6 slimme growth hacks in verzenden voor meer verkopen

SendCloud growt hacks - header.jpeg

Het verzendproces is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de e-commerce klantervaring. Een goede ervaring zorgt voor terugkerende klanten. Een negatieve ervaring zorgt er bijna altijd voor dat klanten voortaan ergens anders shoppen. Veel webshops zien verzenden als een noodzaak en missen hierdoor een hoop kansen. Pak je het slim aan, dan kun je met een paar simpele trucs je conversie flink boosten.

7 growth hacks in verzenden voor jouw webwinkel

Heb je al eens gehoord van growth hacks? Dit klinkt moeilijker dan dat het is. Growth hacks zijn namelijke kleine experimenten die je uitvoert, om op een snelle manier groei te genereren. Wij denken graag mee over je verzendproces. Dit hoeft geen blok aan het been te zijn, je kunt er namelijk verkopen mee genereren. In dit blog daarom 7 growth hacks op gebied van verzenden.

1. Dé gratis verzenddag

Wil je de conversie verhogen? Dan is er vrijwel niets dat zo goed werkt als gratis verzending. Verzendkosten zijn namelijk het grootste pijnpunt voor de online shopper. Haal je dit weg, dan is er bijna niets dat ze tegenhoudt om over te gaan tot een aankoop. Natuurlijk is het standaard aanbieden van gratis verzending niet voor iedere webshop rendabel en daarom is het belangrijk om dit krachtige middel slim in te zetten.

Dit doe je door een speciale dag in het leven te roepen voor gratis verzending. Hiermee creëer je urgentie en geef je mensen een reden om naar jouw webshop te gaan. Om deze gratis verzenddag extra kracht bij te zetten kun je de dag koppelen aan een gebeurtenis. Denk bijvoorbeeld aan de introductie van een nieuwe collectie. Mensen worden dan niet alleen nieuwsgierig naar de collectie, maar maken ook sneller een beslissing om te profiteren van de gratis verzenddag. De voorwaarden voor deze dag bepaal je natuurlijk helemaal zelf. Zo kun je alleen de eerste 100 bestellingen gratis bezorgen of shoppers verplichten om minimaal twee artikelen te bestellen.

2. De unboxing experience

Veel webshops zien het opsturen van een pakket als de laatste stap in de klantreis. Niets is minder waar. Het in ontvangst nemen en uitpakken van een pakketje, de 'unboxing' is namelijk het enige punt in het proces waarin er een fysieke interactie plaatsvindt. Het is jouw unieke kans om een goede indruk achter te laten. 93% van de online shoppers geeft zelfs aan een productfoto of video te hebben gedeeld, vanwege een unieke verpakking of verrassing bij het uitpakken.

Een uitstekende unboxing experience:

  • Verbetert de merkbinding
  • Zorgt voor meer terugkerende klanten
  • Verhoogt de sociale deelbaarheid
  • Creëert meer mond tot mondreclame

Een bedrijf dat het gehele bedrijfsmodel rondom unboxing heeft gebouwd is Birchbox. Voor een vast bedrag per maand krijgen klanten een verrassingspakket opgestuurd met beauty en make-up samples. Hierdoor kunnen consumenten op een leuke manier kennismaken met nieuwe producten en wanneer ze een aankoop willen doen, kan dat uiteraard eenvoudig worden gekocht in de Birchbox webshop. Doordat de pakketjes zorgvuldig zijn samengesteld en er leuk uitzien ontvangt Birchbox veel gratis publiciteit van influencers die willen delen wat ze hebben ontvangen. Hierdoor hoeven ze relatief weinig geld uit te geven aan marketing en is het merk in een snel tempo gegroeid.


Denk zelf ook eens aan het toevoegen van een gepersonaliseerd kaartje met een leuke quote erop of het toevoegen van een verrassing, merchandise of kortingsbon. Meer ideeën nodig? Op ons Pinterest bord vind je meer inspiratie: https://nl.pinterest.com/SendCloudNL/packaging-inspiration/.

3. Automatisering achter de schermen

De belangrijkste growth hack bevindt zich achter de schermen: automatiseren van je verzendproces. Je klant wil het pakketje tenslotte zo snel mogelijk ontvangen. Door je verzendproces zoveel mogelijk te automatiseren, verklein je de kans dat een bestelling vertraging oploopt en dat er fouten worden gemaakt. Daarnaast bespaar je hiermee veel tijd die je kunt besteden aan het verbeteren van je webshop en bijvoorbeeld de unboxing experience.

Het klinkt moeilijker dan het is. Gratis tools helpen je namelijk om je verzendproces zoveel mogelijk te automatiseren. Van het printen van verzendlabels tot aan het verzenden van emails met de trackingstatus. Wanneer je op dit moment nog handmatig je orders verwerkt, is dit dus een ultieme hack om dit proces te automatiseren.

4. Klantvriendelijke deadlines

Een marketingtruc die al veel wordt toegepast in e-commerce, is het creëren van urgentie. Door een duidelijke deadline te stellen, worden consumenten getriggerd om direct actie te ondernemen. Toon bijvoorbeeld een pop-up die gratis verzending aanbiedt, wanneer een klant binnen een bepaalde tijd zijn bestelling afrondt. Een tool waarmee je deze pop-ups kunt tonen is Shopboost

5. Sponsored shipping

Shoppers willen graag gratis verzending, maar dat is voor de meeste webwinkeliers niet te betalen. Hoe los je dit op? Simpel, laat andere bedrijven betalen! Gedrukte reclame heeft namelijk nog altijd een grote impact, maar het is moeilijk voor bedrijven om de juiste mensen te bereiken. Wanneer jouw product een specifieke doelgroep aanspreekt, kun je bedrijven vragen of ze een deel van de verzendkosten willen sponsoren. In ruil daarvoor mogen ze een flyer of sample van hun product toevoegen aan je pakket. Vergeet daarbij geen persoonlijke note toe te voegen, met wat extra informatie over de samenwerking met de partner.

6. Premium free & fast shipping

Je kent het vast wel. Morgen is het Moederdag en je hebt nog geen cadeau gekocht. Je bent niet de enige! De dag voorafgaand aan een feestdag is doorgaans een dag, waarop nog ontzettend veel bestellingen worden geplaatst. Zelfs op de feestdag zelf, zijn er nog mensen die een cadeau nodig hebben. Deze consumenten zijn makkelijk te overtuigen met een premium verzendoptie. Bied daarom tijdelijk gratis avondlevering of same day delivery aan op geselecteerde artikelen, zoals cadeauverpakkingen. Vaak zit hier meer marge op. Op die manier kun je laagdrempelig last-minute shoppers aan je binden.

Tot slot

De manier waarop jij jouw pakketten verzendt, is een van de belangrijkste onderdelen van de klantervaring. Een goede ervaring zorgt voor tevreden klanten, die ook nog eens terugkomen. Een verrassend goede ervaring zorgt ervoor dat er over je gepraat wordt, waardoor je jouw verkopen aanzienlijk kunt verhogen. Begin daarom met het automatiseren van je verzendproces en het zorgvuldig verpakken van je bestellingen. Besteed vervolgens aandacht aan het optimaliseren van de klantbeleving en gebruik gratis verzending als een middel om impulsaankopen te stimuleren en mensen kennis te laten maken met jouw webshop.