Wat is Google Tag Manager?

Beschikbaar vanaf Mijnwebwinkel PRO
Level: Expert

Google Tag Manager, ook wel GTM, is een tool van Google die je in kunt zetten om code te injecteren nadat je webwinkel is ingeladen. De GTM geeft je een set aan instellingen waarmee je kunt bepalen wat er geladen wordt maar ook wanneer. Zo kun je specifiek op de laatste pagina van het bestelproces een script plaatsen wat de conversie meet.

Containers

Google Tag Manager werkt met zogeheten containers. Dit is een afgebakend gebied waarbinnen je beslissingen kunt maken over de code die je in de webwinkel wilt plaatsen. Dit stelt je in staat om meerdere website te voorzien van code binnen één Google Tag Manager account.

Heb je een GTM account aangemaakt dan kun je in het dashboard een nieuwe container aanmaken. Geef deze een herkenbare naam. Log nu in in je webwinkel en koppelen je account aan je webwinkel bij Google diensten / Google Tag Manager. Selecteer de zojuist aangemaakte container.

DataLayer

De Tag Manager kan informatie uitlezen van de website waarop hij wordt ingeladen. Dit beperkt zich niet tot de URL (wat er in de adresbalk van je browser staat) of elementen in de broncode van de pagina. Op alle pagina’s van je webwinkel is een DataLayer aanwezig. Dit is een stuk code die specifieke informatie door kan spelen aan GTM om te gebruiken. Wij hebben hier nu de cookie toestemming in opgeslagen zodat je scripts, die het vereisen, in kan laden als er toestemming is gegeven voor een specifiek type cookie.

De variabele die we hiervoor gebruiken zijn:

  • ad_storage
  • analytics_storage
  • ad_user_data
  • ad_personalization
  • security_storage
  • personalization_storage
  • functionality_storage
     

Elke van deze variabele kan waar of onwaar zijn.