SEO-content: de manier om als kleine ondernemer vindbaar te zijn

AdobeStock_209292016.jpeg

In een steeds digitalere wereld kun je als ondernemer eigenlijk niet meer zonder: zoekmachineoptimalisatie ofwel SEO (Search Engine Optimization). Een toppositie in Google is essentieel om nieuwe bezoekers aan te trekken. Eén van de belangrijkste onderdelen van SEO is content. Ben je een kleine of lokale ondernemer, op zoek naar betere online vindbaarheid? Dan is SEO-content je beste vriend. Maar waarom maakt content nu zo’n groot verschil? Hoe speel je als kleine ondernemer slim in op lokale SEO? En hoe schrijf je goede content? We leggen het je haarfijn uit, lees snel verder.

Wat is content?

Wie het in de marketingwereld over content heeft, bedoelt daarmee alle visuele en tekstuele inhoud op een webpagina. Denk bijvoorbeeld aan video’s, afbeeldingen, infographics, animaties en tekst. Vaak wordt met content ook wel specifiek de geschreven content ofwel platte tekst bedoeld, omdat deze het laagdrempeligst is om te optimaliseren. 

Content is ontzettend belangrijk voor de online vindbaarheid van je landingspagina’s. Waarom? Google wil zijn gebruikers zo snel mogelijk het beste antwoord op de zoekopdracht geven. De content op je webpagina’s is een grote aanwijzing voor de inhoud, oftewel het onderwerp van de pagina. Verwerk je voldoende relevante zoekwoorden in je tekst, dan begrijpt de zoekmachine waar de pagina over gaat. 

Om als zoekresultaat vertoond te worden door Google – laat staan op een hoge positie – moet de zoekmachine jouw website eerst relevant genoeg vinden. Met goede content geef je Google een seintje dat jouw landingspagina een passend resultaat is bij een specifieke zoekopdracht met een bepaalde zoekintentie. 92% van de online zoekers klikt voor hun zoekopdracht op een resultaat op pagina 1 van Google. Absoluut de moeite waard om voor zo’n toppositie te gaan, dus. 

Geef je website een boost met SEO-content

Als kleine ondernemer heb je misschien het gevoel dat je niet kunt opboksen tegen grote concurrenten met ruime marketingbudgetten. Het mooie van content is dat je het áltijd kunt inzetten, ongeacht je budget! Waar SEO in sommige opzichten behoorlijk technisch en specialistisch kan worden, is het toevoegen van relevante content een relatief eenvoudige en laagdrempelige manier om direct je positie in Google te beïnvloeden. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de gigantische impact van het slim inzetten van lokale SEO.

Hoe schrijf je goede content?

Met goede SEO-content sla je 2 vliegen in 1 klap: Google snapt de waarde van jouw website en beloont je met een hogere ranking, én je bezoeker is geïnformeerd en aangespoord tot conversie. En met je verbeterde positie in Google trek je vervolgens ook weer méér bezoekers die geïnspireerd worden tot een aankoop. Maar dan moet die content wel eerst op de juiste manier geschreven worden.

Er zijn grofweg 3 pijlers die samen de kwaliteit van je content bepalen. Goede content:

  • Bevat voldoende zoekwoorden en zoekwoordvariatie;
  • Sluit aan bij de zoekintentie van de gebruiker;
  • Is informatief en van toegevoegde waarde voor de gebruiker.

Content mag dan een essentieel onderdeel van de SEO-strategie zijn; in de eerste plaats is de content voor de bezoeker. Schrijf daarom ook altijd met je bezoeker in het achterhoofd. Zoekwoorden zijn belangrijk, maar bij een te grote focus op de zoekmachine komt de tekst al gauw onnatuurlijk en spammy over. Voorkom ook schrijven om het schrijven: vertel alles wat je bezoeker moet en wil weten, maar niet meer of minder dan dat. En ten slotte: blijf up to date! Google blijft zich ontwikkelen, en zo ook SEO en content. 

Tip: Lees ook ons blog 'De juiste zoekwoorden kiezen voor je shop'

De kracht van lokale SEO-content

Wist je dat 46% van alle zoekopdrachten in Google gericht zijn op lokale informatie? En dat maar liefst 88% van lokale zoekopdrachten binnen 24 uur leidt tot een winkelbezoek? Ben je naast een webshop in het bezit van een fysieke winkel, dan heb je een streepje voor. De cijfers liegen niet,  bovendien heb je lokaal minder concurrentie dan in het wereldwijde of nationale onlinelandschap. Maak daar gebruik van!

Veel mensen zoeken eerst via Google naar de beste, goedkoopste of dichtstbijzijnde winkel of onderneming voordat ze een fysieke locatie bezoeken. Ook voor de openingstijden en routebeschrijving wordt het internet dankbaar geraadpleegd. Maar dan moet je natuurlijk wel eerst vindbaar zijn, en liefst zo hoog mogelijk in de resultaten verschijnen voor die klik. 

Zijn je bezoekers eenmaal op locatie, dan is de kans dat er daadwerkelijk een aankoop wordt gedaan ook ontzettend groot: wel 78% van de lokale zoekopdrachten online resulteert in een offline conversie. Maak dus vooral gebruik van voldoende lokale details in je content, zodat de zoekmachine begrijpt in welke buurt jij je bevindt. Voeg bijvoorbeeld altijd je adresgegevens toe op je website, vermeld relevante plaatsnamen expliciet in de tekst en benoem waar mogelijk plaatselijke herkenningspunten om de kwaliteit van je lokale content te versterken.

Tip: Lees ook ons blog over Google Mijn Bedrijf en hoe je je aanmeldt

Is jouw content on point?

De boodschap is duidelijk: content biedt grootse resultaten voor de kleine ondernemer. De ideale content bevat alle benodigde SEO-ingrediënten voor een maximale vindbaarheid, maar wel met mate. Optimaliseer je content, maar voorkom overoptimalisatie en zorg ervoor dat je content niet intern conflicteert met andere pagina’s.