Hoe zorg ik ervoor dat alle e-mail bij mijn klanten aankomt?

Geupdate op: 11 september 2019

Je webwinkel stuurt automatisch orderbevestigingen en e-mail nadat je een orderstatus wijzigt. Daarnaast kun je vanuit je winkel nieuwsbrieven versturen. Om te zorgen dat deze allemaal bij je klanten aankomen is het belangrijk het goede e-mailadres te gebruiken!

Bij Mijnwebwinkel PRO en PREMIUM heb je de beschikking over een eigen domein en bijpassend info@ e-mailadres. Het is belangrijk dat je dit bijpassende e-mailadres in je winkel instelt als het afzendadres. Als je een ander e-mailadres gebruikt wordt je e-mail mogelijk als spam gemarkeerd, en komt deze niet bij je klant aan! Het afzendadres van de e-mail uit je winkel stel je in onder 'Notificatie' in de beheeromgeving van de winkel.

Vooral bij het gebruik van Hotmail, Live, Outlook, Yahoo en Gmail e-mailadressen als afzendadres zul je veel tegen dit probleem aanlopen.

In sommige gevallen wil je als winkelier graag een ander e-mailadres gebruiken om je e-mail vanuit je winkel mee te versturen. Bijvoorbeeld omdat je meerdere winkels hebt, of omdat je nou eenmaal al heel lang een ander e-mailadres gebruikt en het zelfs op je visitekaartje staat!

In dat geval kun je een SPF-record aan het domein van het door jou gebruikte e-mailadres toevoegen. Een SPF-record vertelt een e-mailserver dat de e-mail, ondanks dat deze van een ander domein afkomt, toch veilig is en niet als spam gemarkeerd hoeft te worden. Let op: dit kan alleen bij domeinen die je zelf hebt geregistreerd, en niet bij Hotmail, Live, Outlook, Yahoo en Gmail e-mailadressen.

Het SPF-record ziet er als volgt uit: 

Record: DOMEINNAAMZONDERWWW
Type: SPF-record / TXT-record
Waarde: v=spf1 include:spf.mijnwebwinkel.nl -all

De hostingpartij van het door jou gebruikte e-maildomein kan je helpen bij het toevoegen van dit record.

Heeft dit artikel je geholpen?