start direct

Met je webshop naar het buitenland – Deel 1: Voorbereiding

header blog beta launch.jpg

Het lijkt zo mooi: met je webshop een nieuw land veroveren. In één slag een hele markt erbij. Maar vergis je niet: in een ander land gaan verkopen is een flinke stap, die je niet zomaar even zet. In een tweedelige blogserie laat ik je zien wat er allemaal komt kijken bij het opzetten van een internationale webshop.

Voordat ik inga op hoe je deze stap het beste kunt maken, is het belangrijk om eerst vast te stellen of uitbreiden naar het buitenland wel verstandig is.

Wel of niet naar het buitenland?

Om te bepalen of het slim is om naar het buitenland te gaan, hebben we een antwoord nodig op twee simpele vragen:

  1. Kun je in een ander land voldoende extra omzet halen?
  2. Beschik je over de tijd, kennis en middelen om deze stap te maken?

De logica 'Duitsland is vijf keer groter dan Nederland, dus kan ik er vijf keer zo veel verkopen', gaat zeker niet altijd op. Een ander land betekent een andere markt en dus een heel andere doelgroep en concurrentie. Onderzoek van tevoren of er in het land waar je naar wilt uitbreiden voldoende vraag is naar jouw product en bekijk of de concurrentie daar niet veel groter is.

Onderschat daarnaast niet wat er allemaal komt kijken bij de stap naar een internationale webshop. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Websitevertalen van alle pagina’s, producten, etc.
  • Juridisch: voldoen aan de wetgeving van het land
  • Klantenservice: communicatie met buitenlandse klanten
  • Logistiekverzending en retourafhandeling 
  • Marketing: Kun je al je uitingen (bijv. nieuwsbrief, social media) in meerdere talen doen?  En.. hoe trek je bezoekers?

Je ziet, hier gaat enorm veel tijd in zitten. En de nodige kosten, zeker als je niet alles zelf kunt doen. Maak voor jezelf dus eerst een afgewogen oordeel of dit opweegt tegen wat je verwacht dat de uitbreiding zal opleveren. De vragen zijn simpel, de antwoorden helaas niet altijd ;-)

Je webshop voorbereiden om internationaal te gaan

Je hebt onderzoek gedaan en de knoop is doorgehakt: je gaat uitbreiden. Goed zo! Tijd om te kijken hoe je jouw webshop hierop het beste kunt voorbereiden.

Een meertalige webshop of een tweede winkel erbij?

We horen vaak van Mijnwebwinkel gebruikers dat ze met deze afweging zitten. De keuze hangt eigenlijk vooral af van één vraag:

Heeft het land waarnaar je uitbreidt dezelfde valuta?

Is dat het geval, dan hoef je geen nieuwe webshop aan te maken. Je kunt dan één winkel voor meerdere landen gebruiken. Is dit niet het geval, dan zul je een tweede webshop ernaast moeten beheren. Je kunt per webwinkel namelijk (vooralsnog) maar één standaard valuta (en btw-tarief) instellen voor je producten.

Zorg er verder voor dat je goed op de hoogte bent van de btw-regels bij verkopen in het buitenland. Je kunt namelijk te maken krijgen met drempelbedragen en er zijn allerlei uitzonderingen die op jou shop van toepassing kunnen zijn.

Voor elk land een aparte domeinnaam?

Nog een vraag die heel vaak voorbij komt. Het antwoord op deze vraag is eigenlijk altijd: ja!

Kies je voor een meertalige webshop zónder dat je aan het land een aparte domeinnaam koppelt, dan wordt er in jouw URL een taalcode verwerkt voor alle pagina’s die in de andere taal getoond worden.

Duitstalige URL’s zien er dan bijvoorbeeld zo uit: www.webwinkelnaam.nl/de_DE/

Een aparte domeinnaam voor elk land heeft twee belangrijke voordelen:

  • Het komt vertrouwder over bij de doelgroep uit dat land: Ga maar na: zou je zelf snel winkelen bij bijv. ‘www.sonnenbrillegeschaft.de/nl_NL/'?
  • Je hebt een (veel) grotere kans om hoger in zoekmachines te komen: Zoekmachines als Google hechten namelijk veel waarde aan de domein extensie (.nl | .de | etc.). Zij geven vaak de voorkeur aan een extensie die aansluit bij het land van de gebruiker.

Kortom: De meeste mensen kopen nog steeds het liefste bij een webshop uit eigen land. Daarom wil je het liefste dat een bezoeker van jouw site niet of nauwelijks het idee heeft dat hij bij een buitenlandse webwinkel aan het shoppen is.

Heeft je webshop een typisch Nederlandse (domein)naam, dan kun je ervoor kiezen om deze naam te vertalen. Een andere optie is om de naam te veranderen naar een nieuwe, internationale naam die in alle talen te gebruiken is.

Hoe stel je voor elk land een aparte domeinnaam in?

Als je voor het andere land een nieuwe webshop aanmaakt, zit de domeinnaam daar al bij inbegrepen. Je kiest dan de domeinnaam en hoeft verder niets meer te doen.

Ga je voor een meertalige webshop (dus één winkel die je voor meerdere landen gebruikt), dan kun je aan elke taal een aparte domeinnaam koppelen. Dat doe je in het menu Taalkeuze en is erg eenvoudig. In dit Vraag & Antwoord artikel lees je hoe je dit in z'n werk gaat.

In het winkelbeheer kun je eenvoudig aan elke taal een aparte domeinnaam koppelen

Hopelijk kun je nu een afgewogen keuze maken om naar het buitenland te gaan. Ook weet je of je een meertalige of een nieuwe webshop nodig hebt en dat je het beste een domeinnaam kunt koppelen.

In mijn volgende artikel gaan we kijken hoe je jouw webshop voor het buitenland kunt inrichten.

Heb jij er al aan gedacht om de grote sprong te wagen?