start direct

Het belang van reviews voor je webwinkel

Reviews BLOG_0.png

Reviews zijn onmisbaar voor je webwinkel. Bij een aankoop laat maar liefst 8 op de 10 online kopers zich beïnvloeden door reviews. Je kunt natuurlijk zelf hard roepen (ook wel adverteren genoemd ;) ) dat je een uitstekende service hebt, maar het is veel krachtiger als je klanten dit vertellen.

De kracht van reviews

Onafhankelijke reviews zijn niet meer weg te denken uit de e-commerce wereld. Beoordelingen via externe review sites kunnen niet zomaar verwijderd worden en zorgen daardoor voor geloofwaardigheid en vertrouwen. Het is belangrijk dat je snel veel reviews opbouwt. Zorg er daarnaast voor dat deze continu actueel zijn. Dit is belangrijk, want:

  • Een score van een 9 is natuurlijk super, maar wanneer deze is gebaseerd op slechts 5 klanten, zegt het weinig
  • Een score van een 8.1 gebaseerd op meer dan 181 reviews geeft veel bijvoorbeeld veel meer vertrouwen
  • Maar als die 181 reviews van maanden geleden zijn, wordt het vertrouwen weer minder. Klanten weten zo niet of je webwinkel nog steeds zo goed is en vragen zich af waarom er al zolang geen nieuwe reviews meer bij zijn gekomen

Klantbeoordelingen zorgen niet alleen voor vertrouwen, maar zijn ook gratis feedback waarmee je jouw webshop kunt blijven ontwikkelen. Een win-win situatie dus!

Meer bezoekers vanuit Google

Reviews via een externe dienst worden vaak overgenomen door Google. Op die manier zijn ze zichtbaar in Ads campagnes (de gele sterren). Veel gele sterren kunnen je behoorlijk wat extra bezoekers opleveren.

Negatieve reviews

Het is belangrijk dat negatieve reviews geen overhand krijgen, want dan gaat er iets niet goed met je shop. Maar gelukkig hoef je niet in paniek te raken als het een keer voorkomt. 68% van de consumenten vertrouwt de reviews als er zowel goede als slechte reviews staan. 95% vertrouwt de reviews juist niet als deze louter positief zijn (bron: reevoo.com).

Als het toch een keer voorkomt dat je een slechte review krijgt, kun je het beste op deze manier reageren:

  1. Neem meteen contact op met de klant. Hij wil het gevoel hebben dat er iets met zijn feedback wordt gedaan.
  2. Geef een uitleg of een oplossing. Vaak is men daarna bereid de beoordeling bij te stellen.
  3. Je kunt verzoeken om de beoordeling te laten verwijderen als deze niet voldoet aan de richtlijnen (bekijk hier de richtlijnen van Autoriteit Consument & Markt). Let er wel op dat je het probleem niet groter maakt! Als de klant ziet dat zijn review is weggehaald, kan dit zorgen voor een nog slechtere review. 

In de meeste gevallen kun je de review beter laten staan en er een reactie onder plaatsen. Dit is een mooie kans om aan elke potentiële klant te laten zien hoe je omgaat met klachten en deze oplost.

Koppeling met review sites

Mijnwebwinkel heeft koppelingen met meerdere aanbieders van externe klantreviews. Deze kun jij in je Premium abonnement toevoegen in je webshop. Meer informatie over onze koppelingen? Check ze hier.