06 juli 2020

Nederlanders blijven massaal thuis deze zomer: 5 tips om hierop in te spelen met jouw shop

thuisblijfzomer #tips #zomer2020
Over ons Izzy
Izzy van Uden
Marketing | Mijnwebwinkel

Uit onderzoek van Eenvandaag is gebleken dat bijna de helft van de Nederlanders niet van plan is om deze zomer op vakantie te gaan. 42% van de vakantiegangers die wel gaat, is van plan in Nederland te blijven. Ook een groot deel van jouw klanten blijft waarschijnlijk thuis deze zomer. In dit blog geven we je 5 tips om hierop in te spelen.

Ondanks dat velen niet op vakantie gaan, hebben ze wel vrije dagen om van te genieten. Je klanten helpen om het vakantiegevoel naar huis te laten brengen, dat is wat je wilt bereiken deze zomer. Verkoop je producten die perfect zijn om de tuin te decoreren? Licht deze uit in je shop. Of heb je juist veel servies in je assortiment, waardoor men het restaurant gevoel in huis kan halen? Zet deze producten in het zonnetje!

Ook met producten als kinderspeelgoed en verzorgingsproducten kun je perfect inspelen op de thuisblijf zomer. Zorg ervoor dat je klanten zichzelf (en hun kinderen) ook thuis in de watten leggen. Gebruik hierbij zinnen als ‘Maak van jouw zomer thuis, de beste zomer ooit!’ en ‘Kun je dit jaar niet naar je favoriete spa in het verre zuiden of die fijne hamam in Turkije? Haal het spa gevoel in huis met onze producten!’. Dit soort producten kun je ook perfect samenbundelen in een thuisblijf-categorie of productpagina.

Inspelen op de zomer met een productpagina

Op de webwinkel BynouZ is een productpagina te vinden speciaal gericht op de zomer

Wil je je omzet een extra boost geven, of heb je veel voorraad van een product? Dan kan korting geven de uitkomst zijn. 

Zomaar korting geven is vaak niet verstandig, denk na over wat de reden is dat je korting wilt geven en wat je doel daarbij is. Klanten willen daarnaast weten waarom de korting gegeven wordt. Door er een tijd aan te hangen, zoals ‘zomer’, weet men op een eenvoudige manier de reden van de korting. Maak van tevoren een keuze op welke producten de zomerkorting geldig is. Kies je voor de nieuwe collectie, of juist voor huidige zomerse items?

Ben je klaar om met de zomeractie te starten? Promoot het dan op je website en je sociale media!

Het kan zijn dat het tijdens de zomermaanden wat rustiger is met het runnen van je webwinkel. Des te meer tijd je hebt om je aandacht op andere, niet te min belangrijke, aspecten te richten. Zoals je sociale media. 

Het genereren van nieuwe volgers en er een betere band mee opbouwen kan via een winactie. Denk bijvoorbeeld aan een thuisblijf-winactie. Stel de vraag welk product perfect zou passen bij de thuisblijf-zomer van je klanten, of met welke mede thuisblijver zij dit product zouden willen delen. Kies de meest originele reactie en je winactie is een feit!

Offline verkopen als online shop

Nu veel mensen thuisblijven, is de kans op dagjes shoppen groter. Daarom is het het perfecte moment om je producten in een fysieke winkel te verkopen. Heb je hier geen budget voor of juist niet genoeg assortiment? Dan is een conceptstore misschien wel iets voor jou! 

Conceptstores zijn fysieke verkoopplatformen waarbij verschillende webshops hun items kunnen verkopen, waardoor de winkel een mini warenhuis wordt. Vaak zijn deze shops qua aanbod goed op elkaar aangepast. Een winkelschap huren bij een conceptstore is een stuk goedkoper dan een eigen pand huren. Ook heb je zelf geen omkijken naar de verkoop. Een ander groot voordeel is dat het je online shop versterkt, bezoekers kunnen je producten namelijk offline bekijken en het levert je extra reclame op.

Ben je benieuwd hoe het huren van een winkelschap in een conceptstore eraan toe gaat? Lees dan dit blog, inclusief een overzicht van fysieke conceptstores.

Hoe maak jij jouw zomer compleet zonder op vakantie te gaan? Juist, door dagjes uit. Door jouw favoriete hotspots weg te geven, kun jij ervoor zorgen dat je potentiële klanten jouw kant op komen. 

Maak bijvoorbeeld een blog of social media post met verschillende hotspots rondom jouw verkooppunt. Begin met een fijn plekje om te ontbijten of lunchen, zet de leukste mede winkeliers in jouw stad of dorp op een rijtje (vergeet hierbij natuurlijk niet je eigen verkooppunt!) en sluit af met je favo restaurant. Zo geef je je klanten nóg een extra reden, om bij jouw shop of verkooppunt te komen winkelen ;). 

 

Heb jij al leuke plannen om in te spelen op de zomer? Laat het ons weten in de reacties! 

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.