Hoe stel ik het spaarprogramma in en hoe beheer ik het?

Nadat je het spaarprogramma hebt geactiveerd, wil je hier natuurlijk meteen mee aan de slag. Jouw klanten met een klantaccount maken op dezelfde manier gebruik van het spaarprogramma. Spaarpunten kunnen eventueel per klant gewijzigd worden.

Instellen

Je stelt het spaarprogramma in via Instellingen / Add-ons & Modules / Spaarprogramma
 

  • Spaarpunten: Hier geef je aan hoeveel punten er per hele afgeronde euro gespaard kunnen worden.
  • Goedkeuringsperiode: Je kan ervoor kiezen om te werken met een goedkeuringsperiode. De gespaarde punten worden dan niet direct bijgeschreven, maar komen eerst in de ingestelde goedkeuringsperiode terecht. Wanneer de periode eindigt, worden de punten definitief bijgeschreven en zijn ze door de klant in te wisselen voor beloningen. Standaard staat deze periode op 14 dagen in verband met de gemiddelde retourtermijn. Je kan dit zelf aanpassen naar de gewenste periode
  • Beloningen: Natuurlijk willen jouw klanten hun spaarpunten inwisselen voor bepaalde beloningen. De volgende soorten beloningen kunnen toegevoegd worden:

    - Procentuele korting
    - Vaste korting
    - Gratis verzending
    - Gratis product


Je kan de beloningen voorzien van een titel, omschrijving en een afbeelding. Ook stel je het aantal benodigde spaarpunten voor de beloning in. De beloningen worden na aanmaken in iedere taal van je winkel beschikbaar gemaakt. Vertaal daarom ook direct alle titels en omschrijvingen naar de beschikbare talen, zodat je je spaarprogramma voor alle klanten in kan zetten.

Nadat jouw klant de spaarpunten voor een beloning inwisselt, wordt er een unieke kortingscode aangemaakt. Vanaf dan is de beloning beschikbaar en is de kortingscode geldig zolang de geldigheidsduur loopt. Deze staat standaard op een gemiddelde geldigheidsduur van 365 dagen en is uiteraard ook aanpasbaar.

Hulp nodig bij het instellen en designen van jouw spaarprogramma? Met de Spaarprogramma Services helpen wij je opweg naar een succesvol spaarprogramma!

meer over spaarprogramma services

Beheren

Je kan de spaarpunten per klant beheren via Klanten / Klantaccounts door een klant te bewerken, kan je navigeren naar het tabblad Spaarpunten. 

Via het potloodje kun je handmatig spaarpunten bij- en afschrijven. Een eventuele opmerking wordt ook zichtbaar voor jou en de klant in de historie van de spaarpunten.

De historie kan de volgende ‘gebeurtenissen’ tonen:

  • Bijgeschreven spaarpunten via een voltooide bestelling, wanneer de goedkeuringsperiode is verstreken.
  • Bijgeschreven spaarpunten via een handmatige wijziging.
  • Spaarpunten die nog in afwachting zijn na een bestelling, wanneer de goedkeuringsperiode nog niet is verstreken.
  • Afgeschreven spaarpunten die zijn ingewisseld voor een beloning.
  • Afgeschreven spaarpunten via een handmatige wijziging.


Een klant spaart punten over alle orders. Ook wanneer de klant een kortingscode gebruikt bij een order verkregen met het spaarprogramma. 

Je kan ervoor kiezen om de spaarpunten in te trekken wanneer een order wordt geannuleerd of de status wordt gewijzigd naar 'retour afgehandeld', voordat de goedkeuringsperiode is verlopen. Als je ervoor kiest om de spaarpunten in te trekken, verdwijnen deze punten uit de historie.

Het is mogelijk om een geheel eigen draai te geven aan de termen, zoals ‘spaarprogramma’, ‘spaarpunten’ en ‘beloningen’. Je doet dat via Instellingen / Tekst & Taal / Standaardteksten / Onderdeel Spaarprogramma