11 augustus 2016

10 dingen die je moet weten als je wilt gaan verkopen in België

Inge Muijshondt
Marketing | Mijnwebwinkel

Als je met je webwinkel de grens over wilt is België een logische stap. De helft van onze zuiderburen spreekt Nederlands en wat logistiek betreft is België ook geen ver-van-je-bed-show. Toch is er een aantal dingen waar je op moet letten als je in België wilt gaan verkopen.

Uit onderzoek van Ecommerce Europe blijkt dat België in de top 3 staat van landen met de sterkste Ecommerce groei binnen Europa. In het eerste kwartaal van 2016 heeft de Belgische consument maar liefst 9% meer online gespendeerd dan dezelfde periode het jaar ervoor. 

En dat is niet alles. Belgen hebben een grote bereidheid om aankopen te doen in het buitenland en shoppen graag bij Nederlandse webshops. Volgens schattingen van BeCommerce wordt maar ongeveer 30% van de omzet gerealiseerd door Belgische webshops en gaat 70% van de online omzet naar buitenlandse webwinkels. Volop kansen als je je op de Belgische markt wilt begeven dus!

Hier moet je op letten:

Veel Nederlandse bezorgdiensten verzenden ook naar België. De verzending duurt alleen meestal iets langer en de kosten zijn iets hoger. Je kunt ervoor kiezen dit door te berekenen aan je Belgische klanten. Houd er wel rekening mee dat zij het betalen van verzendkosten als belangrijkste nadeel zien van online shoppen. Het kan dus juist een USP zijn om geen verzendkosten in rekening te brengen. PostNL verzendt naar België, maar onze logistieke partners zoals MyParcel of Sendcloud kunnen je natuurlijk ook helpen bij het versturen naar België

Voor een Nederlandse webshop zijn er in principe geen wetten om aan te moeten voldoen als je in België wilt verkopen. De belangrijkste regels voor webwinkels, zoals de Wet Kopen op Afstand, behoren tot de Europese Regelgeving en zijn dus gelijk voor zowel Nederland als België. Ben je van plan je (tijdelijk) als zelfstandig ondernemer in België te vestigen en verkoop je er voor meer dan € 35.000,- per jaar? Dan ben je verplicht om je te registreren bij Limosa.

Binnen de EU gelden zogenaamde drempelbedragen voor export. Voor België ligt dit bedrag op €35.000 per jaar. Kom je boven dit drempelbedrag? Dan heb je een Belgisch btw-nummer nodig en moet je het Belgische btw-tarief gaan hanteren. Het normale btw-tarief in België is 21%. Zorg er als je denkt dat je het drempelbedrag gaat halen voor dat je op tijd een btw-nummer aanvraagt.

De veelgebruikte Nederlandse betaalmethode iDEAL werkt niet met Belgische banken. Je zult jouw Belgische klanten dus een andere betaalmanier moeten aanbieden:

  • Bancontact: Dit is vergelijkbaar met iDEAL en de populairste betaalmethode van België (voorheen Bancontact/MrCash). Deze betaalmethode bied je aan via onze betaalpartners Klarna, Mollie, MultiSafepay en Sisow.
  • Creditcard: In België kredietkaart genoemd. Niet alle Belgen beschikken over een kredietkaart. Alleen deze betaalmethode aanbieden is dus niet voldoende, maar het kan een mooie aanvulling zijn.
  • Overmaken: Belangrijk bij overmaken is dat je het IBAN- en BIC-nummer van je bankrekening in je shop vermeldt. Deze zijn nodig voor het overmaken van geld vanuit andere landen op je Nederlandse rekening. 
  • DirectDebit: Automatische incasso is de meest eenvoudige manier om doorlopende betalingen te incasseren bij vertrouwde klanten.
  • Paypal: Integreren van PayPal is een goede zet als je internationaal wilt verkopen. Let er wel op dat internationale betalingen extra kosten met zich meebrengen; je betaalt een marge van 2,5% bovenop de wisselkoers.

Handig om te weten: in tegenstelling tot Nederland is de betaalmethode ‘achteraf betalen’ in België niet verplicht.

Belgen zijn wat terughoudender dan Nederlanders en je wint dan ook niet zo snel het vertrouwen van de Belgische consument. Zorg daarom voor reviews en trustmark logo’s. De bekendste keurmerken (in België ‘kwaliteitslabel’ genoemd) zijn het kwaliteitslabel van BeCommerce en het SafeShops.be e-commerce label. De labels zorgen niet alleen voor een stukje vertrouwen maar houden ook rekening met sector specifieke Belgische wetgeving en bieden een lokale klachtenservice.

Zo’n 60% van de Belgische bevolking woont in Vlaanderen en spreekt Nederlands. De andere 40% woont in Wallonië en spreekt Frans. Het beste is het dus om jouw shop in beide talen aan te bieden. Heb je hier (nog) niet de middelen en/of tijd voor, houd er dan wel rekening mee als je gaat adverteren. 

Ondanks de overeenkomsten zijn er ook taalverschillen tussen Nederlands en Vlaams. Zo zeggen Belgen vaker 'bankkaart' in plaats van 'pinpas' en heet de jaarlijkse kortingsperiode ‘Solden’ in plaats van ‘Sale’. Het kan daarom slim zijn om je webshop door een Vlaamstalige copywriter te laten checken.

Als je afzetmarkt in België groter wordt, kan het de moeite waard zijn om een Belgische bankrekening te openen. Enkele Belgische banken zijn bijvoorbeeld: Kbc en Argenta. Een andere optie is een buitenlande rekening openen bij een Nederlandse bank die samenwerkt met Belgische partners zoals ING en ABN AMRO. Deze banken kunnen voor buitenlandse rekeningen wel vrij hoge kosten rekenen en stellen vaak ook hoge omzet eisen.

Wil je het maximale resultaat in de zoekmachines? Dan is het beter om een Belgische extensie te gebruiken in plaats van alleen je Nederlandse .nl domein. Google, dat ook in België de populairste zoekmachine is, geeft namelijk voorrang aan lokale domeinen in de zoekresultaten. Ook hebben online shoppers door een .be extensie minder snel door dat zij op een buitenlandse site kopen en creëer je een lokaal gevoel.

Op het gebied van marketing zijn er ook een aantal zaken om rekening mee te houden:

  • Contentkalender: Hoewel we in Nederland en België dezelfde feestdagen hebben, vieren we ze niet altijd hetzelfde. Zo brengt Sinterklaas pas in de nacht van 5 op 6 december (onverpakte!) cadeautjes en wordt Moederdag in Antwerpen op 15 augustus gevierd
  • Tone of voice: Belgen stellen zich over het algemeen bescheidener op dan Nederlanders. Houd hier rekening mee bij de tone of voice op je site en voorkom dat je bot of arrogant gevonden wordt
  • Social media: Facebook is het grootste sociale netwerk van België, gevolgd door kanalen als Pinterest, Tumblr, Instagram en LinkedIn. Over het algemeen zijn Belgen iets minder actief op social media dan Nederlanders.

In België wordt meer dan de helft van de online aankopen via desktop gedaan en is mobiel ondergeschikt; minder dan 3% van de online aankopen wordt via de smartphone gedaan. De kans is daarom groot dat jouw AdWords advertenties bij mobiele vertoningen (nog) niet converteren. Het is daarom slimmer om te adverteren op desktop. Houd ook rekening met de verschillende talen (zie punt 6) en zorg dat je jouw campagnes op de juiste manier target zodat je de juiste mensen bereikt.

Een aantal handige Belgische sites om op de hoogte te blijven van de E-commerce ontwikkelingen zijn Bloovi, Becommerce en Comeos. Op InfoShopping.be vind je meer informatie over het beginnen van een shop in België. 

Dit blog stond in het teken van als Nederlander ondernemen in België. Andersom staan we natuurlijk ook voor je klaar! Wil jij graag vanuit België een webshop beginnen? Bij ons kun je eenvoudig jouw .be winkel starten of jouw bestaande shop naar ons verhuizen

 

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.