Waar moet ik op letten bij de keuze voor een domeinnaam?

Online shoppers hechten veel waarde aan de domeinnaam van een website en brengen deze vaak direct in verband met de inhoud. Omdat het domein van een website vaak het eerste is wat (potentiële) bezoekers van een website zien, speelt het een belangrijke rol bij hun verwachting. Ook hecht Google waarde aan een domeinnaam bij de rangschikking van de website in de zoekresultaten.

Eenvoud

Zorg er in de eerste plaats voor dat de domeinnaam niet te lang en ingewikkeld is. Een goede domeinnaam is eenvoudig te onthouden en geeft een goede indruk van wat de website of webwinkel te bieden heeft.

Vindbaarheid

Het opnemen van belangrijke zoekwoorden in de naam kan een goede strategie zijn. Bijvoorbeeld de naam van je belangrijkste product of productgroep. Dit maakt de site doorzichtig en zal je een voordeel geven bij zoekmachine optimalisatie voor deze zoekwoorden. Let er wel op dat dit je ook kan beperken als je de webwinkel later wilt uitbreiden met andere productgroepen.

Verwarring voorkomen

Tot slot is het bij de keuze voor een naam van belang dat hij duidelijk is zodat hij niet snel verkeerd gespeld zal worden. Een - (koppelteken) tussen de woorden in je domeinnaam is voor zoekmachines geen probleem, maar kan door potentiële bezoekers over het hoofd worden gezien. Zeker als een concurrent de naam zonder - ertussen bezit kan dit voor problemen zorgen.

Extensie kiezen

Bij de keuze voor een extensie is de belangrijkste vraag die je moet stellen: Waar bevindt mijn doelgroep zich? Richt je je alleen op de Nederlandse of Belgische markt, dan hebben een .nl of .be extensie zeker de voorkeur. Bij internationale websites is vooral .com als extensie aan te raden. Mijnwebwinkel ondersteunt de extensies: .nl, .be, .com, .eu, .de, .net en .info.

Beschikbaarheid

Voordat je een logo laat/gaat ontwerpen en je huisstijl gaat bepalen is het verstandig om van te voren te checken of je gewenste domeinnaam wel beschikbaar is. Een domeinnaam kan namelijk maar door 1 website gebruikt worden. Heeft iemand anders de domeinnaam al geclaimd, dan zul je iets anders moeten kiezen. Het zou jammer zijn als je daarom je logo opnieuw moet (laten) ontwerpen. Je kunt via GoDaddy controleren of de domeinnaam nog beschikbaar is.