Webwinkelvakdagen 2025: ‘SaaS platforms, market places en een heleboel AI’


Afgelopen week reisden we weer af naar het zonovergoten Utrecht voor de jaarlijkse Webwinkel Vakdagen. Even achter onze laptops vandaan en onszelf onderdompelen in alle nieuwe trends en ontwikkelingen in e-commerce land, in gesprek met partners van Mijnwebwinkel, op zoek naar eventuele nieuwe koppelingen en luisteren naar interessante lezingen over de meest uiteenlopende onderwerpen.
Kon jij er niet bij zijn? No worries, we praten je graag bij over wat ons het meest is opgevallen!
AI: De tijd van verkennen is écht voorbij
‘Weer een dag vol interessante lezingen op de Webwinkelvakdagen! Wist jij bijvoorbeeld dat Hema Marktplaats inzet als extra verkoopkanaal? Marktplaats wordt vaak nog gezien als tweedehands platform, maar tegenwoordig kun je hier ook veel nieuwe producten vinden. Hema zet Marktplaats al 8 jaar in als extra advertentiekanaal, waarop zij een groot deel van hun assortiment aanbieden. Easy peasy, want met een koppeling via Channable wordt productinformatie automatisch overgezet naar Marktplaats. Interessant om te horen dat een, in eerste instantie, niet voor de hand liggend advertentiekanaal, toch al jaren succesvol kan zijn.

Natuurlijk is ook het onderwerp AI niet te missen op de vakdagen. Google’s Retail Directeur Marleen Smit vertelde in haar Keynote over een aantal bedrijven die AI hebben geïntegreerd in hun bedrijf. Zo zet Omoda een AI stylist in op hun website voor fashion hulp, verdeeld online supermarkt Ocado binnenkomende mails op basis van urgentie en zorgt hotelketen Radisson via AI voor gepersonaliseerde advertenties in alle landen. Op de vraag hoe grote en kleine bedrijven AI het beste kunnen beginnen met AI inzetten in hun werkzaamheden antwoordde ze duidelijk: Start daar waar je proces het meeste wringt, daar kun je het meeste winst behalen in tijd en kosten. Er zijn tegenwoordig zoveel AI tools, dat je bijna overal wel verbeteringen kunt doorvoeren. Maar de tijd van alleen verkennen is écht voorbij.’
Izzy, Content Marketeer
Zo zet je AI slim in om data uit Google Analytics (GA4) om te zetten in actie en resultaat
‘Steeds meer marketeers weten hun weg te vinden in verschillende AI-tools om tekstuele en visuele content te creëren. Een andere, meer onderbelichte, kracht van AI is het geautomatiseerd analyseren van data in GA4 en hieruit concrete actiepunten voor optimalisatie te formuleren.
Felipe Wesbonk van Beeckestijn Business School gaf concrete handvatten om hier direct mee aan de slag te gaan. Hij liet zien hoe je data uit GA4 inlaadt in ChatGPT, waarmee je snel tot inzichten en aanbevelingen komt die helpen bij conversieoptimalisatie.
Hier een beknopt overzicht van de te doorlopen stappen:
Stap 1: Exporteer een dataset uit GA4
Stap 2: Schoon de dataset op zodat deze begrijpelijk weergegeven wordt voor de ChatGPT.
Stap 3: Creëer een geschikt bestand om te uploaden in ChatGPT.
Pro tip: gebruik hiervoor smallpdf.com
Stap 4: Upload het bestand in ChatGPT en formuleer een sterke Prompt voor optimale output.
Essentie van prompt 1:
Biedt context rondom de dataset en controleer of ChatGPT de ingeladen gegevens juist kan lezen door hem te vragen wat hij ziet. Zo weet je zeker dat de analyse is gebaseerd op een correcte dataset.
Voorbeeld:
je bent een digital marketing analist en expert in data driven beslissingen. Je hebt veel ervaring in GA4, copywriting en conversie-optimalisatie. De gegevens die ik upload zijn van de website [www.website.nl] Het doel van deze website is [doel van website]. Kun je mij vertellen welke kolommen je ziet?”
Essentie van prompt 2:
Vraag naar de 5 belangrijkste inzichten die ChatGPT uit de dataset kan halen. Vraag ook naar concrete aanbevelingen voor website verbeteringen en wat het optimaliseren ervan aan potentieel resultaat biedt.
Voorbeeld:
Wat zijn nu de 5 belangrijkste inzichten die je nu uit deze dataset haalt? Welke concrete aanbevelingen stel je voor? Geef ook aan wat je verwacht als resultaat en waarom”
De output is een mooie shortlist van concrete optimalisatiekansen voor je website, inclusief potentieel resultaat!’
Kay, Digital Marketeer

Kiezen voor een SaaS e-commerce platform!
‘Tijdens de Webwinkel Vakdagen werd opnieuw duidelijk hoe belangrijk de keuze tussen open source en SaaS is voor webshophouders. SaaS biedt ondernemers niet alleen de zekerheid van doorlopende doorontwikkeling, maar helpt ook kleine marketingteams om grote stappen te zetten dankzij slimme, geïntegreerde tools. Daarnaast zorgt de voorspelbaarheid in kosten ervoor dat je niet voor onverwachte verrassingen komt te staan. Wat vooral naar voren kwam: techniek is geen doel op zich, maar een middel om je webshop succesvol te maken.’
Mathijs, Head of Marketing
AI in e-commerce: veelbelovend, maar vooral ook nog een zoektocht
‘Een paar opvallende ontwikkelingen op de webwinkel vakdagen zijn de slimmere verzendopties, meer focus op buitenlandse e-commerce en natuurlijk ontwikkelingen rondom AI.

Er komen namelijk steeds meer oplossingen om verzenden efficiënter te maken, zoals geautomatiseerde verzendregels en integraties met duurzame bezorgdiensten. Daarnaast kijken veel webwinkeliers over de grens. Dat brengt uitdagingen met zich mee op het gebied van BTW, betaalmethodes, vertalingen en verzending. Op het gebied van vertalingen heeft partner Clonable een mooie oplossing om snel en goed je webshop in een andere taal aan te bieden.
AI was hét buzzword van de beurs, maar veel partijen zoeken nog hoe ze het écht waardevol kunnen maken voor webshops. Sommige tools, op het gebied van AI-gedreven e-mailmarketing en voor gepersonaliseerde productaanbevelingen, laten al mooie resultaten zien. Tegelijkertijd worstelen veel aanbieders nog met hoe AI praktisch toepasbaar wordt voor kleinere webshops.’
Gertjan, Head of Product & Partnerships
Marketplaces als verlengstuk van je webshop
‘Het viel mij op dat veel lezingen over marketplaces gingen. Marketplaces (zoals Marktplaats, Bol, Amazon, Fonq, etc.) zijn super populair en kunnen als een verlengstuk van je webshop dienen. Een koppeling is vaak makkelijk gemaakt met behulp van onze partner Channable. Channable gaf ook een paar tips voor startende verkopers op marketplaces:
- Begin niet meteen met een te breed assortiment, maar test met één kanaal met een klein groepje items
- Wees heel kritisch waar je gaat verkopen. Misschien niet meteen Amazon met een moordende concurrentie, maar bijvoorbeeld niche-platform Fonq als je homedeco verkoopt
- Selecteer een paar producten die het beste zullen presteren op marketplaces: uniek, weinig retouren, geen seasonality (dus die je altijd kan verkopen), weinig concurrentie en een hoog zoekvolume
- Maak de productpagina’s mobile proof, want de meeste mensen kopen op mobiel of via apps. Denk dus aan korte productomschrijvingen, gebruik bulletpoints en vang USP’s eventueel op in de productafbeeldingen’
Nikki, Allround Marketeer
Volgend jaar zelf ook je kennis bijspijkeren? De Webwinkel Vakdagen zijn gratis te bezoeken!