna kun je ze na bijvoorbeeld de wettelijke retourtermijn archiveren.

Hier kun je orders plaatsen die niet meer verwerkt hoeven te worden. Bijvoorbeeld omdat de klant de bestelling annuleert, of omdat er geen betaling is binnengekomen. Deze orders kan je af en toe eens archiveren.

Heeft dit artikel je geholpen?