19 oktober 2020

5 handige tips om als webwinkelier alles uit de feestdagen te halen!

feestdagen #tips
Maartje Pol
Marketing | Mijnwebwinkel

De feestdagen komen eraan en dat betekent drukte voor webwinkeliers. Al jarenlang worden van oktober tot en met december de meeste order geplaatst op het Mijnwebwinkel platform. Tijdens de coronacrisis is online shoppen nóg belangrijker geworden en zal dat record opnieuw worden gebroken. Sinds Corona is er al 69 miljard (!) meer uitgegeven dan vooraf verwacht. Als webshop wil je hier natuurlijk van profiteren. Hoe zorg je ervoor dat je opvalt tussen de grote namen? Wij geven je 5 handige tips voor de feestdagen!

Zorg voor een feestdagen look and feel om bezoekers van jouw webshop in de feestdagen stemming te brengen. Denk aan je logo, header achtergrond, de achtergrond van de webshop, een slideshow, een banner of zelfs een stickertekst, om het extra feestelijk te maken.

Tip: Voor deze feestelijke huisstijl overal door, bijvoorbeeld op je social media kanalen. Leuk én goed voor je herkenbaarheid.

Feestdagen_handboek_Winkeltjevananne

Op winkeltjevananne.nl kom je al helemaal in de december sferen. Ze vertaalt dit door op haar social kanalen.

Op nummer 1 van de top 3 belangrijkste online kanalen vind je e-mailmarketing. Het zal je dan waarschijnlijk niet verbazen dat het een must is om nieuwsbrieven te versturen tijdens de feestdagen.
Mijnwebwinkel beschikt over een ingebouwde nieuwsbrief module, waarmee je gemakkelijk nieuwsbrieven kunt maken en versturen. Tijdens de feestdagen kun je verschillende onderwerpen voor nieuwsbrieven gebruiken:

  • Cadeautips voor Sinterklaas
  • Black friday korting
  • Aanbiedingen voor Kerst 

Tip: Voer de feestdagen huisstijl ook door in de header van jouw nieuwsbrief. Dit kan via vormgeving/e-mail afbeeldingen.

Want wie houdt er nou niet van korting! Sinds enkele jaren is het Amerikaanse fenomeen Black Friday overgewaaid naar Nederland. De dag dat iedereen zijn aankopen voor de feestdagen in huis haalt. Black Friday wordt inmiddels dankbaar benut door vele Nederlandse offline en online winkeliers.

Er zijn verschillende soorten kortingen die je kunt gebruiken in je webshop. Je kunt namelijk een vast bedrag, een procentuele korting én een korting op de verzendkosten geven. Heb je een kortingscode aangemaakt, vergeet deze dan zeker niet te

Een flinke piek in de omzet van onze winkeliers op Black Friday 2019

Reviews zijn altijd een krachtig middel voor je webshop, maar tijdens de feestdagen spelen ze helemaal een belangrijke rol. Niet alleen is het goed om reviews te hebben tijdens de feestdagen (want bezoekers zien dat ze bij jou aan het goede, betrouwbare adres zijn). Andersom zijn de feestdagen ook het perfecte moment om extra reviews te verkrijgen.

Er zijn diverse onafhankelijke review partijen waarmee je reviews kunt verzamelen. Ben hierin proactief. Stuur iedere klant na de aankoop een mail met het verzoek om een beoordeling achter te laten. Ontvang je een mail van een enthousiaste klant? Bedank diegene en vraag of ze het compliment ook als review willen plaatsen zodat je andere sitebezoekers hem kunnen zien. Op die manier verzamel je, vooral tijdens de feestdagen, gemakkelijk reviews.

 

Door de grote hoeveelheid pakketjes die verstuurd worden tijdens de eindejaarsperiode, kan het zijn dat bestellingen vertraging opleveren. Vorig jaar in december kregen zelfs meer dan 530.000 klanten hun pakket te laat. Als webwinkelier is dit natuurlijk het laatste wat je wil. 

  • Stimuleer klanten om op tijd te bestellen
  • Zorg voor voldoende voorraad verpakkingen
  • Pak je producten goed in
  • Verhoog herhaalaankopen met een retourservice (Lees meer)
  • Wees transparant over verwachte levertijd

Wil je nog meer uit de feestdagen halen en zorgen dat jouw omzet dit jaar een piek bereikt? Download dan het gratis Feestdagen Handboek.  In deze gids vind je nóg meer tips en tricks om van de feestdagen een feestje te maken!

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.