start direct

Waar kun je op letten bij de keuze voor jouw pakketbezorger?

Cycloon fietsbezorger

Soms lijkt het bij de keuze voor de bezorger voor jouw webshop dat het enige waar je uit kan kiezen de kleur van het pakketbusje is waarmee jouw pakketjes bezorgd worden. Toch is er meer te kiezen dan je zou denken. Wat zijn dan aspecten waar je op kunt letten? Onze nieuwe partner Cycloon legt het uit.

Een goede prijs voor een goede dienst

Een van de eerste en vaak meest voor de hand liggende aspecten in de keuze is de prijs die je betaalt voor het bezorgen van jouw pakketjes. Een belangrijk aspect, want je wilt een eerlijke prijs voor een goede dienstverlening. Bedenk goed wat je voor die prijs krijgt. Is bijvoorbeeld het ophalen van je pakketjes inbegrepen bij de prijs, of moet je er extra voor betalen of zelf wegbrengen?
Bij veel webshopeigenaren stopt het nadenken over de meest geschikte pakketbezorger bij het afdwingen van de beste prijs. Helemaal goed natuurlijk, maar er is nog veel meer waar je op kunt letten bij het maken van jouw keuze.

De bezorger als verlengstuk van jouw webshop

Het is belangrijk om door te vragen als je met een pakketvervoerder in gesprek bent. Zo is het bijvoorbeeld goed om te weten hoe wordt omgesprongen met klachten en met pakketjes die niet bezorgd kunnen worden, of zelfs kwijt raken. Krijg je hiervoor iemand van de klantenservice aan de telefoon, of heb je een vast aanspreekpunt? Het hebben van een vast aanspreekpunt en daarmee iemand die persoonlijk aan de slag gaat met de feedback die jij als klant hebt op de dienstverlening van de bezorger, zorgt ervoor dat je zelf minder omkijken hebt naar de bezorging van je pakketjes en het oplossen van mogelijke problemen. Hoe meer je ontzorgt wordt, hoe meer tijd je hebt voor andere belangrijke zaken.

Bezorgen waar en wanneer de ontvanger dat wilt

De communicatie van de pakketbezorger naar jouw klanten toe is ontzettend belangrijk. Bij pakketbezorgers is het steeds gebruikelijker om de ontvanger te laten bepalen waar en wanneer een pakketje bezorgd wordt. Geen enkele bezorger staat graag voor een dichte deur en daarom wordt er veel moeite gedaan om een pakketje in één keer af te leveren. Het doen van een vooraankondiging naar de eindconsument over het moment van bezorging doen ze bijna allemaal, maar de een wat beter dan de ander. Vaak weten ontvangers al bij het lezen van de aankondiging of ze op het moment van bezorging thuis zullen zijn of niet. Het is dan prettig om van tevoren te kunnen laten weten als je er niet bent en direct een andere afspraak kunt maken. Bij veel pakketbezorgers kan dit echter pas na het eerste bezorgmoment, als ze al aan je deur zijn geweest. Hoe beter een pakketbezorger communiceert met je klanten, hoe tevredener ze zullen zijn.

Steeds meer pakketbusjes

Als webshopeigenaar is het goed om na te denken over wat er met jouw pakketje gebeurt zodra het je winkel of magazijn verlaat. Het is een feit dat steeds meer mensen hun producten online bestellen. Hartstikke goed nieuws natuurlijk voor jou als webshopeigenaar, maar wat betekent dat voor onze omgeving als je het van de logistieke kant bekijkt? Nu al rijden pakketbusjes in Nederland af en aan. Je kunt je misschien wel voorstellen wat een impact dat gaat hebben op het verkeer, zeker in de stad. Het is goed om te beseffen dat je als webshopeigenaar indirect invloed hebt op deze problemen. 

Duurzame bezorging

Pakketbezorging op de fiets raakt op het moment in een stroomversnelling. Fietsen worden steeds geschikter om pakketjes mee te bezorgen. Van supersnelle cargobikes, tot elektrisch ondersteunde trikes (driewielers) met een laadvermogen van een paar honderd kilo. Naast het duurzame aspect van de fiets, is de fiets is in de stad een veel beter geschikt vervoersmiddel om pakketjes mee te bezorgen. Het is sneller én het ontlast het de verkeersdruk. Daarnaast kun je met de fiets altijd voor de deur parkeren zonder het overige verkeer op te houden. Als webshopeigenaar heb je zelf invloed op hoe jouw pakketjes bezorgd worden. Heb je duurzaamheid hoog in het vaandel? Dan is het goed om een pakketbezorger uit te zoeken die dit net zo belangrijk vindt als jij. 

De bezorging is het leukste moment van je aankoop

De pakketbezorger is de allerlaatste schakel van jouw webshop. Het is vaak het enige menselijke contact dat je klanten hebben met jouw webshop en dat wordt snel vergeten. Het bezorgen van een pakketje is het leukste moment van je online aankoop. Je klanten hebben met smart zitten wachten op hun pakketje, dus het is extra leuk als je van de bezorging iets moois maakt. Het straalt af op de waardering van jouw webshop. Een leuke bezorging vergroot de kans dat je klant nog eens terugkeert.