start direct

Doelen stellen en je eraan houden. Zó doe je dat!

Doelen plannen 2.jpg

Heel leuk: je eigen e-commerce business. Je bent flexibel, kunt je eigen tijd indelen en hebt grip op je leven. Of toch niet? Soms loopt de waarheid anders. Misschien ken je het gevoel dat je hele dag hard hebt gewerkt maar voor je gevoel niets zinnigs hebt gedaan. Dáár gaan we wat aan doen, met de ondernemerstips vanuit Flavourites.nl, in samenwerking met businesscoach Glancy van Elst.

Met onze portal voor unieke webshops & experiences Flavourites.nl, zien we dagelijks allerlei ondernemersverhalen langskomen. En wat blijkt? Veel ondernemers missen collega's of een sparring partner. Iemand die meekijkt naar je business, met ideeën komt en die je af en toe gewoon een schop onder de kont geeft. Want hebben we dat allemaal niet af en toe nodig?

Met Flavourites hebben we een studio in Kanaal30, een creatieve broedplaats in Utrecht. Naast ons zit businesscoach Glancy van Elst. Er wordt vaak hard gelachen in haar studio en soms biggelt er een traan. Want tja, zo gaat dat met het begeleiden van ondernemers. Voordeel van het werken in een creatieve broedplaats: tussen het werken door lunchen we regelmatig samen of drinken we een koffietje. En tijdens zo'n koffie-sessie kwamen we op dé struikelblokken waar veel ondernemers tegenaan lopen. We delen ze graag met jullie!

1. Stel een helder, meetbaar en haalbaar doel

Het is een beetje ondernemers-eigen: gewoon lekker van start gaan, handen uit de mouwen en vlammen. Maar heb je wel een concreet doel? En dan niet een doel als 'Ik wil leuk werk hebben', maar echt een meetbaar én  haalbaar doel. Zonder doel doe je eigenlijk maar wat en ben je als een stuurloos schip. Daag jezelf uit. Je haalt het maximale uit jezelf als je iets doet waarvoor je moeite moet doen. Bedenk wat jóuw doel gaat worden het komend jaar. Je maakt het bereiken van je doelen nog een stuk concreter door daarnaast maanddoelen te stellen.

Voorbeelden: een X aantal klanten met een minimaal bestedingsbedrag van X per maand halen of een X aantal samenwerkingen opzetten waardoor je extra klanten krijgt. 

2. Hak je maanddoel in stukjes

Je hebt je jaardoel in delen gehakt door ook doelen per maand te stellen. Maar ook dit bereik je niet van de ene op de andere dag. Om niet aan het einde van de maand in de stress te schieten omdat je je doel ineens bij lange na niet lijkt te gaan halen, is het handig om ook je maanddoel in stukjes te hakken. Kortom: zet elke dag 1 stap die jou op weg helpt naar het bereiken van je doel.

Voorbeeld: post elke dag een mooi beeld op Instagram met waardevolle content en/of een verhaal van een tevreden klant.

3. Elke dag drie dingen

Je maakt het bereiken van je maanddoel een stuk gemakkelijker als je elke dag consequent drie dingen doet die jou helpen je maanddoel te bereiken, Zorg ervoor dat deze drie dingen een 'gewoonte' worden.

Voorbeeld: stel dat je doel is om elke maand een bepaald aantal nieuwe klanten te werven. Wat kun je dan dagelijks doen om die klanten ook daadwerkelijk te krijgen? Denk aan het geven van interviews of het opzetten van marketingacties. Wees creatief en daag jezelf uit!

4. Eat a frog a day

Ken je de uitdrukking 'Eat a frog a day'? De gedachte erachter: start de dag met iets dat je vervelend of minder leuk vindt. Doe dit met de voorgaande drie dingen per dag. Deze punten zijn dan uit je hoofd en kosten je geen energie meer. Sterker nog: je bent goed bezig met het werken aan je business én het levert je een voldaan gevoel op.

5. Beloon jezelf

Het is slim om je doelen (dag-, maand- en jaardoelen) op te schrijven en bij te houden wat je wel/niet gehaald hebt. Je zult zien dat het enorm stimuleert als je ziet dat het lukt om je doelen te halen. Beloon jezelf regelmatig wanneer je een bepaald doel hebt gehaald. Het wordt dan extra leuk om nóg harder je best te doen!

Voorbeeld: heb je je maanddoel van de toename van een X aantal klanten behaald? Dan trakteer je jezelf op iets leuks of bijvoorbeeld op een vrije middag. Je hebt het immers verdiend, toch?!