Hoe zorg ik ervoor dat alle e-mail bij mijn klanten aankomt?

Geupdate op: 31 maart 2020

Je webwinkel stuurt automatisch orderbevestigingen en e-mail nadat je een orderstatus wijzigt. Daarnaast kun je vanuit je winkel nieuwsbrieven versturen. Om te zorgen dat deze allemaal bij je klanten aankomen is het belangrijk het goede e-mailadres te gebruiken!

Bij een Mijnwebwinkel abonnement heb je de beschikking over een eigen domein en bijpassend info@ e-mailadres. Het is belangrijk dat je dit bijpassende e-mailadres in je winkel instelt als het afzendadres. Als je een ander e-mailadres gebruikt wordt je e-mail mogelijk als spam gemarkeerd, en komt deze niet bij je klant aan! Het afzendadres van de e-mail uit je winkel stel je in onder 'Notificatie' in de beheeromgeving van de winkel.

Vooral bij het gebruik van Hotmail, Live, Outlook, Yahoo en Gmail e-mailadressen als afzendadres zul je veel tegen dit probleem aanlopen.

In sommige gevallen wil je als winkelier graag een ander e-mailadres gebruiken om je e-mail vanuit je winkel mee te versturen. Bijvoorbeeld omdat je meerdere winkels hebt, of omdat je nou eenmaal al heel lang een ander e-mailadres gebruikt en het zelfs op je visitekaartje staat!

In dat geval kun je een SPF-record aan het domein van het door jou gebruikte e-mailadres toevoegen. Een SPF-record vertelt een e-mailserver dat de e-mail, ondanks dat deze van een ander domein afkomt, toch veilig is en niet als spam gemarkeerd hoeft te worden. Let op: dit kan alleen bij domeinen die je zelf hebt geregistreerd, en niet bij Hotmail, Live, Outlook, Yahoo en Gmail e-mailadressen.

Het SPF-record ziet er als volgt uit: 

Record: DOMEINNAAMZONDERWWW
Type: SPF-record / TXT-record
Waarde: v=spf1 include:spf.mijnwebwinkel.nl -all

De hostingpartij van het door jou gebruikte e-maildomein kan je helpen bij het toevoegen van dit record.

Kom je er toch nog niet helemaal uit? Schakel dan de hulp in van de community.

Heeft dit artikel je geholpen?