20 augustus 2020

Zo pak je het versturen van pakketten aan

Dirkjan Vis
Dirkjan Vis
Eigenaar | Zietuwel.nl

Een wezenlijk onderdeel van een webshop is het verzenden van pakketten. Als je klanten iets bestellen, verwachten ze een snelle en goede levering. Maar hoe wil jouw klant het liefste pakketten ontvangen? En hoe pak jij het verzenden aan? In dit artikel zetten we de belangrijkste informatie voor je op een rij.

Als startende webwinkelier breng je je pakketjes vaak naar het postkantoor, wat tevens de meest simpele manier is om pakketten te versturen. Ter plekke krijg je een verzendlabel, waar je veel voor betaalt. Zodra je meer pakketten verstuurt kun je naar goedkopere en vooral efficiëntere opties kijken. Veel webshops sluiten een contract af met bijvoorbeeld DHL, DPD of PostNL waarbij deze de pakketten ook komen afhalen.

Daarnaast is het slim om met meerdere vervoerders te werken. Door bijvoorbeeld ook een contract voor same-day-delivery af te nemen, kun je pakketten die 's avonds laat zijn besteld nog de volgende dag laten bezorgen. Zo doen jouw levertijden nooit onder voor die van grote spelers.

Pakketten versturen is helaas niet gratis en veel webwinkeliers proberen dan ook op slimme manieren met die kosten om te gaan. Het liefst reken je de kosten door naar de klant, maar te hoge tarieven zullen je klant afschrikken.

Het is daarom een goede optie om een klein bedrag aan verzendkosten te rekenen. Iets wat veel webwinkels doen – lees hier hoe je deze instelt. Als je genoeg winst maakt op je producten verdien je hier geld mee, ook al maak je verlies op deze kostenpost. Gratis verzendingen levert een hoger aantal verkopen op, maar ook een lagere winstmarge voor je bedrijf.

Een drempel invoeren is daarom ook een optie, waarbij klanten gebruik maken van een gratis verzending bij een bestelling van bijvoorbeeld €50. Klanten besteden vaak meer om die drempel te halen. 

Screenshot webshop Gratis verzending vanaf

Deze sieradenshop biedt Gratis verzenden vanaf €50,- aan hun klanten.

Misschien frustreert het je dat er veel tijd en geld gaat zitten in het verzenden van pakketten. Die moeite stop je natuurlijk liever in andere aspecten van je onderneming. Gelukkig is er software die je het verzenden iets makkelijker maakt.

Met magazijnsoftware pick je sneller orders en ben je dus minder tijd kwijt aan de verzending. Logistieke software zoals MyParcel of Sendcloud print automatisch de juiste verzendlabels en automatiseert het invoeren van adresgegevens. Deze organisaties hebben vaak ook contracten met vervoerders waardoor je makkelijker meerdere verzendopties kunt aanbieden. Zo help je de klant en zelf bespaar je tijd en geld.

Als je dagelijks veel bestellingen binnenkrijgt, kun je ervoor kiezen om je volledige voorraad uit te besteden via fulfilment. Zo'n partij neemt het logistieke proces volledig over, zodat jij zelf geen pakketten meer hoeft in te pakken of verzenden.

Een fulfilment partner kan op meerdere momenten per dag bestellingen versturen en daarnaast ook latere cut-off tijden aanbieden. Hoewel dit uitbesteden vrij duur is, bespaar je wel de tijd en kosten die je maakt als je het zelf regelt.

Soms kun je ook via je leverancier je verzendingen laten regelen. Je koopt dan geen voorraad meer in, maar verstuurt via dropshipping. Je leverancier stuurt na een bestelling in jouw webshop de producten rechtstreeks naar de klant. Dit bespaart je tijd en opslagkosten, al rekent je leverancier deze kosten waarschijnlijk wel door en zijn de inkoopkosten hierbij dus soms wel wat hoger. Als je leverancier ver weg zit, kan het ook gebeuren dat je klanten langer moeten wachten op hun bestelling. Daarnaast blijf jij aansprakelijk voor de verzending, terwijl je hier geen invloed op kan uitoefenen. Vergelijk dus goed alle voor- en nadelen voordat je besluit om met dropshopping aan de slag te gaan.

Dropshopping concept

Er komt dus heel wat kijken bij het versturen van pakketten en je kan het op verschillende manieren aanpakken. Er zijn mogelijkheden waarmee je tijd bespaart, maar hier hangt een prijskaartje aan. Onderzoek welke optie het best bij jouw webshop!

Bekijk hier al verzendpartners van Mijnwebwinkel

Over zietuwel.nl

Zietuwel is een Internetuitgeverij gericht op online ondernemen. Met verschillende blogs en websites bereiken ze maandelijks ruim 200.000 webwinkeliers en andere ecommerce-geïnteresseerden. 

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.