4 snelle tips voor een gebruiksvriendelijke shop!

Blog - 5 snelle tips voor een gebruiksvriendelijke shop!.jpg

Het is vandaag Dag van de Gebruiksvriendelijkheid. Ook wel 'user experience (UX)' genoemd. Zelf werken we elke dag hard om ervoor te zorgen dat je winkel standaard al zo gebruiksvriendelijk mogelijk is. Zo hoef jij je gelukkig niet druk te maken over dingen als uitlijning en de plaatsing van knoppen. Er zijn echter veel instellingsmogelijkheden waar je wél zelf invloed op hebt. Hieronder 4 snelle tips hoe je je winkel beter in kunt richten om de gebruiksvriendelijkheid (en dus je inkomsten!) te verhogen.

1. Maak je shop responsive

Wist je dat gemiddeld meer dan de helft van je bezoekers je webwinkel bekijkt op een mobiel apparaat? Je winkel maakt standaard gebruik van het thema 'Clear as Day'. Hiermee is je winkel automatisch responsive (automatisch geoptimaliseerd voor kleine schermen) en daarmee geoptimaliseerd voor bezoekers met verschillende schermformaten.

 

2. Stel het aantal artikelen per pagina in

Het aantal artikelen dat per pagina in een overzicht getoond wordt, is in te stellen per weergavetype. We hebben alle artikelweergaven die je kunt kiezen onderverdeeld in 2 soorten: weergave met kleine afbeeldingen en weergave met grote afbeeldingen. Bij Instellingen/Vormgeving/Artikel instellingen kun je kiezen hoeveel kolommen en rijen er bij de twee soorten getoond worden. Je kunt hier naar hartelust mee experimenteren en zo de meest ideale weergave voor je pagina's instellen. Zijn je foto's belangrijk, kies dan voor een grote weergave met weinig kolommen. Zijn je foto's niet zo belangrijk, kies dan voor meer kolommen, zodat er veel artikelen in de beschikbare ruimte op je scherm weergegeven worden.

 

3. Bied de optie: op de pagina blijven na bestellen

Onder Instellingen/Modules/Winkelwagen kun je kiezen of je bezoekers na het bestellen van een artikel naar de winkelwagen gaan, óf dat ze op dezelfde pagina blijven en een melding te zien krijgen dat het artikel succesvol in de winkelwagen is geplaatst en ze verder kunnen shoppen. Je kunt er zelfs voor kiezen om de bezoekers in het bevestigingsscherm bijpassende producten te tonen.

De keuze om na bestellen op dezelfde pagina te blijven, is er eentje die voor veel winkels erg conversieverhogend kan werken. Je bezoeker is zo eerder geneigd om verder te shoppen en meer artikelen in de winkelwagen te plaatsen.

 

4. Zet je zoekbalk aan

Een zoekfunctie is dé tool om jouw klanten zo snel mogelijk te laten vinden waar zij naar op zoek zijn. Je zet hem aan bij Instellingen/Modules/Zoeken. Vergeet niet om de zoekbalk vervolgens aan je winkel toe te voegen. Dit doe je bij Instellingen/Vormgeving/Indeling. Plaats de zoekbalk bij voorkeur rechts bovenin je shop. Hier lees je meer over een logische indeling.