26 april 2016

Jouw webshop klaarstomen voor wereldwijd verzenden!

Sharleen Westhout
Marketing | MyParcel

Boek je al aardig wat succes binnen Nederland dan is de volgende stap om jouw webshop uit te breiden door ook wereldwijd te gaan verzenden. Want ook als startende of kleinere webshop kun je internationaal succesvol worden! Ik geef je een aantal tips & tricks.

Binnen Europa geldt veelal dezelfde wetgeving. Hierbij wordt uitgegaan van de Europese richtlijnen. Buiten Europa kunnen er echter andere regels en plichten gelden. Een voorbeeld hiervan is het herroeppingsrecht. Binnen Europa heeft de consument 14 dagen recht op herroeping zonder opgaaf van reden. In Californië (Verenigde Staten) geldt een herroepingstermijn van 30 dagen.

Algemene voorwaarden
Informeer jouw buitenlandse klant goed over de algemene voorwaarden van jouw webshop. Vertaal jouw voorwaarden in meerdere talen of zorg in ieder geval dat ze in het Engels beschikbaar zijn.

Als je buiten Europa verzendt zal de consument de eventuele invoerrechten of belasting over de bestelde producten zelf moeten betalen. Vermeld dit duidelijk in jouw webshop! Hoe hoog deze kosten zijn, is afhankelijk van het product. Stuur daarom altijd een eerlijke factuur mee met de daadwerkelijke verkoopwaarde van jouw producten.

Niet alle goederen en stoffen zijn ook in het buitenland toegestaan. Denk hierbij aan elektrische apparaten, alcoholische dranken, brandbare vloeistoffen en bijtende stoffen zoals schoonmaakmiddelen. Kijk dit altijd even goed na mocht je dit soort artikelen versturen. Hier vind je de verzendvoorwaarden voor het versturen van bepaalde goederen die per land gelden.

Bekijk van tevoren goed welke betaalopties je nodig hebt om ervoor te zorgen dat klanten internationaal in jouw webshop kunnen bestellen. Een makkelijke en veelgebruikte betaalmethode wereldwijd is PayPal. Jouw klant registreert zich eenmalig met een e-mailadres en een bankrekening- of creditcardnummer. Hiervoor wordt 0,35 euro per transactie berekend. Om de betalingen via PayPal te ontvangen, moet je in het bezit zijn van een creditcard.

Jouw buitenlandse pakketten leggen vaak een langere afstand af daarom is het te adviseren om deze pakketten verzekerd te verzenden. Ook de juiste adressering is iets waar je rekening mee moet houden. Vaak zijn de buitenlandse adressen anders opgebouwd. In veel gevallen wordt er door de buitenlandse vervoerder ook contact opgenomen met de geadresseerde. Vermeld daarom ook altijd het telefoonnummer en/of e-mailadres op het verzendlabel. 

Een handige tip: PostNL heeft een uitgebreid document gemaakt met info over de adressering van internationale postzendingen.

Verzenden buiten Europa
Verzend je buiten Europa, dan kan het zijn dat pakketten langer onderweg zijn. Eenmaal in het land van bestemming heeft de douane doorgaans officieel 30 dagen voor de inklaring van een pakket. Dit betekent dat er over de geïmporteerde goederen invoerrechten en heffingen betaald worden. Daarna kunnen de goederen legaal worden ingevoerd. Om vertraging te voorkomen, helpt het om het douaneformulier zo duidelijk en volledig in te vullen en de juiste documenten/facturen mee te sturen. 

"Houd rekening met een juiste adressering van internationale postzendingen."

Zorg voor goed vertaalde teksten. Geen talenknobbel? Laat je teksten eventueel vertalen door een professional. Probeer jouw webshop ook zover mogelijk aan de buitenlandse klant aan te passen. Geef in de check-out meteen aan wat de kosten zullen zijn. Als extra service kun je ervoor kiezen om jouw track & trace e-mail te versturen in de taal van jouw klant. Dit kan verwarringen voorkomen of een pakket wel of niet bij jouw klant is aangekomen. Niets is zo vervelend voor jouw klant om niet goed geïnformeerd te worden of op de hoogte te worden gehouden van de status van zijn of haar zending.

Helaas krijg je ook bij buitenlandse zendingen te maken met retouren. Wat doe je met het retourbeleid als er een pakket teruggestuurd moet worden? Zorg er voor dat het duidelijk en makkelijk is voor jouw buitenlandse klant om een pakket te retourneren. Een goede retouroplossing werkt immers conversie verhogend.

Voorzie jouw klant van de mogelijkheid om een retourformulier te downloaden via jouw site of stuur een retourformulier mee met de zending, als extra service. Je kunt er ook voor kiezen een retourformulier als PDF-bestand naar jouw klant te mailen. In een aantal landen in Europa is dit al mogelijk via de Easy Return Service van PostNL. Via de Easy Return Service kan jouw klant vanuit 16 Europese landen het pakket verzekerd naar jouw webshop terugsturen. Het retourformulier kan per aanvraag worden toegezonden. Dit formulier kun je dan per e-mail naar jouw klant toesturen.

Je ziet, er zijn nogal wat zaken waar je rekening mee moet houden. Laat deze regels geen obstakel vormen en neem de stap om ook de rest van de wereld te veroveren. Ben jij al klaar om te beginnen aan een internationale webshop?

MyParcel

MyParcel is de online verzendoplossing voor iedere webwinkelier. Met het gratis online verzendportal kun je wereldwijd met één klik verzenden. Ook kun je Persoonlijke track & trace e-mails versturen in meerdere talen en gemakkelijk retourneren via onze automatische retouroplossing en de Easy Return Service. Wij helpen je met al je vragen over bezorging. MyParcel is eenvoudig te integreren in jouw Mijnwebwinkel webshop

 

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.