How to: inspelen op Moederdag

DSC_4000_0.jpg

Volgende maand is het zover: Moederdag! De dag dat we met z’n allen massaal onze moeders in het zonnetje zetten. Tijd om je webshop klaar te maken voor 12 mei! We geven je inspiratie in dit nieuwe blog.

Landingspagina creëren

Allereerst is het belangrijk om een duidelijke landingspagina op je webshop te zetten. Zorg dat ie zichtbaar is op je homepage, bijvoorbeeld in de header of in je menubalk. Zo hoeven je klanten niet te zoeken naar deze pagina en, als ze nog niet de intentie hadden, worden ze hierdoor misschien zelfs geïnspireerd om een Moederdag cadeau te kopen.

Hieronder zie je hoe andere Mijnwebwinkel gebruikers een Moederdag pagina hebben ingesteld:

Bij madebymae.nl staat de Moederdag landingspagina duidelijk in de menubalk.
Ook bij Dreamkey zie je alle Moederdag producten op een rijtje.
Kadootjes-online maakt per gelegenheid een nieuwe landingspagina. Ook handig!
Op de landingspagina van Studio Ins & Outs staat een korte tekst over Moederdag. Goed voor je vindbaarheid!
Jaceys combineert de Moederdag pagina met een actie: een gratis armband vanaf een bepaald bedrag.
Bij Dottig Kaartje is ook de Moederdag pagina direct zichtbaar in het menu.

Lees hier hoe je een landingspagina in je shop kunt plaatsen.

Op deze landingspagina bundel je al je producten die relevant zijn voor (stief)moeders, ‘moms to be’ en grootmoeders. Zorg ervoor dat je de vraag ‘wat moet ik kopen voor mijn moeder?’ direct wegneemt met een hele inspirerende pagina.

Heb je niet zoveel producten die je op deze pagina kunt plaatsen? Denk dan eens aan het verkopen van cadeaubonnen. Erg handig voor de mensen die niet kunnen kiezen én voor de last-minute shoppers. Zeker bij dagen als Vaderdag en Moederdag wordt er op de valreep nog iets gekocht. Met een digitale cadeaubon kun je kids en vaders op het laatste moment nog helpen aan een cadeau.

Zorg daarnaast voor goede, relevante teksten op deze pagina zodat je SEO-technisch gezien hoog scoort in de zoekresultaten van Google. Op deze manier kun je mensen bereiken die via een zoekmachine op zoek zijn naar Moederdag cadeaus, zonder dat ze je webshop kennen. Wat bijvoorbeeld heel goed werkt is een top 10 lijstje van populaire producten voor (stief)moeders, ‘moms to be’ en grootmoeders.

Pinterest inspiratie

Een andere optie om de aandacht te trekken of om te inspireren is door het aanmaken van een Pinterest bord. Hierop ‘pin’ je alle Moederdag producten die je verkoopt in je webshop. Al deze pins link je naar de juiste productpagina’s: de plek waar het product besteld kan worden. Wij verzamelden zo ook de leukste moederdag cadeautjes van onze webwinkeliers.

Adverteren op social media

Als je de landingspagina hebt ingesteld, is het tijd om deze aan de man (letterlijk ;-)) te brengen. Via Instagram kun je bijvoorbeeld heel gemakkelijk je eigen doelgroep instellen. Je hebt hierbij keuze uit leeftijd, geslacht, locatie en interesses. Nog een voordeel: adverteren kan al vanaf 1 euro per dag!

Houd er rekening mee dat je niet de enige webshop bent die in deze periode op zoek is naar extra omzet. Bedenk een creatieve manier om onder de aandacht te komen!

Het totaalpakket

Heb je een bestelling binnen? Yes! Tijd om de bestelling in te pakken. Kijk eens of je hier iets extra’s kunt doen, zoals het toevoegen van een klein cadeautje, een gedicht of een handgeschreven kaartje. Wie meer waarmaakt dan beloofd, zal klanten altijd aangenaam verrassen.

Welke tips ga jij gebruiken om je shop klaar te maken voor 12 mei? Laat het ons weten! :-)