Zo bereid jij je voor op Black Friday 2022
Black Friday staat voor de deur. De dag waarop mega kortingen en goedkope deals je om de oren vliegen. Maar, wat is Black Friday eigenlijk? In dit blog vertellen wij jou wat het is en hoe jij kunt voorbereiden voor Black Friday.
Black Friday
De herkomst van de naam Black Friday (zwarte vrijdag) heeft niks te maken met de verkoop van producten of uitverkoop zoals Black Friday momenteel bekend staat. De naam is afkomstig van de financiële goud crash in september 1869. Deze dag werd vanwege de crash gezien als een ‘zwarte vrijdag’.
Dat staat in contrast met het Black Friday zoals we nu kennen. De dag waarop vele winkels en webshops korting geven op allerlei producten. Ook in Nederland heeft Black Friday de laatste jaren een gigantische groei meegemaakt. Een groot deel van de Nederlandse webshops en grote spelers zien hun omzet pieken tijdens Black Friday. Speciale Black Friday acties trekken meer klanten naar (web)winkels, wat afgelopen jaar heeft gezorgd dat 30% van Nederland van plan was om een aankoop te doen met Black Friday. Dit jaar is maar liefst 41% dat van plan, blijkt uit de Black Friday peiling van Adformatie.
Green Friday
Dan bestaat er sinds een aantal jaar ook een tegenhanger van Black Friday: Green Friday. Op Green Friday worden bedrijven en consumenten aangemoedigd om te investeren in een groene planeet. Hoe? Door duurzame en tweedehands producten te (ver)kopen. Door spullen te (laten) repareren of recyclen. Door overconsumptie tegen te gaan. En door de aarde iets terug te geven: bomen voor het Green Friday Forest. Geluk zit bij de aangesloten bedrijven van Green Friday niet in korting, maar in iets goeds doen voor de natuur
Cyber Monday
Cyber Monday is ontstaan als online variant naast Black Friday, die tot dan toe vooral op fysieke winkels gericht was. Cyber Monday staat voor de officiële start van het online shopping seizoen voor feestdagen inkopen. Dit is steeds de eerste maandag na Black Friday, dit jaar dus maandag 30 november.
Zo bereid jij je voor op Black Friday
Er zijn meerdere manieren om met jouw webwinkel in te spelen op Black Friday. We hebben een aantal stappen voor je op een rijtje gezet, om jouw Black Friday actie(s) tot een succes te maken.
- Bedenk welke producten jij tijdens Black Friday in de aanbieding wil doen.
Tijdens Black Friday zijn kopers op zoek naar sale. Kies jij ervoor om je gehele collectie een bepaald percentage korting te geven of zet je je uitverkoop pagina met extra korting in de spotlight? Aan jou de keuze!
- Alleen Black Friday of ook Cyber Monday?
Een tweede keuze die je kunt maken is of je enkel met Black Friday je acties inzet of dat je er een Black Friday weekend van maakt tot en met Cyber Monday. Vaak zijn de grotere acties met hoge kortingen per type product alleen op Black Friday, waar een 20% korting op de gehele collectie het hele weekend kan doorlopen.
- Zorg dat je acties vooraf bekend zijn
Heb je acties bedacht? Mooi! Zorg ervoor dat je deze acties voorafgaand aan Black Friday met je klanten deelt. De acties aankondigen kan op meerdere manieren. Zo kun je een banner maken in je webshop, plaatsen op je social media accounts of door een nieuwsbrief te versturen naar je klanten.
- Plan tijd in om de Black Friday orders te kunnen verwerken
De cijfers van de afgelopen jaren leren ons dat er een enorme piek kan ontstaan in je orders tijdens Black Friday. Naast de voorbereiding is het dus ook belangrijk om genoeg tijd in te plannen om je orders te kunnen verwerken.
Was je van plan helemaal niets te doen met Black Friday? Denk er dan nog eens rustig over na. De kans is namelijk groot dat je jouw ruimte geeft aan concurrenten om aankopen te doen in deze periode. Of kies je bewust voor Green Friday? Laat dit dan zeker weten aan je klanten, dit versterkt je merkperceptie.