start direct

Same day delivery wel of niet aanbieden in je webshop?

AdobeStock_114217211.jpeg

Coolblue, Bol.com en Wehkamp waren de eersten die same day delivery aanboden. Die tijd zijn we inmiddels voorbij en het bezorgen van een pakketje op dezelfde dag is geen uitzondering meer. Het wordt steeds meer een standaard begrip bij webshops. Maar waarom zou je het aanbieden en hoe zet je het succesvol in? Iris van SendCloud geeft je antwoord op deze vragen en meer.

Waarom same day delivery?

Bezorgopties in de check-out van je webshop zijn een must, maar welke opties zijn onmisbaar en waarmee stimuleer je conversie? Het begint allemaal bij de behoeften van consumenten. Zij stellen steeds meer eisen, doordat ze gewend raken aan de “luxe” bezorgopties van de reuzen in de markt. De grootste ergernis van veel consumenten is als ze niet thuis zijn op het moment van bezorgen of te lang op hun bestelling moeten wachten.
 

Same day delivery steeds populairder

Uit onderzoek van Multiscope en GfK pakkettenmonitor blijkt dat 46% van de consumenten bestellingen het liefst in de avond willen ontvangen. Maar liefst 44% heeft interesse in same day delivery. Dat kun je als webwinkelier natuurlijk niet aan je voorbij laten gaan. Shoppers geven verder aan dat ze bereid zijn om meer te betalen, om een pakket op de dag van bestellen te ontvangen.

Méér voordelen dan een extra bezorgoptie

Same day delivery brengt meer voordelen met zich mee, dan je in eerste instantie zou denken. De belangrijkste zijn:

  • Bezorging in de avond, waar veel consumenten de voorkeur aan geven.
  • Een verkort tijdvak, levering in de avond tot 22:00 uur.
  • Verlengde cut-off tijd: tot 00:00 uur dezelfde dag bestellen, is de volgende dag in huis.
  • Vaak ook op zaterdag, dezelfde dag in huis en dat is extra aantrekkelijk omdat dit de laatste kans voor een bezorging in het weekend is.
  • Tijdens de feestdagen is same day delivery een conversie boostende optie.
  • Op zondag besteld is maandag in huis. 

Wél of geen same day delivery aanbieden?

Same day delivery is een relatief dure bezorgoptie. Zoals ik al aangaf waren Coolblue en andere grote spelers voorlopers in het aanbieden van same day delivery. Zij kunnen de bezorgoptie relatief goedkoop aanbieden, omdat ze voldoende vraag in de markt zien. Maar hoe zit dat bij jouw webshop?

De factoren op een rijtje

Het hangt van verschillende factoren af of het voor jou interessant kan zijn om same day delivery aan te bieden:

  • Prijs: De prijs van je producten is een bepalende factor. Voor een artikel dat € 7,95 kost, zal je klant geen € 9,95 aan bezorgkosten willen betalen. Voor relatief goedkope producten wordt de bezorgoptie dus afgeraden.
    Productgroepen: Same day delivery werkt het beste bij producten die mensen snel in huis willen hebben. De optie is voornamelijk geschikt voor productgroepen als consumentenelektronica, maar bijvoorbeeld ook cadeaus en fashion. Ga dus na of jouw producten een bepaalde ‘urgentie’ hebben. Een tapijt is bijvoorbeeld minder geschikt, omdat mensen daar best even op willen wachten.
  • Doelgroep: Uit onderzoek van Bizrate insights blijkt dat vooral onder jongeren de bezorgoptie populair is. Ouderen zijn doorgaans wat minder gehaast.
  • Haalbaarheid: Je dient altijd bij jezelf na te gaan of een optie als same day delivery haalbaar is voor je om aan te bieden. Je dient je bestellingen op dezelfde dag klaar te maken voor verzending. Daarnaast raden we altijd af om de volledige verzendkosten door te berekenen. Te hoge en onverwachtse verzendkosten zijn namelijk een belangrijke reden voor consumenten om de winkelwagen alsnog te verlaten. 

Zó zet je same day delivery optimaal in

Snelle bezorging aanbieden is natuurlijk fijn, maar niet doorslaggevend. Je dient voor jezelf na te gaan of de producten die je verkoopt geschikt zijn voor de bezorgoptie.

Kosten doorbereken

Kies je voor same day delivery, dan is het belangrijk om te experimenteren met de prijsstrategie. Gratis same day delivery is niet rendabel, maar het volledige bedrag doorberekenen is ook af te raden. Bereken daarom voor jezelf hoeveel van de extra kosten je wilt doorberekenen.

Communicatie is key

“Vandaag besteld, is vandaag in huis”. Een inmiddels bekende kreet, die same day delivery kenmerkt. Het is belangrijk deze duidelijk te communiceren in je webwinkel. Geef aan tot wanneer er kan worden besteld om vandaag de bestelling in huis te hebben. Dat kun je doen op de homepage voor extra stimulans, maar belangrijker nog communiceer het ook op de productpagina’s en in de check-out. Alleen dan zijn consumenten bewust van het feit dat het mogelijk is. Vergeet ook niet om "voor 00:00 uur besteld, is morgen in huis" aan te geven. Een extra voordeel voor je bezoeker.  

Alleen tijdens de feestdagen

Daarnaast zou het ook een strategie kunnen zijn om alleen tijdens het hoogseizoen of feestdagen deze speciale bezorgoptie toe te voegen aan je check-out. Juist, omdat je er dan je sales mee kunt boosten en daardoor het margeverlies kunt compenseren.  

Wil je same day delivery inzetten voor je webshop? Je activeert de verzendoptie direct vanuit je SendCloud account. Tot 13:00 uur maak je de labels aan, waarna de pakketten bij je worden opgehaald en na 18:00 uur worden geleverd.